hoge bi

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Tim Bolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 feb 2016, 10.52

Re: hoge bi

Bericht door Tim Bolt »

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n forumpersoon, toch maar even deze vraag stellen dan:
na vele pogingen ik uiteindelijk zo'n 50meter heb kunnen fietsen naja waggelen en wiebelen dan en de fiets maar weer een maand ofzo verstopt in mn slaapkamer te hebben heb ik mn hoofd toch maar weer es gebogen over de mogelijke grote oorzaak. Tuurlijk het is mijn zelfbedachte zelfbouw met zn bijkomstigheden alhoewel vind zelf dat ie aardig gelukt is, maar het grote probleem waar ik gister pas achter kwam is dat als ik stuur de voorvork te veel kan torderen doordat er te veel speling zit op de staande lagers van het grote voorwiel, ik heb de zelfstellende lagers gekocht (p204)deze corrigeren/lijnen zichzelf, dat is mooi maar wat niet mooi is dat het lager zelf ook te veel speling heeft (binnenring ten opzichte van de buitenring)dus er is te veel ruimte om te torderen. Je krijgt namelijk dan dat je stuurt je de hele tijd bezig bent met corrigeren van je voorwiel wat zich als het ware een halve seconde eerder plaats vond, je stuurt als het ware met een vertraagd resultaat wat zich voordoet als geforceerd sturen. T'is een wonder dat ik er heb op kunnen fietsen. Ik moet dus iets van vaste lagers bouwen/kopen die je nadat ze zich hebben uitgelijnd je ze kunt vastzetten, dat er geen speling meer is. Wat had ik me verheugd om na al dat werk te kunnen genieten om op zo iets gaafs te rijden.

Iemand tips/ideeën/ervaringen?

Ik hoor graag van jullie.

Tim

Ik hoor het graag.
Bijlagen
nov. '15 043.jpg
nov. '15 043.jpg (164.16 KiB) 2328 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2645
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Tim,

Het is precies zo als je het omschrijft.

Ook een originele hoge bi heeft problemen met torderen.
Je trapt en het stuur blijft achter. Je kan daarbij over reageren en gaan slingeren.
Voorvorken van sommige hoge bi`s zijn voorzien van een groef in de overigens ovale buis om de vorkbuizen zo stijf mogelijk te maken.
Maar ook speling in de lagers of in de bevestigingsbouten van zo`n lager geeft een onzeker gevoel met het fietsen.

Dus al met al is het geen onbekend probleem wat je hebt en inderdaad zijn zelf stellende lagers totaal onbruikbaar in deze
toepassing.
Je dient zoveel mogelijk stijfheid uit de lagers te halen.
Vroeger waren ze zelfs bij betere fietsen dubbel uitgevoerd dus aan beide kanten twee rijen met kogels.
Dat is gunstig voor de stijfheid ten aanzien van torderen.
Matchless kogellagers
Matchless kogellagers
DSC_8765.jpg (221.44 KiB) 2326 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Tim Bolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 feb 2016, 10.52

Re: hoge bi

Bericht door Tim Bolt »

Maarten bedankt voor een duidelijke reaktie, hier kan ik wat mee.

Gr.
Tim
Plaats reactie