Probleem met trommelrem
Probleem met trommelrem
heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
Deze Sturmey Archer trommelrem werkt heel bruusk (blokkert) in de rijrichting als de remarm wordt aangetrokken.
In de andere richting werkt de rem normaal.
Als de remarm wordt weggeduwd (ipv aangetrokken), dan werkt de rem goed in rijrichting maar blokkeert in de andere richting.
Het is me niet duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De remvoeringen heb ik al omgedraaid maar dat geeft geen verandering.
Ook de pal die de remvoering bij activatie uit elkaar duwt heb ik 180° verdraaid, maar ook dat wijzigt niets.
Deze Sturmey Archer trommelrem werkt heel bruusk (blokkert) in de rijrichting als de remarm wordt aangetrokken.
In de andere richting werkt de rem normaal.
Als de remarm wordt weggeduwd (ipv aangetrokken), dan werkt de rem goed in rijrichting maar blokkeert in de andere richting.
Het is me niet duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De remvoeringen heb ik al omgedraaid maar dat geeft geen verandering.
Ook de pal die de remvoering bij activatie uit elkaar duwt heb ik 180° verdraaid, maar ook dat wijzigt niets.
- Bijlagen
-
- rem neutraal.jpg (187.8 KiB) 8375 keer bekeken
-
- rem open.jpg (172.35 KiB) 8375 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Probleem met trommelrem
Beste Asterduc,
Misschien kun je controleren of je trommel licht ovaal is geworden, dan blijft ie op het wijde stuk hangen namelijk.
Groeten,
Y.
Misschien kun je controleren of je trommel licht ovaal is geworden, dan blijft ie op het wijde stuk hangen namelijk.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Probleem met trommelrem
dat is niet het geval Yorick, dan zou hij dat trouwens in beide rijrichtingen moeten doen.Durabo88 schreef:Misschien kun je controleren of je trommel licht ovaal is geworden, dan blijft ie op het wijde stuk hangen namelijk.
In de richting dat hij goed werkt, loopt hij ook heel egaal rond.
Er moet een verklaring voor zijn meen ik, maar ik heb ondertussen zowat alles geprobeerd.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2641
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Probleem met trommelrem
Intrigerend probleem Ed,
Je hebt bij trommelremmen altijd een oplopende en een meelopende remschoen.
Bij de oplopende wordt door de draairichting de remschoen meegenomen in de richting waarin ook door de remsleutel geduwd wordt. Bij de meelopende wordt tegen de richting van het draaiende wiel gedrukt. Deze remhelft is niet zo effectief terwijl de andere juist versterkt wordt.
Daar komt bij dat de helft van de remsleutel die op de oplopende drukt ook nog eens de remschoen naar buiten tegen de trommel drukt (hoe meer versleten de schoen hoe meer gekanteld de sleutel hoe groter het effect) waar de andere theoretisch naar binnen drukt. De effecten worden dus versterkt door de draairichting van de remhefboom.
Mogelijk is bij gazelle daarom de remsleutel aan de voorkant van de trommel geplaatst. Dan is de combi van oplopende remschoen en naar buiten drukkende remsleutel niet aan de orde.
Groeten,
Maarten
Je hebt bij trommelremmen altijd een oplopende en een meelopende remschoen.
Bij de oplopende wordt door de draairichting de remschoen meegenomen in de richting waarin ook door de remsleutel geduwd wordt. Bij de meelopende wordt tegen de richting van het draaiende wiel gedrukt. Deze remhelft is niet zo effectief terwijl de andere juist versterkt wordt.
Daar komt bij dat de helft van de remsleutel die op de oplopende drukt ook nog eens de remschoen naar buiten tegen de trommel drukt (hoe meer versleten de schoen hoe meer gekanteld de sleutel hoe groter het effect) waar de andere theoretisch naar binnen drukt. De effecten worden dus versterkt door de draairichting van de remhefboom.
Mogelijk is bij gazelle daarom de remsleutel aan de voorkant van de trommel geplaatst. Dan is de combi van oplopende remschoen en naar buiten drukkende remsleutel niet aan de orde.
