Bijzondere Fongers trapas
Re: Bijzondere Fongers trapas
Als ik mij het goed herinner was dat bedrijf de Friesch-Groningse Hypotheekbank. De eigenaar van mijn Fongers CCG-60 uit 1918, dhr. Rudolph Pabus Dorhout-Mees was daar mede-oprichter van.
Groeten,
Y.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Hallo Maarten,
Oeps, dit leuk onderwerp was me bijna ontglipt!
Straf verhaal dat je na al die jaren nog onderdelen gevonden hebt die oorspronkelijk op je fiets thuishoren.
Maar goed dat je hem nog bijgehouden hebt, want ander hadden al deze leuke reacties nooit tot stand gekomen.
Wat me zeker ook kan boeien is de historie rond de fiets. Dit is zeer interessant om te weten.
Ik vind het daarbij ook straf, dat men nog zo veel informatie heeft van die tijd.
Doe zo verder...
Groeten,
Bart
Oeps, dit leuk onderwerp was me bijna ontglipt!
Straf verhaal dat je na al die jaren nog onderdelen gevonden hebt die oorspronkelijk op je fiets thuishoren.
Maar goed dat je hem nog bijgehouden hebt, want ander hadden al deze leuke reacties nooit tot stand gekomen.
Wat me zeker ook kan boeien is de historie rond de fiets. Dit is zeer interessant om te weten.
Ik vind het daarbij ook straf, dat men nog zo veel informatie heeft van die tijd.
Doe zo verder...
Groeten,
Bart
leuk maarten, dat je zo ver bent.
is dat het geheim van de rode?
ben heel benieuwd naar het resultaat. of kun je dat straks, omwille van het landsbelang, niet vermelden..?
yorick: in 1903 heette het nog alleen 'groningsche'. wellicht later een fusie met friesland oid. hoe dan ook: een aanmerkelijk belang in de groninger rijwielfabriek. alle leasefietsen kwamen blijkbaar uit die stal.
is dat het geheim van de rode?
ben heel benieuwd naar het resultaat. of kun je dat straks, omwille van het landsbelang, niet vermelden..?
yorick: in 1903 heette het nog alleen 'groningsche'. wellicht later een fusie met friesland oid. hoe dan ook: een aanmerkelijk belang in de groninger rijwielfabriek. alle leasefietsen kwamen blijkbaar uit die stal.
-
Ha ha, Het geheim van de rode. Dat klinkt als een jongensboek.
Nee het geheim waren gewoon goeie tips over stamboomonderzoek.
De eigenaresse van de fiets geeft geen verdere stamboom naar deze tijd maar dichtbij familie bracht me tenslot bij de Vice-president van de raad van state. De man die vroeger als minister op de fiets naar het werk kwam notabene.
Het is een mogelijke getuige en zijn maatschappelijke functie is in dit geval niet het onderwerp. Mogelijk geeft het wel een beeld van het milieu waarin dit soort rijwielen werden gekocht.
Opmerkelijk ook Yorick ,dat jouw fiets een bankiersachtergrond heeft. Ik meen de 1908 Fongers van Andre ook.
En Maarten ik meen inderdaad dat daar in Friesland ook zo`n rem
op een fiets zou moeten zitten .En bij George ook begrijp ik.
Dat moet zeker nog goed onderzocht worden want opmeten is echt veel beter dan van een foto namaken.
Groeten,
Maarten
Nee het geheim waren gewoon goeie tips over stamboomonderzoek.
De eigenaresse van de fiets geeft geen verdere stamboom naar deze tijd maar dichtbij familie bracht me tenslot bij de Vice-president van de raad van state. De man die vroeger als minister op de fiets naar het werk kwam notabene.
Het is een mogelijke getuige en zijn maatschappelijke functie is in dit geval niet het onderwerp. Mogelijk geeft het wel een beeld van het milieu waarin dit soort rijwielen werden gekocht.
Opmerkelijk ook Yorick ,dat jouw fiets een bankiersachtergrond heeft. Ik meen de 1908 Fongers van Andre ook.
En Maarten ik meen inderdaad dat daar in Friesland ook zo`n rem
op een fiets zou moeten zitten .En bij George ook begrijp ik.
Dat moet zeker nog goed onderzocht worden want opmeten is echt veel beter dan van een foto namaken.
Groeten,
Maarten
Opmeten icm foto's voor de details lijkt mij ook het beste. Het lijkt me een hele tour om al die onderdelen na te maken.
