De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Fotomaan »

Zondag 15 mei 2016 gaan we fietsen in Amersfoort.

Verzamelen om 10:30u bij het station. Fiets, camera en koffie met gebak, of iets lekkers wat je zelf gemaakt hebt mee dan kan het niet meer fout gaan.
Amsersfoort is een bijzonder fotogeniek stadje met een prachtig centrum.
Ik heb een route uitgezet van ongeveer 25km. We gaan eerst Amersfoort uit in de richting van Soesterberg. Dan zakken we langs Zeist af richting Auserlitz en dan weer zo’n beetje terug naar Amersfoort.
Véél stops (is om gevraagd door verschillende tran-sportfietsers :-o) Een van de pauzes zal worden gebruikt om te picknicken. Dus als je weer een zelfgemaakt culinaire hoogstandje meeneemt, en iedereen doet dat dan hebben we weer veel om uit te delen wat weer een diverse maaltijd oplevert. Tijdens de andere stops zullen meerdere analoge fotografen foto’s maken. Dus als je een mooie zwart/wit foto wilt hebben die is gemaakt met een camera die net zo oud is als je fiets dan is de gelegenheid daar.

Als ik veel inspiratie krijg worden het misschien 30km maar we houden tijd en ruimte genoeg over om, óf nog wat verder te fietsen, óf om in Amersfoort foto’s te maken.
Én terrassen te bezoeken! Ook niet onbelangrijk lijkt me :D

Ik moet er nog aan toevoegen dat het beslist niet noodzakelijk is om met een transportfiets te komen want iedereen is welkom.
Dus, komt allen dan wordt het weer ‘als van ouds’

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DGTT 2016.jpg
DGTT 2016.jpg (1.93 MiB) 9612 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 2 mar 2016, 16.48, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Erwin TF
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 aug 2014, 00.51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Erwin TF »

Zoals ieder jaar kom ik weer. Leuk dat je het weer georganiseerd hebt, Charles. :D
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 693
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door wimjansen »

Warempel, ik ben zowat geen weekeind meer thuis! Een week later de Sportfietstocht en dan staat het Lustrumfeest alweer op het programma. Maar ik zal er zijn, in Amersfoort. De stad was bijna een halve eeuw geleden de bakermat van de Fietsersbond (E.N.W.B.) doch is tegenwoordig niet meer zo fietsvriendelijk. Hoog tijd om daar de orde weer te gaan herstellen :) .
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Fotomaan »

wimjansen schreef: Maar ik zal er zijn, in Amersfoort. De stad was bijna een halve eeuw geleden de bakermat van de Fietsersbond (E.N.W.B.) doch is tegenwoordig niet meer zo fietsvriendelijk. Hoog tijd om daar de orde weer te gaan herstellen :) .
Wim
Geweldig dat je weer mee gaat Wim.
Weer op je DCR? Ik moet er nog bij vermelden dat het beslist niet noodzakelijk is om met een transportfiets te komen want iedereen is welkom.
Ik vermoed dat het deze keer nóg leuker gaat worden.
En nu je het toch over herstellen hebt, was het de Enigste Nederlandsche Wielrijders Bond (met de nadruk op 'was') of toch maar de Algemene? ;) Opgericht in 1883.
Ik heb hier de vijf en twintig jarige jubileum uitgave liggen uit 1908 vandaar dat ik dat weet maar het is nieuw voor mij dat Amersfoort de bakermat van deze bond is geweest.
Op het internet is nog wel wat te vinden maar dat gaat over Den Haag en Bennebroek.
Er werd een uitnodiging opgesteld die naar de wielerverenigingen te Apeldoorn, Breda, Rotterdam, Brummen, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Nijmegen, Zutphen en Zwolle werd gestuurd. Deze brief werd ondertekend door C.H. Bingham als president van het voorlopig comité en door de captains en secretarissen van de Haagse en Haarlemse verenigingen. Vrijwel alle vertegenwoordigers van de wielerverenigingen waren aanwezig op 1 juli 1883 op de Maliebaan in Utrecht bij de bijeenkomst ‘Ter bevordering van het vélocipède rijden in Nederland’. De Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond werd die dag opgericht door Edo Johannes Bergsma, een ondernemende zoon van een Friese dorpsburgemeester, die al heel jong gegrepen werd door de perspectieven van het toerisme, en Dirk ter Haar. De club had toen 200 leden. Twee jaar later, in 1885, werd de naam veranderd in Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond, de ANWB.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Fotomaan »

Erwin TF schreef:Zoals ieder jaar kom ik weer. Leuk dat je het weer georganiseerd hebt, Charles. :D
Vorig jaar was ook geweldig vanuit Haarlem. Ook toen weer prachtige foto's gemaakt en dat gaan we nog eens dunnetjes overdoen :)

Komt allen!! :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 693
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door wimjansen »

De ENWB, niet te verwarren met de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond (onder het motto: beter écht dan algemeen...) werd in 1975 opgericht door twee medewerkers van de Werkgroep 2000 in Amersfoort https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsersbond_(Nederland). De ANWB (in vroeger tijden A.N.W.B.) is inderdaad ouder. Mijn Grootvader was indertijd consul van die club, zelfs ook in Amersfoort. Ik heb zelfs nog wat van zijn briefpapier (ca. 1908).
Wim
Bijlagen
ANWB-papier 48 kB.jpg
ANWB-papier 48 kB.jpg (47.53 KiB) 9704 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Ad transportfiets »

Kan het niet een week later??
ivm Pinksteren (weekendje weg)
Zou het jammer vinden om voor het eerst niet mee kan fietsen!! :(
Groet Ad
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Sandra »

Een thuiswedstrijd voor mij, dus ik ben van de partij! (op mijn Mustang transportfiets)

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 993
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door JasperA »

Vorig jaar met veel plezier de toertocht meegereden!
Laatst gewijzigd door JasperA op 2 mar 2016, 22.44, 2 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1760
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfiets Toer 2016 Amersfoort

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Leuk! Ik heb hem in mijn agenda gezet. Een van mijn transportfietsen komt uit Amersfoort, dus leuk om in zijn oude omgeving weer te rijden. Ik was dit jaar al eerder naar Amersfoort gefietst. Dat ga ik met deze toer niet doen (zoals in het geval van Haarlem), dat wordt een beetje te veel van het goede :)

Jasper: zonde dat je hem weg doet. Hopelijk vindt hij een goede volgende eigenaar. Als ik er plek voor had had ik hem direct aangeschaft. Het is absoluut een van mijn favoriete transportfietsen.
Plaats reactie