Jaren '20 transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Jaren '20 transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Top! Dank je. Ik ga vanmiddag weer op onderzoek uit.
Jeroen Zuiderwijk

Hmm... toch echt geen framenummer te vinden. Ik heb de desbetreffende plekken van verf ontdaan (staalborstel op haakse slijper), maar blanco. Verder het frame nagezocht, en niets dat lijkt op een framenummer. Als hij weer rechtop staat zal ik nog eens goed zoeken. Het frame is wel vrij aangetast door roest, ooit ontroest en weer van een (dun) laagje verf voorzien. Ik zou echter niet verwachten dat een framenummer daar geheel door verdwijnt.

Op de JH cup is trouwens geen 8 of andere cijfers te herkennen. Het lijkt eerder gewoon tekening van de oxidatie. Als daar ooit iets heeft gestaan dan is het onherkenbaar weggesleten.
fietser

Bericht door fietser »

Dat is wel wat teleurstellend. Dat het framenummer door roest volledig verdwijnt lijkt me ook sterk. Net zo sterk als dat deze fiets geen framenummer heeft. Onder de trapas heb je vast ook al gekeken, op het balhoofd zou het nummer ook nog kunnen staan maar dat is al vrij onwaarschijnlijk. :(

Je vroeg nog wat de bouw van de fiets over de leeftijd zegt. Een harde grens is daar niet voor aan te geven. Vooroorlogs natuurlijk, maar dat wist je al. Maar dit soort degelijke framebouw zie je in de jaren 30 eigenlijk alleen bij duurdere modellen. En aangezien een transportfiets een weinig verfijnd model is zou ik denken dat deze fiets uit een tijd komt toen het toepassen van plaatstalen vorkpatten nog wat algemener was. Dus (met alle voorzichtigheid): niet later dan jaren 20.

Groeten,
fietser
Jeroen Zuiderwijk

Deze keer de rest uit elkaar gehaald, tot ik alleen nog maar een los frame overhad. Maar toch echt geen framenummer te bekennen. Typisch. Nu weet ik wel dat bakfietsen vrijwel nooit een framenummer hebben, maar op transportfietsen ben ik dat nog niet tegengekomen. Jammer. Maar in ieder geval ben ik redelijk zeker dat het een jaren '20 fiets is. Er is wel veel aan gesleuteld, maar desondanks is er nog best wel wat aan originele onderdelen overgebleven. Nu weer opbouwen, en hier en daar delen behandelen waar nodig, en hij kan weer de weg op :)
Jeroen Zuiderwijk

N.b. voor wie het interessant vind om de opknapbeurt van mijn transportfiets te volgen, ik plaats bijna dagelijks opdates van werk dat ik eraan doe op mijn blog:

http://oudetransportfiets.blogspot.nl/

Iedere keer een uurtje werk of zo, tussen thuiskomen van mijn werk en avondeten. Maar telkens weer een stapje verder. Het is geen volle restauratie (dat is al eerder gedaan), maar wel alles nakijken, en behandelen waar nodig/gewenst.
mazell99

Bericht door mazell99 »

Hallo Jeroen

Dat tekentje op een van de cups met dat kroontje is van J.H.G
Firma J.H.Gerkinet uit Herstal bij Luik .
Je vind er ook een advertentie van op Transportfiets.net .
Heel interessant om te zien hoe je alles vastlegt en hoe de opknapbeurt/restauratie verloopt .
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk om te lezen en mooi ook om te zien dat deze transportfiets aparte details heeft als de ingesoldeerde achterpatten, dat heb ik nog nooit gezien op een transportfiets.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

mazell99 schreef:Hallo Jeroen

Dat tekentje op een van de cups met dat kroontje is van J.H.G
Firma J.H.Gerkinet uit Herstal bij Luik .
Je vind er ook een advertentie van op Transportfiets.net .
Heel interessant om te zien hoe je alles vastlegt en hoe de opknapbeurt/restauratie verloopt .
Dank je! Dat is in ieder geval weer wat informatie over een van de onderdelen van mijn fiets. Ik zet het erbij in mijn blog.
Jeroen Zuiderwijk

De fiets zit weer in elkaar! Gelijk een testritje gedaan en wat foto's gemaakt.
IMG_2309.JPG
IMG_2309.JPG (432.66 KiB) 7111 keer bekeken
Meer foto's: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/2 ... strit.html
Plaats reactie