Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
jrietveld

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door jrietveld »

Maarten, misschien is dit een aardig prototype voor jouw restauratie.
Bijlagen
dames ca. 1905 (2).JPG
dames ca. 1905 (2).JPG (829.53 KiB) 6458 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi jos,

Ja fraaie foto!
Ik ken `m uit de beeld bank (zie ook de foto die Maarten B plaatste) maar dat het een soort aanzichtkaart (reclame?) was dat wist ik niet.

Dit model is waar ik me de afgelopen jaren op gericht heb qua onderdelen en nu nog kloppen de erbij gevonden onderdelen met de foto.
De rem goed namaken gaat een heel eind maar ik blijf puzzelen op het stukje waar de vaste beugel om het stuur zit geklemd.
Daar zit een bus met een bout maar in sommige gevallen ook nog een stripje onder de remgreep door om de rem een eindaanslag te geven denk ik.
Er zijn in de beeldbank helaas geen foto`s te vinden die helemaal verklarend zijn.

Over de onderdelen catalogus nog, het is zeker zo dat er spullen in staan die nooit op Fongers fietsen hebben gezeten en inderdaad ook de goedkopere universele delen.
In het gaval van de New departure naaf schrijven ze heel expliciet dat ze succesvol in Fongers fietsen zijn geleverd.
Ze hebben er dus in gezeten echter de tekst heeft het over een relatief korte periode ''laatste jaren''. Dat is waarschijnlijk niet al vanaf 1903.

Ik vraag me af wat er in het garantieboek van 1903 staat. Je hebt de gegevens een keer voor me opgezocht en ik heb ze schandelijk verloren (ahum) Maar graag wil ik ze nog een keer terug opzoeken om de juiste gegevens te hebben over de Rotterdamse mevrouw. en de juiste data er om heen.
Mogelijk vind ik nog een nabestaande.
Ik ben ook benieuwd of er sprake is van technische gegevens. Kleur, soort zadel of rem dat soort dingen. In het jaar van m`n BB (1925) deden ze dat in ieder geval ; soort remsysteem ,zadel, type kettingkast, uitrusting etc.

Groeten,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Klopt wat je zegt over de New Departure naven. Ik heb ze alleen nooit gezien; Fongers was geen voorstander van de remnaaf; men bepleitte in zijn prijscouranten de velgrem. Op de DZ 1908 van George (die op dit moment op Marktplaats staat) zat zowel een voor-velgrem als een Eadie coaster (zie afbeelding).

Fongers had in de beginjaren (van 1902tot in elk geval 1908) zijn eigen 'luxe' voorvelgrem (waarvan je de bekende foto hebt); het zou denk ik mooi zijn om deze rem na te maken (bijgaand nog een andere detailfoto).

Ik wil je fiets met alle plezier nog een keer opzoeken in het archief. Wat is het framenummer is toch 12745?

groet, Jos
Bijlagen
Eadie coaster 1908.JPG
Eadie coaster 1908.JPG (174.89 KiB) 6444 keer bekeken
kruisframe front ca. 1905.JPG
kruisframe front ca. 1905.JPG (456.41 KiB) 6444 keer bekeken
J&L Lexm

Bericht door J&L Lexm »

Ha Jos dacht ook dat het niet klopt ,maar heb een fongers met een nr in de 83000 die inderdaad de afgebeelde departure naaf bezit
zal wel later geplaatst zijn want het is een bd model
groet Jan
Bijlagen
new dep2.jpg
new dep2.jpg (477.96 KiB) 6441 keer bekeken
newdep1.jpg
newdep1.jpg (467.92 KiB) 6441 keer bekeken
Maarten Waarlé

Nou Jos ,
als je nog eens wil kijken in het archief voor deze fiets dat zou top zijn.
Het framenummer is inderdaad 12745. Mocht een foto van het bewuste garantie blad geen problemen geven dan zou dat voor in ''Het rijwiel''nog wel leuk zijn.

De rem van het kruisframe van de foto is wel een bijzondere omdat twee stangen met een hendel opgetrokken lijken te worden.
Voor en achterrem . Daar zit trouwens ook dat onderdoor lopende beugeltje op dit keer met een voor mij onverklaarbare schroef aan de voorkant.

