Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Ik ben op zoek naar een trapas bij voorkeur met cranks en tandwiel van een Simplex herenfiets met kruisframe. Ongeveer bouwjaar eind jaren 40. Alleen het frame heb ik (een project waar iemand aan begonnen was en niet heeft afgemaakt; veel onderdelen ontbreken dus helaas....) en op basis van frame en nummer zou het een fiets uit eind 40 moeten zijn.
De trapnaaf/lagers zitten er nog in alleen de as ontbreekt en de cranks/tandwiel.
Wie heeft een tip? of wie heeft zoiets nog liggen?
Vincent Kortleve
De trapnaaf/lagers zitten er nog in alleen de as ontbreekt en de cranks/tandwiel.
Wie heeft een tip? of wie heeft zoiets nog liggen?
Vincent Kortleve
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Dag Vincent,
Als je nu helemaal niets kan vinden dan heb ik nog wel een as in slechte staat.
De assen van Simplex zijn gebruikelijk 16 mm. Dat geeft wat last bij het zoeken naar cranks.
Maar voor de gangbare maat cranks kan deze as worden afgedraaid naar iets van 15.8 mm.
Groeten,
Maarten
Als je nu helemaal niets kan vinden dan heb ik nog wel een as in slechte staat.
De assen van Simplex zijn gebruikelijk 16 mm. Dat geeft wat last bij het zoeken naar cranks.
Maar voor de gangbare maat cranks kan deze as worden afgedraaid naar iets van 15.8 mm.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Zeker ook een goed idee->ruimen.
In dit geval zou men (of ik) de as kunnen afdraaien omdat dat meteen een gladde rechte strakke as oplevert.
Die gelegenheid is er bij gratie van de gangbare 5/8 inch (15,875mm) geboorde cranks.
Echte Simplex cranks zijn dus 16 mm. Echt opvallend afwijkend van de standaard zijn ze in de naoorlogse periode niet meer.
Voor die tijd hadden de tandbladen (Williams) vaak een K patroon als verbindende armen in het tandblad en veel vroeger een opvallende driepoot.
Groeten,
Maarten
In dit geval zou men (of ik) de as kunnen afdraaien omdat dat meteen een gladde rechte strakke as oplevert.
Die gelegenheid is er bij gratie van de gangbare 5/8 inch (15,875mm) geboorde cranks.
Echte Simplex cranks zijn dus 16 mm. Echt opvallend afwijkend van de standaard zijn ze in de naoorlogse periode niet meer.
Voor die tijd hadden de tandbladen (Williams) vaak een K patroon als verbindende armen in het tandblad en veel vroeger een opvallende driepoot.
Groeten,
Maarten
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Dat zou ik niet meteen zo stellen. Ik heb een door Simplex bij elkaar geraapte sportfiets met cycloïde trapas, waarbij de cranks op de as geklopt zaten. De spieën kreeg ik er goed uit, maar de cranks kwamen niet los. Die moest ik met een speciale trekker eraf trekken. Dus die as is zeker dikker dan de standaard geweest! Vraag is nu of die as lang bij Simplex op de plank heeft gelegen of een door de fietsenmaker gebruikte oude vervangingsas. Wie zegt het?
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Even kijken wat je daar mee bedoelt.
De cranks van Simplex zijn na de oorlog niet meer heel specifiek Simplex. Gazelle bijvoorbeeld had nog hertjes en een naam in de crank Simplex niet. Zie foto van mijn eind jaren 40 fiets.
Een heel gangbaar tandwiel.
Ze zijn in die periode echter wel 16 mm diameter. Eerlijk geschreven weet ik niet wanneer dat stopte en naar de maat 5/8 ging.
Cranks die vast zitten op de as en niet los willen zijn een
honderste te klein. een 5/8e crank past nooit op een 16 mm as tenzij met een moker er op geslagen misschien.
Andersom komt wel eens voor; bv een Gazelle met 5/8 ruil-as. Daar kun je de 16 mm crank van afstand over de as hoepelen.
Ik zet nog wat foto`s van de fiets in deze topic.
Mogelijk helpt het bij het zoeken nar de juiste spullen.
De fiets van de foto is geen kruisframe maar de onderdelen zijn echt Simplex en zitten ook op zo`n kruisframe.
Heerlijke fiets om mee te rijden. De kogellagers zijn echt super soepel.