Groeten,
Maarten
Re: Probleem met trommelrem
als ik er dus voor zorg dat de oplopende remschoen 'duidelijk later' tegen de remtrommel komt, kan dit probleem opgelost worden.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2641
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Probleem met trommelrem
Ik durf dat zo niet te stellen.
Heb overigens wat dat blokkeren aangaat ook geen oplossing aan te dragen, of...
Je zou kunnen kijken of de as tegenover de remsleutel vast zit.
Wat er gebeurt met de oplopende remschoen is dat ze als een soort wig wordt meegevoerd door het wiel en steeds vaster komt te zitten de remsleutel er achteraan omdat je die aan het inknijpen was. Ik kan me voorstellen dat bij speling in de tegenover liggende as het effect versterkt is.
Ik heb ook wel eens begrepen dat het materiaal van de remschoen na afschaffen van het asbest type schoen niet onmiddellijk in orde was. Er is naar gezocht door de fabrikanten .
Een van de materiaaleffecten in het begin was piepende remmen.
Misschien is dit vastlopen ook wel een materiaal-aangelegenheid.
Overigens is mijn opmerking over de aan de voorkant liggende remsleutel van het Gazelle achterwiel niet juist. De situatie is (ook al zit ze aan de voorkant) net zoals bij S.A. dat de remsleutel de oplopende remschoen
naar buiten drukt. De situatie is andersom wat betreft de schoenen maar ook de sleutel werkt andersom en dat geeft gezamenlijk de zelfde uitkomst.
Voorwielen hebben wel de minder krachtige werkrichting van de remsleutel.
Groeten,
Maarten
Heb overigens wat dat blokkeren aangaat ook geen oplossing aan te dragen, of...
Je zou kunnen kijken of de as tegenover de remsleutel vast zit.
Wat er gebeurt met de oplopende remschoen is dat ze als een soort wig wordt meegevoerd door het wiel en steeds vaster komt te zitten de remsleutel er achteraan omdat je die aan het inknijpen was. Ik kan me voorstellen dat bij speling in de tegenover liggende as het effect versterkt is.
Ik heb ook wel eens begrepen dat het materiaal van de remschoen na afschaffen van het asbest type schoen niet onmiddellijk in orde was. Er is naar gezocht door de fabrikanten .
Een van de materiaaleffecten in het begin was piepende remmen.
Misschien is dit vastlopen ook wel een materiaal-aangelegenheid.
Overigens is mijn opmerking over de aan de voorkant liggende remsleutel van het Gazelle achterwiel niet juist. De situatie is (ook al zit ze aan de voorkant) net zoals bij S.A. dat de remsleutel de oplopende remschoen
naar buiten drukt. De situatie is andersom wat betreft de schoenen maar ook de sleutel werkt andersom en dat geeft gezamenlijk de zelfde uitkomst.
Voorwielen hebben wel de minder krachtige werkrichting van de remsleutel.
Groeten,
Maarten
Re: Probleem met trommelrem
Interessante puzzel.
Ik kan alleen bedenken, enigszins in de richting die Maarten aangeeft, dat de asje waar de remsleutel aan vastzit, versleten is. Of waarschijnlijker, de bus in het ankerplaat waar die as in draait. Of, wat een beetje op hetzelfde neerkomt, dat de remankerplaat zelf niet (meer) vlak is.
Om te testen of het in deze richting zit zou je dezelfde remschoenen, as en sleutel op een ander ankerplaat kunnen proberen.
Ik ben in ieder geval wel erg benieuwd of we er achter gaan komen!
Ik kan alleen bedenken, enigszins in de richting die Maarten aangeeft, dat de asje waar de remsleutel aan vastzit, versleten is. Of waarschijnlijker, de bus in het ankerplaat waar die as in draait. Of, wat een beetje op hetzelfde neerkomt, dat de remankerplaat zelf niet (meer) vlak is.
Om te testen of het in deze richting zit zou je dezelfde remschoenen, as en sleutel op een ander ankerplaat kunnen proberen.
Ik ben in ieder geval wel erg benieuwd of we er achter gaan komen!