Ik heb nog eens gekeken naar het garantieblad van de 100 BB fietsen batch van mijn 1925 BB.
002.JPG
002.JPG (325.64 KiB) 6415 keer bekeken

In de kolom achternaaf, de eerste kolom staan 7 BB`s aangekruist met een rem in de achternaaf.
Die rijwielen hebben ook uitrusting 5 : vrijwiel met terugtraprem.
7% BB`s in dit geval waren dus in een eenvoudigere uitvoering
en daarnaast is de eerste van de reeks een uitrusting 1 wat inhoud dat ze is uitgerust met een vast tandwiel een geen remmen.
En dat op een BB! Heel onwaarschijnlijk maar het staat er toch en blijkbaar is het luxe beeld dat we hebben van dit type fiets voor een aantal mensen destijds niet doorslaggevend waar het om keuze van de remmen ging. Andere perceptie.
Dus ik zou denken dat even zo goed een enkele BD ook uitgerust kan zijn met terugtraprem.

Wel goed aan dit jaar van de seriegarantie boeken is dat ze een groot deel van de fiets beschrijven. Bij mijn BB (no 33) staat iets vreemds. Het is uitrusting 4 ->vrijwiel met bij het model behorende remmen. Maar in de kolom achternaaf staat 3 versnellingen. foutje? het zou dan een 7a of 7 b moeten heten.
Ik heb er in ieder geval een S.A. model K in gezet (voordeel van de twijfel!).

Groeten,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Je ziet inderdaad bij een minderheid van de voor de 1930 geleverde fietsen een remnaaf. Laatst heeft Dennis een prachtige BB65 1930 met Torpedo remnaaf gerestaureerd, die uitvoering is behoorlijk zeldzaam.
Ik zal kijken of ik volgende week even in het archief jouw fiets opnieuw kan opzoeken en een foto maken van de notatie (in die periode zonder veel specificaties).

groet, Jos
sjefke

Bericht door sjefke »

Maarten Waarlé schreef:Ik kwam er ook een F&S twee versnellingen naaf tegen.
Ook die maar even gedemonteerd om te zien wat het voorstelt.

Erg mooi in haar eenvoud. De versnellingen spelen zich geheel af in de aandrijfkop. Een kettinkje hoort te zitten aan het beweegbare tandwiel op de as .In ongespannen situatie grijpt het tandwiel in de aandrijfkop. Daar zitten tanden in. het planeetstelsel (2 planeetwielen) zit dan vast en dan heb je een direkte overbrenging. Trek je het zontandwiel over de as naar buiten dan schakel je het vast aan de as en ontstaat er een aandrijving via de tandring- vaste astandwiel en planeetwielkooi met aandrijfkop.
Het is dan een lagere versnelling. Vandaar ook het relatief kleine kettingwiel (18t) dat geeft in de hoge versnelling een zwaar verzet.
Ik heb advies nodig hierover en dit lijkt me het goede adres. :) Ik rijdt al jaren met zo'n F&S Zweigang (1952 staat op de naaf) en die werkte (bijna altijd) goed. Nu wil het geval dat ik nog een nieuwe, ongebruikte Zweigang uit 1955 had liggen (40j geleden gekocht "voor het geval dat.."). Deze is ingespaakt met gemoffelde velg tot een nieuw wiel. Ik heb maar één kettinkje. Nu krijg ik de lage versnelling niet werkend. Binnenin is alles nieuw. Schoon en van nieuw vet voorzien. De tandwieltjes van olie. Voor het verstellen van de versnellingen gebruik ik een Dreigang bovenbuis versteller. Dat werkte altijd in twee van de drie standen. Kennelijk doe ik nu iets fout of zie iets over het hoofd. Ook wanneer ik de ketting met de hand maximaal uit de as trek, pakt de lage versnelling niet. Wie kan me helpen?
Maarten Waarlé

Ik heb niet echt de praktijkervaring met deze naaf die je zou wensen om uit ervaring te kunnen zeggen;oh dat is dat zus en zo.

Ik zou als het niet wil werken de as nog eens los nemen en dan kijken of je het tandwiel door middel van het kettinkje ook daadwerkelijk in de conus met de ribbeltjes kan trekken.
Dat is de positie waarin het centrale zonnetandwiel ook echt vast komt te staan. De aandrijvende tandenkrans kan in die positie niets anders dan de planeetwieltjes aandrijven die de aandrijfkop in vertraagde beweging doet draaien .
Ik kan me voorstellen dat als de as te veel naar de rem-kant gemonteerd is de sleuf in de as eerder op houd dan waar je het tandwiel naartoe wil bewegen in die lage versnelling. het grijpt dan niet in in de conus. Zo maar een gedachte...

Groeten,
Maarten
sjefke

Bericht door sjefke »

Bedankt, Maarten voor de heldere uitleg. Losgenomen schuift het tandwieltje voor een groot deel in de vertanding van de conus. Maar wellicht is er nog een blokkade in de sleuf die ik niet opgemerkt heb. Ik begin opnieuw.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ik weet t ook zo even niet, dan moet ik het zien en voelen. De juiste smering is erg belangrijk.
Sportief fietsend!
Plaats reactie