Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Jan,
Dat is verrassend, dat de voorbouw sturen er bij Fongers al in 1901 waren.

En inderdaad een speld in een hooiberg. Ik heb al vaak overwogen om het frame maar weg te doen maar zo zie je maar weer.

Deze fiets is ook wel een mooie kandidaat voor een artikel in het verenigingsblad. Er is bijvoorbeeld ook nog een eerste eigenaresse beschreven in de garantieboeken. Ik ben het briefje kwijt maar het zou meen ik een dame uit Rotterdam zijn die in Juni 1903 haar fiets kreeg. Mevr Daams of iets dergelijks.

De beschrijvingen over het maken van een kettingkast, handvatten en het ijzerwek van de rem kunnen dan ook weer aan bod komen in zo`n artikel.

groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

Re: Bijzondere Fongers trapas met een staartje

Ik moet nog even iets kwijt over de Fongers damesfiets met exentrische trapas.

Na het vinden van de bewuste trapas op de beurs kwam bij mij de kriebel weer boven of niet meer van de fiets overgebleven zou zijn. Ik had dat eigenlijk al sinds ik het frame kocht en later bleken ook de spatborden van de fiets nog uit de ''Archief Starley'' voorraad te zijn gekomen. Ik heb ze van Michiel mogen overnemen waarvoor eeuwig dank!

Om de hernieuwde kriebel ruimte te geven had ik voor vandaag een afspraak gemaakt met Ries de huidige eigenaar van het overgebleven spul.
Samen met Maarten B gezellig de binnenlanden in om uiteindelijk in de loods te belanden.
In eerste instantie leek het wat te gaan tegen vallen. Intussen is er natuurlijk veel verkocht geraakt (een aantal Vehikels en Berlicum`s later).
De kratten en kisten waren wat lastig te overzien maar bij het
optrekken van een krat scheen mij daar toch een verdacht rondgevormd stuur tegemoet. Het had zo in de film ''the raiders of the lost ark'' gekund. Geen schietende Duitsers overigens maar verder voor mij wel echt schatgraven in moeilijke omstandigheden.

Het bleek echt om een vroeg Fongers stuur te gaan en 99% zeker het stuur van de fiets.
Fongers stuurtje
Fongers stuurtje
004.JPG (464.22 KiB) 6262 keer bekeken
Fongers in het rond
Fongers in het rond
003.JPG (349.83 KiB) 6262 keer bekeken
Op de plaats van het linker handvat staat typisch genoeg een model code. De zelfde code als de fiets. Was een stuur modelafhankelijk in die periode?
Linker stuurhelft
Linker stuurhelft
024.JPG (282.33 KiB) 6262 keer bekeken
Het stuur is overigens geheel gelijk aan de foto die Maarten B plaatste boven in deze rubriek. Voorbouw met ronde lug en een ruime stuurbocht.

Na het lichten van de kist kwamen al snel spatbordstangen en een balhoofdstrop tevoorschijn.
Beletterde strop
Beletterde strop
008.JPG (364.44 KiB) 6262 keer bekeken
typische blokjes voor de stangen
typische blokjes voor de stangen
010.JPG (445.1 KiB) 6262 keer bekeken
In de Groninger beeldbank staat een foto waar Fongers een vroege versnellingsnaaf wil tonen. Daar staat het blokje voor de spatbordstang ook gefotografeerd. Het blokje past precies in de uitsparing van de achteras. Heel sjijk. Ik meen dat deze foto ook op de site van Jos te vinden is.

Ook het tandblad met crank is boven water gekomen.
Top want de tandbladen bij Fongers in die jaren veranderde snel.
Ik heb op de foto van een tandblad uit 1910 er naast gelegd.
Het is vergelijkbaar met dat van de 1908 DZ met stroppen voor de remstangen maar al totaal anders dan het blad van deze fiets.
Ik heb met deze fiets steeds in gedachte gehad dat er geen spul uitlatere jaren op mocht. In verband met de geloofwaardigheid waar ik het eerder over had. Je moet echt het gevoel krijgen naar een fiets uit 1903 te kijken. Daar hoort zo`n tandblad bij
Ook al maak ik er later een kettingkast op (van Brooks met raampje zo als dat was waarschijnlijk).
1910- 1903
1910- 1903
015.JPG (518.52 KiB) 6262 keer bekeken
Ten slot vonden Maarten en ik nog het voorwiel van de fiets.
Het heeft een kronPrinz velg en de naaf met de sleufjes in de
stofkappen. 32 spaaks, butted en erg dun zo als het hoort bij mooie fietsen.
Velgplaatje
Velgplaatje
011.JPG (521.45 KiB) 6262 keer bekeken
012.JPG
012.JPG (425.41 KiB) 6262 keer bekeken
Wat is het nu zo ongeveer als geheel?
Ik heb de fiets een beetje in elkaar gehangen om daar een beeld van te krijgen.
De ringen van het balhoofd en de lamphaak komen uit het 1910 frame maar het meeste is toch wel van de fiets zelf.
overzicht 1
overzicht 1
017.JPG (440.99 KiB) 6262 keer bekeken
overzicht 2
overzicht 2
021.JPG (511.19 KiB) 6262 keer bekeken
Met bijna goede handvatjes
Met bijna goede handvatjes
022.JPG (442.64 KiB) 6262 keer bekeken
Het restaureren heeft nu betekenis gekregen .De fiets is zo`n 70% compleet en de rest is er wel verantwoord bij te maken.
Er is veel vernikkeld geworden maar daar zijn ook vervelende slijpsporen in te zien. Genoeg werk nog om er iets leuks van te maken!