Succes!
Succes!
Sportief fietsend!
Op de BB 1908 van Andre zit een remnaaf van later datum. Er hebben de vroege velgremmen op gezeten (met stropbevestiging).
groet, Jos
groet, Jos
- Bijlagen
-
- BB 1908.jpg (48.69 KiB) 5780 keer bekeken
-
Hoi Jos,
Ja deze fiets is me bekend.
Inderdaad met de luxe remmen zo als op de 1908 of 09 DZ die bij jou staat.
De trapas is van het latere type exentrisch met klembouten aan de onderkant waar mijn fiets en de groene herenfiets uit 1905 (eigenaar voor mij onbekend) nog de verticale lange spieen heeft.
Ik heb het vermoeden dat de verandering een verbetering ten aanzien van de afstelbaarheid moest bewerkstelligen.
Zo te zien aan de zeer lang uitgeslagen gaten aan de achterkant van deze trapas in dit geval niet helemaal gelukt.
Over het optrekvelgremsysteem. Ik heb eens begrepen dat Andre zo`n rem op een kruisframe had zitten maar ik kan me ook goed vergissen.
De opmerking dat de 1908 Fongers van George een terugtraprem èn een velgrem heeft/had houdt dat in dat er bij hem nog zo`n rem zou moeten zijn? Ter copieering uiteraard.
Groeten,
Maarten
Ja deze fiets is me bekend.
Inderdaad met de luxe remmen zo als op de 1908 of 09 DZ die bij jou staat.
De trapas is van het latere type exentrisch met klembouten aan de onderkant waar mijn fiets en de groene herenfiets uit 1905 (eigenaar voor mij onbekend) nog de verticale lange spieen heeft.
Ik heb het vermoeden dat de verandering een verbetering ten aanzien van de afstelbaarheid moest bewerkstelligen.
Zo te zien aan de zeer lang uitgeslagen gaten aan de achterkant van deze trapas in dit geval niet helemaal gelukt.
Over het optrekvelgremsysteem. Ik heb eens begrepen dat Andre zo`n rem op een kruisframe had zitten maar ik kan me ook goed vergissen.
De opmerking dat de 1908 Fongers van George een terugtraprem èn een velgrem heeft/had houdt dat in dat er bij hem nog zo`n rem zou moeten zijn? Ter copieering uiteraard.
Groeten,
Maarten
Nee, op de DZ 1908 van George (zie foto's) ontbreekt een voorrem (voorspatbord is ook vervangen). Het zou best kunnen dat daar alleen een Eadie remnaaf op heeft gezeten, in 1908 werden op de duurdere modellen geen losse voorremmen meer geplaatst.
Het Fongers kruisframe van Andre blijft vooralsnog een raadsel; ik wacht al bijna tien jaar om die fiets een keer te zien.
groet, Jos
Het Fongers kruisframe van Andre blijft vooralsnog een raadsel; ik wacht al bijna tien jaar om die fiets een keer te zien.
groet, Jos
- Bijlagen
-
- B65 ca. 1905.JPG (843.16 KiB) 5750 keer bekeken
-
- DZ 1908 balhoofd.JPG (208.93 KiB) 5750 keer bekeken
-
- DZ 1908.JPG (269.87 KiB) 5750 keer bekeken
-
Bij deze een foto van de Fongers velgoptrekrem.
Althans een copie gemaakt van afbeeldingen.
Best lastig om in een keer goed te doen. Nagenoeg alle onderdelen zijn dan ook twee maal gemaakt.
Eerst te klein of te groot ,te lang of te kort.
Nu is het vrij goed kloppend met de gedetailleerde afbeeldingen van de Beeldbank.
En zo was het op een Fongers affiche uit die tijd afgebeeld
Niet dat dit mijn voorbeeld was want dan zou het een erg willekeurig model zijn geworden!
Groeten,
Maarten
Althans een copie gemaakt van afbeeldingen.
Best lastig om in een keer goed te doen. Nagenoeg alle onderdelen zijn dan ook twee maal gemaakt.
Eerst te klein of te groot ,te lang of te kort.
Nu is het vrij goed kloppend met de gedetailleerde afbeeldingen van de Beeldbank.
En zo was het op een Fongers affiche uit die tijd afgebeeld
Niet dat dit mijn voorbeeld was want dan zou het een erg willekeurig model zijn geworden!
Groeten,
Maarten
ziet er super mooi uit ;echt ambachtelijk werk !