Re: Probleem met trommelrem
zit het glijlager busje in de remplaat nog wel vast.
als deze los zit gaat het altijd fout met remmen.
Gr Theo
als deze los zit gaat het altijd fout met remmen.
Gr Theo
Re: Probleem met trommelrem
bedankt voor jullie reply.
Het slijten van de oplopende remschoen heeft inderdaad niets opgeleverd. Zelfs zonder de oplopende remschoen blokkeert de rem in de rijrichting (en nog steeds niet in de andere rijrichting). Heel bizar!
Op de as van de remsleutel staat geen speling, die zit nog keurig strak.
Het glijlager busje daarentegen heeft wel speling.
Ik heb nu een volledig andere ankerplaat met nieuwe asjes en remschoenen geplaatst, een identiek type dat volgens mij in nieuwstaat verkeert en een ander type met duidelijke gebruikssporen. Resultaat bij beide remmen is identiek aan de originele.
Met andere woorden,
- bij het aantrekken van de remsleutel in de rijrichting, blokkeert het wiel bruusk.
- bij het aantrekken van de remsleutel in de andere richting (achteruitrijdend wiel) remt het wiel normaal
- bij het wegduwen van de remsleutel in de rijrichting, remt de rem normaal
- bij het wegduwen van de remsleutel in de andere richting blokkeert het wiel bruusk.
Misschien is de remtrommel, zoals Yorick eerder insinueerde, dan toch niet rond!
Het slijten van de oplopende remschoen heeft inderdaad niets opgeleverd. Zelfs zonder de oplopende remschoen blokkeert de rem in de rijrichting (en nog steeds niet in de andere rijrichting). Heel bizar!
Op de as van de remsleutel staat geen speling, die zit nog keurig strak.
Het glijlager busje daarentegen heeft wel speling.
Ik heb nu een volledig andere ankerplaat met nieuwe asjes en remschoenen geplaatst, een identiek type dat volgens mij in nieuwstaat verkeert en een ander type met duidelijke gebruikssporen. Resultaat bij beide remmen is identiek aan de originele.
Met andere woorden,
- bij het aantrekken van de remsleutel in de rijrichting, blokkeert het wiel bruusk.
- bij het aantrekken van de remsleutel in de andere richting (achteruitrijdend wiel) remt het wiel normaal
- bij het wegduwen van de remsleutel in de rijrichting, remt de rem normaal
- bij het wegduwen van de remsleutel in de andere richting blokkeert het wiel bruusk.
Misschien is de remtrommel, zoals Yorick eerder insinueerde, dan toch niet rond!
- Bijlagen
-
- rem.jpg (171.85 KiB) 8290 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Probleem met trommelrem
misschien is mijn interpretatie van een SA trommelrem werking onjuist.
Ik heb net 3 verschillende wielen met SA trommelrem getest (1951 AW, 1970 AW en een SA voornaafmet linkse trommelrem) en ook die vertonen alledrie hetzelfde remgedrag. Bruusk in de rijrichting en doseerbaar in tegengestelde richting. De ene al wat bruusker dan de andere.
Gelijk ook 2 wielen genomen waar een Gazelle trommelrem in zit en die werken wel doseerbaar in de rijrichting.
Daarmee ga ik er dan maar vanuit dat mijn SA wiel in orde is, aangezien SA al een eeuw lang onze rijwielen succesvol tot stilstand brengen.
Ik heb net 3 verschillende wielen met SA trommelrem getest (1951 AW, 1970 AW en een SA voornaafmet linkse trommelrem) en ook die vertonen alledrie hetzelfde remgedrag. Bruusk in de rijrichting en doseerbaar in tegengestelde richting. De ene al wat bruusker dan de andere.
Gelijk ook 2 wielen genomen waar een Gazelle trommelrem in zit en die werken wel doseerbaar in de rijrichting.
Daarmee ga ik er dan maar vanuit dat mijn SA wiel in orde is, aangezien SA al een eeuw lang onze rijwielen succesvol tot stilstand brengen.
- Bijlagen
-
- britten.jpg (30.58 KiB) 8284 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen