Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Elibert van Dalen

Re: Antieke fiets

Bericht door Elibert van Dalen »

ik heb de ballen verstand niet van hoge bi,s laat staan van die banden. (mijn verstand zit alleen in gazelle ;) ) maar wij gebruiken op het werk in de renovatie een kit waar we vensterbanken mee op bestaand werk lijmen. dus denk daarbij aan werzalit vensterbank lijmen op binnenmuren . vernsterbanktegels, hout enz. dit spul is berensterk en je kan er alles ja werkelijk alles mee lijmen. ik heb er zowat een boot mee gemaakt ;) . misschien eens een optie om dat te testen?, het word na verlijmen een soort rubber maar wel keihard. en als je het niet te dik aanbrengt met een goede 2uur droog. het heet hightack het is er in verschillende merken. maar wij gebruiken het meestal van den braven.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Elibert,
Ik heb even gegoogeld op Hightack . Ik kom dan bij een Polymax kit uit en die is inderdaad reuze sterk maar helaas niet pakkend op de SEBS banden. Ik kon na weken drogen de band er na enige ritten weer af trekken .Er bleef een mooie gladde afdruk van de band over in de kit binnen in de velg. Daar heb ik nu secondenlijm in laten lopen en dat zit nu heel goed vast.

Maar wel bedankt voor de tip!

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen

nee geen polymax. hightack en dan van het bedrijf den braven. polymax is van bison. dat is voor de knutselaar en bouwmarkten ;) zie link voor welke ik bedoel hieronder ze zijn er van verschillende merken.

https://www.installatievakwinkel.nl/den ... wgodjowIFg
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

Maarten Waarlé

Hoi Elibert,

Je hebt gelijk, die van Bison is een andere maar wel met de toevoeging Hightack. Dat is verwarrend.
Ik heb nu gekeken bij de Hightack van den Brave.
Helaas staat daar in de PDF file ook weer PP PE als uitzondering waar het gaat om lijmen.
Ik vrees de zelfde problemen als bij mijn eerdere pogingen.

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen

ok. spul is oersterk als je ziet wat we ermee lijmen. maar het probleem is dat het niet te koop is in een winkel.

bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Vorige week kwam ik op een Franse zoekertjessite toevallig een leuke bel tegen.
Omdat de prijs goed meeviel, maar meteen gekocht.

Vandaag stond het pakje aan de achterdeur. Na wat poetsen vind ik dat ze in betere staat is dan verwacht.
Het is niet echt een typische safety bel, maar ik ben er wel blij mee.

Het materiaal is aluminium, wat ik toch wel apart vind voor die tijd.
Net als bij koperen bellen, hebben ze ook hier bepaalde legeringselementen toegevoegd. Ik merk dat ze een vrij grote hardheid heeft, waardoor de klank best meevalt.

Om het continue rinkelen te stoppen, moet de bel een kwartslag gedraaid worden. De kogel komt dan vastzitten in de opening.
P1020654.JPG
P1020654.JPG (149.48 KiB) 8720 keer bekeken
Een poos geleden kwam hier ook ter sprake hoe het mechanisme van een safety bel met verstelbaar (centraal) staafje zou werken.
Ik vond een document dat dit een beetje verduidelijkt.
catalogue 1889.jpg
catalogue 1889.jpg (176.43 KiB) 8720 keer bekeken
ScreenHunter_01 Jan. 20 17.22.jpg
ScreenHunter_01 Jan. 20 17.22.jpg (57 KiB) 8720 keer bekeken
Groeten,
Bart
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Het stralend zonnetje heeft me nog eens een paar uur aan de fiets doen sleutelen.

Om de fiets een groot onderhoud te geven, heb ik hem zo goed als volledig gedemonteerd.De bouten/moeren waren vrij gemakkelijk te verwijderen.

Alleen de cranks, daar weet ik niet goed hoe ik deze moet verwijderen.
Ik veronderstel dat deze met een conische spie vastgezet zijn. Of zie ik dit verkeerd? Is deze spie gemakkelijk te verwijderen?
P1020860.JPG
P1020860.JPG (219.56 KiB) 8611 keer bekeken
De getande ring (met schroefdraad???) is veronderstel ik om de speling van de trapas bij te regelen? Hij wordt geblokkeerd met een tandlatje.
Deze kan ik er toch gewoon uitdraaien, hé?
P1020859.JPG
P1020859.JPG (982.26 KiB) 8611 keer bekeken
Allen alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé

Hallo Bart,

Dat ziet er weer interessant uit.

En dat is inderdaad een spie die je daar laat zien.
Ze zit kops in de as en zover ik ze ken is het vlak op de as evenwijdig met die as en het vlak in de crank loopt naar achter toe.
spie er uit
spie er uit
Hillman Herbert & Cooper DHF spie .JPG (371.81 KiB) 8593 keer bekeken
spie bevestigd
spie bevestigd
HHC DHF trapas.jpg (410.98 KiB) 8593 keer bekeken
De constructie is gemaakt om niet steeds los gehaald te worden maar het kan in geval van reparatie wel gedaan worden.
De as kan naar achter weggedrukt worden door een trekker of eenmalig gemaakt speciaal gereedschap als er niet voldoende ruimte is om de armen van de trekker te plaatsen.
Gezien de conische vorm zou je mogelijk liever de crank naar achter bewegen t.o.v. de as maar omdat de crank tegen een borst op de as of de kraag van het achterliggende lager ligt heb je die mogelijkheid niet. Die positie tegen een verdikking aan de achterkant van de crank is waarschijnlijk ook noodzakelijk om überhaupt vast te blijven zitten.
Overigens, als er geen goede reden is voor demontage dan zou men het beter laten zitten.
De spie moet het hebben van een goede pasvorm en als die om een of andere reden verdwenen is dan blijft de crank bij het fietsen niet op haar plaats maar komt steeds los.
Ik heb dat bij de fiets van de voorbeeldfoto gehad. Nu lijkt het goed maar een crank is diverse keren los gelopen.

De borging van het lager is ook zo als je dacht. Het kammetje verzorgt de positie van de schaal en de fixatie.
Een wijd verbreid en goed werkend systeem. Je kan het los halen zonder moeilijkheden. Wel zie je door verkeerd gebruik van gereedschap vaak afgebroken tandjes.

Groeten,
Maarten
bartje

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ik ga je raad volgen en de cranks niet demonteren. Ik hoop alleen dat ik de staat van de lagers eens kan bekijken als ik de regelmoeren (met tandjes) verwijdert heb.

De tandjes op de ring zijn nog onbeschadigd. Alleen zijn ze verscholen onder een laag verf. Iemand een idee hoe ik op de eenvoudige manier de verf kan verwijderen?

Groeten,
Bart
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Net de borgring van één lager verwijderd, om te zien in welke staat de lagers zijn. Ze zijn beter dan verwacht.
Wanneer alles soepel draait, kan ik later ook gemakkelijk de speling regelen, want de ring zat goed vast.

Om de tandjes aan de omtrek niet te beschadigen, heb ik uit vrij zacht kunststof een hulpmiddel gemaakt. Het heeft zijn werk gedaan.
P1020876.JPG
P1020876.JPG (730.47 KiB) 8498 keer bekeken
P1020878.JPG
P1020878.JPG (186.82 KiB) 8498 keer bekeken
P1020882.JPG
P1020882.JPG (163.23 KiB) 8498 keer bekeken
P1020900.JPG
P1020900.JPG (774.04 KiB) 8498 keer bekeken

Groeten,
Bart
Plaats reactie