Groeten,
Maarten
de rode

Bericht door de rode »

fantastisch verhaal !! ; dat is echt uniek om zo je onderdelen weer terug te vinden
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Wow Maarten, dat is boffen!
Heel bijzonder dat stuur, deze uitvoering heb ik nooit gezien. De modelinslag in het stuur was gebruikelijk in die jaren om ervoor te zorgen dat het juiste stuur op de juist uitvoering werd geplaatst.
En mooi ook dat het originele kettingblad met crank er bij is, de andere crank kun je nu ook goed namaken. Er hoort een wat bredere ketting hier op (3/8 inch als ik het goed heb).
Het voorwiel is vrijwiel identiek aan dat van mijn BD3 1901; als het goed is staat er Rotherham in het oliepotje.
De blinkende onderdelen lijken verchroomd of is dat niet zo? Leid je uit de vorm van het stangoog af dat er een versnellingsnaaf op gezeten heeft? (die foto uit het archief waar je op doelt laat een Griffin naaf zijn; 1903 was het eerste jaar dat ze die monteerden).

Nu even aan de gang op jouw vakkundige wijze en je hebt de op een na oudst bekende Fongers damesfiets op de weg!

groet, Jos
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
De BD03 van Jos had ook op elk los onderdeel deze code naar mate onder deel kleiner alleen 03 of een 3. De trekbout onderaan de crank werkt als trekbout die de cup van een BSA trapas borgt. Dus moer lossen terug tikken en dan het pedaal eruitdraaien. En ja het was links/rechts draad standaard (pedaalassen) zoals wij kennen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Terwijl naar oude opnames van het Time Team kijk ( een Engelse serie waarin er archeologies onder zoek word gedaan ) lees ik ook je verhaal wat mij het soort gelijk idee geeft als die tv serie .

Mooi verhaal Maarten en mooie fiets .
Maarten Waarlé

Ja, ik vindt het zelf eerlijk gezegd ook een tamelijk bijzonder verhaal.
Hoe vaak is dat materiaal niet naar beurzen gesleept?
Hoeveel mensen waaronder zeker ook Fongers liefhebbers zijn in de loods wezen kijken en dan na 7-8 jaar trek ik een kist open en daar ligt het.
Ik kan niet anders dan er een mooi ding van maken. Nederlands cultuurgoed voor ons alle om te bewaren.

De fietsonderdelen hebben geen chroom maar zijn dik vernikkeld door een vroegere restaurateur. Het barst er af als je er na kijkt en zal er door mij voorzichtig afgehaald moeten worden.
Op de crank staat Fongers en op de stuurstrop ook een tekst.
Zaak is om daar heel voorzichtig mee om te gaan om de teksten te behouden.

Interessant te lezen dat het op meerdere onderdelen stond ;het type fiets. Ik begrijp daaruit dat er veel verschillen waren per type fiets. Breder stuur of dat soort dingen.
Het is geen kort serienummertje zoals we ook wel op vroege Fongers fietsen zien.

Het stuur ,of althans de Fongers inslag op deze wijze was voor mij ook totaal onbekend. Ik heb er geen afbeeldingen van gezien maar de fiets van bovengenoemde foto van het Beeld archief zal het ongetwijfeld hebben.
De ronding komt denk ik weer helemaal overeen met het stuur van de 1901 fiets van Jos.
Ik denk niet dat er zo`n Griffin naaf in gezeten heeft maar juist op die foto zie je het blokje waar de spatbordstang aan vast hoort te zitten/door gestoken is. De latere modellen hadden zo als we weten
een op de spatbordstang omgekruld plaatje met eind stopjes en een oog voor de wielas.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja het was een mooi avontuur. We hebben ons echt een breuk gesjouwd: wat een hoop loodzware kratten en wielen en ál die spatborden!!!

Zie ik op de foto dat er één verkeerd spatbordstangetje bij zit? Heb je toch nog wat te doen vanavond!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Ha Maarten,
Ja gaaf en inderdaad wel een strijd met die zware bakken en spatborden die terug bijten zo als je vaststelde.

Klopt, een stangetje is voor een 1910 damesfiets.
Ik had al wat schijfjes gemaakt voor de stangen maar nu kan ik de zuiverste gebruiken en de rest bij de schroefjes gooien!

Groeten,.
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ja, als het nikkel is mag het een onsje minder, het stuur oogt nu wel erg nieuw. Ik neem aan dat je ook de nieuwe lak van het frame gaat verwijderen. Flinke klus nog om het geheel 'old style' te laten worden... Mooi restauratieverslag is er van dit object te maken!

De prijscourant 1903 geeft weinig detailinformatie. Jouw fiets heeft de gefixeerde achterwiel-bevestiging met excentrische trapas, duidelijk een luxere uitvoering dan de normale bevestiging met kettingspanners (zoals op mijn BD 1901); toch zijn beide fietsen van het model BD3 (1e soort A). De prijscourant geeft alleen aan dat tegen 20 gulden meerprijs een achternaaf met freewheel en terugtraprem geleverd kan worden.

Zou je een detailfoto van de Fongers-inslag op de crank kunnen maken?

groet, Jos
Plaats reactie