Gazelle voorvork met verchroomd kroonstuk

hansvdw

Gazelle voorvork met verchroomd kroonstuk

Bericht door hansvdw »

Voor een Gazelle No. 9 uit 1932 ben ik op zoek naar een vork met een verchroomd kroonstuk, dus niet met een losse kroon. De originele is niet te herstellen. Voor zover ik weet zijn dergelijke vorken in elk geval tot na de oorlog in identieke vorm gemaakt (maar misschien zijn er clubleden die me hierin kunnen verbeteren).

Heeft iemand iets liggen ter overname? Hoeft geen mooie te zijn, wel een bruikbare.

Dank en groet,
Hans
hansvdw

Re: Gazelle voorvork met verchroomd kroonstuk

Bericht door hansvdw »

Ik heb het zoeken naar de Gazelle-voorvork breder gemaakt waar het de datering betreft (zie de aangepaste tekst), gekoppeld aan de vraag hoe lang de genoemde vork ongewijzigd in productie is geweest.

Wellicht kan nu iemand me verder helpen?

Groet,
Hans
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Hans,

Je zou ook eens de lengte van de vorkbuis moeten vermelden.
Je hebt wel een stuk of 4-5 verschillende maten herenfietsen en de damesfiets is weer veel langer.

Het direct verchroomde kroonstuk is na 1945 nog wel toegepast maar wanneer het nou gestopt is is moeilijk vast te stellen.

Voor wat betreft het vaststellen van het type zouden goede grote foto`s welkom zijn. Gazelle is niet zo goed herkenbaar op het type maar juist de details doen het hem qua model.
Soort trapas, merk van de velgen ,enkele of dubbele bies.
Dat soort dingen.

Groeten,
Maarten
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Hoi Maarten,

Het is een lelijk ding hoor. Overgekwast, behoorlijk roestig. Binnenkort maak ik meer foto's, maar van de vork had ik er al een paar. Zie je ook hoe vervormd die is. Als ik met de bocht mee meet, kom ik tot 42 cm van helemaal onder tot aan de bovenkant van de kroon.

Mijn bedoeling is uit te zoeken of dit lelijke eentje nog iets van zijn oude glorie terug kan krijgen, de eerste stap is uit te vinden hoe die oude glorie precies oogde.

Die band is nog van massief rubber, die zit er blijkbaar al van in de oorlog op.

Groet,
Hans
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (66.38 KiB) 6529 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (56.94 KiB) 6529 keer bekeken
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Ik heb inmiddels een geschikte oude vork, met een los kroonstuk. Eigenlijk bevalt me dat totaal niet. Echt niemand een tip voor een Gazelle vork met een verchroomd kroonstuk?

Groeten,
Hans
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Hans, de maat die Maarten W vroeg is natuurlijk de maat van de bovenste buis, dat wat door het balhoofd steekt. Dat verschilt nl. per fiets. Als je een passende Gazelle vork hebt zou ik die maar gebruiken, een direct verchroomde is lastig te vinden vrees ik, en dan ook nog met goede lengte balhoofdbuis....
Voor de zekerhed kijk ik straks even bij de stuk of 10 vorken die ik heb liggen, maar ik meen dat iemand het Gazelle spul daar al eens tussenuit heeft gevist.

Ik zie overigens op je fotos helemaal niet wat de schade aan je oude vork is. Is hij niet gewoon uit te deuken ofwel te richten?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Dag Maarten, meer geluk dan wijsheid dus dat ik een passende vork heb. Maar ik blijf zoeken naar een goede met een verchroomd kroonstuk.

Bijgaand twee foto's van de oude vork, waarop te zien is dat er weinig te redden valt.

Groet,
Hans
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (53 KiB) 6449 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (63.56 KiB) 6449 keer bekeken
hansvdw

Bericht door hansvdw »

... en de vork die ik heb is natuurlijk net niet goed. Vorkbuis moet 22 cm zijn voor een framehoogte 60 cm.

Dus wie nog een oude Gazelle voorvork heeft met een vorkbuis van 22 cm, zonder aangesoldeerde bevestiging voor de dynamo (en in het ideale geval met verchroomd kroonstuk, maar niet noodzakelijk): ik hou me aanbevolen en geef er een redelijke prijs voor.

Groet,
Hans
maartenB

Bericht door maartenB »

hoi Hans,
Ik heb er nog diverse van Gazelle (met kroonkap) en varierende buislengte. Maar vast niet exact op jouw lengte. Als je buis te kort is en het is echt nodig kun je er een stuk aan lassen. Eenvoudiger is de buis in te korten. Eerst zoek je iemand binnen de club die het gereedschap heeft om draad te snijden op de balhoofdbuis. Martin? Hans vd Stouwe? Misschien zelf je fietsenmaker? Of je koopt het op Marktplaats. Dan snij je de draad op gewenste lengte en zaag je de buis af.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Ik kwam gisteren in m`n voorraadje oude fiets spullen nog een Gazelle vork tegen met buislengte 22 cm.
De vork is uit 1929 en heeft,of had beter geschreven een vernikkelde kroon.
De algehele staat is redelijk maar de vork zal wel gericht moeten worden.
Er zit een gat door en door voor een bandrem zo als jouw fiets heeft.
Gazelle vork
Gazelle vork
003.JPG (251.97 KiB) 6383 keer bekeken
In plaats van chroom hadden vroegere fietsen nikkel .Vanaf 1931 werd ook bij Gazelle chroom toegepast. Bij Raleigh al vanaf 1928 meen ik. Echter nikkel werd bij Gazelle nog enkele jaren als optie naast chroom gehandhaafd.
Ik vroeg me af wat er op jouw fiets zit, nikkel of chroom.
Deels nog vernikkelde vork
Deels nog vernikkelde vork
004.JPG (1005.08 KiB) 6383 keer bekeken
Dit is/was nikkel. Net wat warmer dan chroom. wat meer als ongepoetst zilver.

Groeten,
Maarten Waarlé
Plaats reactie