Lakken van transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1760
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. voor mensen die een houten bak van een bakfiets maken, en die buiten zetten (met of zonder zeil), kan ik een vernis zoals bootlak sterk afraden. Dat betekent minstens eens per jaar de bak uit elkaar, opschuren en nieuwe lagen lak erover. En als je pech hebt, zwarte vlekken in het hout. Gewoon blank laten (wordt het grijs), of in de lijnolie zetten (houdt het de houtkleur, en wordt mooi donker na verloop van tijd) is veel duurzamer en scheelt enorm veel werk. Indien in de olie, een aantal keer goed insmeren, tussendoor ruim de tijd om te laten drogen, en af en toe als het hout wat droog oogt even opnieuw insmeren. Dat scheelt een hoop hoop werk, en zo blijft het hout veel langer mooi. Dit wordt ook aangeraden door professionele houtbewerkers in het boekje: "Hoe je hout hout houdt"
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Thothom119 »

Is het heiligschennis als ik zeg dat ik m'n bakfiets toch liever niet in het zwart wil schilderen?

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik ben geneigd voor een minder zware, misschien ook lichtere kleur te kiezen. Voorlopig speel ik in m'n hoofd met een groen metallic met eventueel accenten in het beige-champagne-créme spectrum.

Of gaat dit echt te ver :p :)
Groet
T.
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door de rode »

over [wan]smaak valt niet te twisten :lol: ; maar waarom metalic en geen mooie ouderwetse kleurstelling ? je zou ook voor een pastelkleurig frame bijvoorbeeld grijs-blauw met lichte gebroken witte kleur spatborden kunnen kiezen al dan niet met een geverfde bak in eenzelfde kleurstelling maar het is jouw fiets uiteraard dus al maak je die groen met paars metalic is dat toch jouw keuze ?
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Thothom119 »

Ik dacht wel aan een klassieker groen. Maar de lichtere variant vind ik best mooi zoals deze mooierd die ik rap even van het internet pluk.

Afbeelding

Of iets donkerder zoals deze fiets die ik ooit zelf gehad heb. Ik Heb nog een union nog iets donkerder, maar dat is me te.

Maar ik dacht ook even aan een klassieker mat beige achtige kleur, maar toe dacht ik nee. Te saai. Ik wil er echt wel wat mee rijden zonder hem beu te worden. En ik wil hem ook niet te modern kleuren want dat zo vloeken met een houten bak.
Bijlagen
DSCN5339.JPG
DSCN5339.JPG (4.29 MiB) 6025 keer bekeken
Groet
T.
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Thothom119 »

Ik vroeg me gewoon af of er hier zijn die misschien al iets anders geprobeerd hebben :) Ideeen opdoen. Kruisbestuiving.
Groet
T.
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door de rode »

de kleuren die je laat zien zitten op een totaal ander type fiets uit een ander tijdperk , je zult het mooiste resultaat krijgen door kleuren uit de tijd van je fiets te gebruiken in mijn ogen en dat hoeft echt niet persee zwart te zijn ; die zijn er al zoveel ; maar het blijft jouw keuze uiteraard
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Thothom119 »

Toon me maar een paar voorbeelden Rode. Ik ben wel benieuwd. Voorlopig staat niks vast. Wat valt er naast zwart nog allemaal te beleven? Misschien zelfs handig dat onder deze post wat tijdscorrecte kleuren verzameld worden met beeldmateriaal ;)
Groet
T.
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door de rode »

voorbeelden tonen kan ik helaas niet maar op transportfietsnet staat onder de rubriek onderdelen - bakfietsen een groene [ouderwetse kleur] van ene Ronald uit Gouda ; misschien kun je die eens bekijken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Ik ben ook geen voorstander van kaalmaken en opnieuw beginnen maar als het dan toch moet heb ik goede ervaringen met zinkspray en een laag zwarte spuitlak er overheen. Die laatste koop ik hier in Tilburg bij de Verfkampioen voor, schrik niet € 2.- per bus
Dat laten drogen en dan een mengsel maken van Owatrol (blanke olie) met zwarte verf van de Action en dat in een verhouding van respectievelijk 60-40. Met de kwast opzetten. Dat ziet er na een jaar uit als niet van origineel te onderscheiden en het gaat nooit meer roesten.
Ik heb zo verschillende transportfietsen behandeld en daar is tot nog toe iedereen ingetrapt :lol:

De derde foto van boven kan je goed zien hoe het er uit gaat zien.

viewtopic.php?f=38&t=3686&hilit=G%C3%B6ricke

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1760
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lakken van transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Nog een handige site met test gegevens van verschillende lakken, menies, owatrol en andere roestbeschermers wat betreft roestwering:

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Plaats reactie