Groeten,
Maarten
De cranks van Simplex zijn na de oorlog niet meer heel specifiek Simplex. Gazelle bijvoorbeeld had nog hertjes en een naam in de crank Simplex niet. Zie foto van mijn eind jaren 40 fiets.
Een heel gangbaar tandwiel.
Ze zijn in die periode echter wel 16 mm diameter. Eerlijk geschreven weet ik niet wanneer dat stopte en naar de maat 5/8 ging.
Cranks die vast zitten op de as en niet los willen zijn een
honderste te klein. een 5/8e crank past nooit op een 16 mm as tenzij met een moker er op geslagen misschien.
Andersom komt wel eens voor; bv een Gazelle met 5/8 ruil-as. Daar kun je de 16 mm crank van afstand over de as hoepelen.
Ik zet nog wat foto`s van de fiets in deze topic.
Mogelijk helpt het bij het zoeken nar de juiste spullen.
De fiets van de foto is geen kruisframe maar de onderdelen zijn echt Simplex en zitten ook op zo`n kruisframe.
Heerlijke fiets om mee te rijden. De kogellagers zijn echt super soepel.
Groeten,
Maarten
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Beste mensen,
ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Heel fijn ook de foto's want je vraagt je af en toe hoe er uit hoort te zien.
@Maarten ik neem de as graag van je over. Hoe pakken we dat aan? Je kunt me direct mailen op vincentkortleve(at)hotmai....
Nog een vraag dan maar gelijk: is het stuur op de foto een Simplex en passend bij mijn herenfiets? Ik heb begrepen dat een dergelijk origineel stuur (met stangen in het stuur zelf) typisch Simplex is.
Vincent
ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Heel fijn ook de foto's want je vraagt je af en toe hoe er uit hoort te zien.
@Maarten ik neem de as graag van je over. Hoe pakken we dat aan? Je kunt me direct mailen op vincentkortleve(at)hotmai....
Nog een vraag dan maar gelijk: is het stuur op de foto een Simplex en passend bij mijn herenfiets? Ik heb begrepen dat een dergelijk origineel stuur (met stangen in het stuur zelf) typisch Simplex is.
Vincent
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
In Italië was zo'n stuur tot ver na de oorlog de gewoonste zaak.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloide trapas en cranks/tandwiel
Ja ,klopt,
En dit stuur is zo`n Italiaanse variant.
Simplex had iets vergelijkbaars in de periode rond 1913 tot midden jaren 40.
Ik heb eens een Simplex damesfiets gehad uit 1943 die het nog had. Oorspronkelijk gemaakt voor velgremmen waarbij de voorrem achter de vork zat en beide heveltjes ook achter uit het stuur komen. Bij de laatste modellen met trommelremmen zijn ze ook toegepast maar dan met een vreemd beugeltje om van achter uit het stuur naar de voorkant van de vork te geraken.
OP Indonesische sites kom je ze nog wel eens tegen, die variant met trommelremmen.
Ik ken geen naoorlogse Simplex fietsen met dit stuur.
Ik heb bij de opbouw van mijn herenfiets gebruik gemaakt van een gesloopte damesfiets. Spatborden, remmen, velgen, stuurbalhoofdonderdelen en nog meer zijn het zelfde.
Die damesfiets was een slopertje ergens gevonden maar ze worden ook nog wel eens aangeboden op marktplaats.
Ik zal je straks een mail sturen voor de as.
Groeten,
Maarten
En dit stuur is zo`n Italiaanse variant.
Simplex had iets vergelijkbaars in de periode rond 1913 tot midden jaren 40.
Ik heb eens een Simplex damesfiets gehad uit 1943 die het nog had. Oorspronkelijk gemaakt voor velgremmen waarbij de voorrem achter de vork zat en beide heveltjes ook achter uit het stuur komen. Bij de laatste modellen met trommelremmen zijn ze ook toegepast maar dan met een vreemd beugeltje om van achter uit het stuur naar de voorkant van de vork te geraken.
OP Indonesische sites kom je ze nog wel eens tegen, die variant met trommelremmen.
Ik ken geen naoorlogse Simplex fietsen met dit stuur.
Ik heb bij de opbouw van mijn herenfiets gebruik gemaakt van een gesloopte damesfiets. Spatborden, remmen, velgen, stuurbalhoofdonderdelen en nog meer zijn het zelfde.
Die damesfiets was een slopertje ergens gevonden maar ze worden ook nog wel eens aangeboden op marktplaats.
Ik zal je straks een mail sturen voor de as.
Groeten,
Maarten