Lijmen en borgen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Lijmen en borgen

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Vandaag een pakketje met daarin een VAR richtbok opgehaald, maar deze bleek tijdens het transport van Frankrijk hierheen flink beschadigd. Twee delen aluminiumcomposiet waren afgebroken. Nu ben ik met mijn inmiddels favoriete lijm voor asjes aan de slag gegaan, te weten Loctite 648! Vandaag las ik dat ze er zelfs krukassen mee lijmen. Ik heb al goede ervaringen met uitgelopen conusjes op trapassen en vorkkronen lijmen. Het lijkt het erop dat de lijm houdt. We gaan zien of het op de lange termijn blijft zitten.

Voor borgen van moeren gebruik ik een minder aggressieve lijm van Loctite, die lichtborgend is.

Groeten,

Y.
Bijlagen
S5000978.JPG
S5000978.JPG (322.97 KiB) 3307 keer bekeken
Sportief fietsend!
maartenB

Re: Lijmen en borgen

Bericht door maartenB »

Ik ben wel heel benieuwd of het houdt. Ik heb nog wat van die oude gietijzeren fietsenstandaards liggen waar stukken afgebroken zijn. Misschien is dat ook wel te lijmen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Niet dat ik veel kaas gegeten heb van lijmen, maar loctite 648 is dacht ik uitsluitend voor cilindrische bevestiging.
Het zou straf zijn mocht dit goed werken. Ik ben dan ook benieuwd naar het resultaat.

Op mijn werk heb ik op een machine een verstelbare schijnwerper gelijmd. De zamak voet was afgebroken.
Ik heb deze toen gelijmd met de tweecomponentenlijm loctite 3090. Sterkere lijm als deze ben ik nog nooit tegengekomen.
De lamp is soms flink onderhevigd aan trillingen en hoewel het lijmoppervlak klein was, nooit gelost.

Groeten,
Bart
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste heren,

De lijm lijkt goed te houden, maar ik moet toegeven dat ik er niet heel veel druk op uit heb geoefend, daar ik ook bang ben dat het aluminium dan ergens anders weer breekt.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie