wimjansen schreef:
Maar ik zal er zijn, in Amersfoort. De stad was bijna een halve eeuw geleden de bakermat van de Fietsersbond (E.N.W.B.) doch is tegenwoordig niet meer zo fietsvriendelijk. Hoog tijd om daar de orde weer te gaan herstellen

.
Wim
Geweldig dat je weer mee gaat Wim.
Weer op je DCR? Ik moet er nog bij vermelden dat het beslist niet noodzakelijk is om met een transportfiets te komen want iedereen is welkom.
Ik vermoed dat het deze keer nóg leuker gaat worden.
En nu je het toch over herstellen hebt, was het de Enigste Nederlandsche Wielrijders Bond (met de nadruk op 'was') of toch maar de Algemene?

Opgericht in 1883.
Ik heb hier de vijf en twintig jarige jubileum uitgave liggen uit 1908 vandaar dat ik dat weet maar het is nieuw voor mij dat Amersfoort de bakermat van deze bond is geweest.
Op het internet is nog wel wat te vinden maar dat gaat over Den Haag en Bennebroek.
Er werd een uitnodiging opgesteld die naar de wielerverenigingen te Apeldoorn, Breda, Rotterdam, Brummen, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Nijmegen, Zutphen en Zwolle werd gestuurd. Deze brief werd ondertekend door C.H. Bingham als president van het voorlopig comité en door de captains en secretarissen van de Haagse en Haarlemse verenigingen. Vrijwel alle vertegenwoordigers van de wielerverenigingen waren aanwezig op 1 juli 1883 op de Maliebaan in Utrecht bij de bijeenkomst ‘Ter bevordering van het vélocipède rijden in Nederland’. De Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond werd die dag opgericht door Edo Johannes Bergsma, een ondernemende zoon van een Friese dorpsburgemeester, die al heel jong gegrepen werd door de perspectieven van het toerisme, en Dirk ter Haar. De club had toen 200 leden. Twee jaar later, in 1885, werd de naam veranderd in Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond, de ANWB.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.