Kettingwiel gaat niet los van naaf
Kettingwiel gaat niet los van naaf
Onlangs heb ik een Torpedo naaf uit 1937 uit elkaar gehaald en gereviseerd. Het ding werkt nu prima, maar het is me niet gelukt het kettingwiel los te draaien. Het lijkt echt muurvast te zitten, ondanks gebruik van allerlei kruipolie producten.
Wellicht heeft iemand een tip?
Groet,
Hans
Wellicht heeft iemand een tip?
Groet,
Hans
- Bijlagen
-
- image.jpeg (44.2 KiB) 6987 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Kettingwiel gaat niet los van naaf
Heb je wel de sluitmoer los gekregen? Let erop dat het tandwiel de andere kant op los draait dan de sluitmoer. Overigens, ik heb nog nooit een tandwiel erafgehaald. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe je voldoende kracht kunt zetten, aangezien ik geen methode weet om het aandrijfgedeelte vast te zetten. Dus daarin kan ik ook wel tips gebruiken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Dag Jeroen,
De sluitmoer is inderdaad los, en ik weet de draairichting. De naaf komt van een Cyrus mohawk transportfiets die weer moet worden gespaakt. Het originele achterwiel had spaak 12, ik heb nieuwe spaak 10. Ook die zijn niet bepaald buigzaam, dus het spaken lukt niet met het tandwiel erop...
Groet,
Hans
De sluitmoer is inderdaad los, en ik weet de draairichting. De naaf komt van een Cyrus mohawk transportfiets die weer moet worden gespaakt. Het originele achterwiel had spaak 12, ik heb nieuwe spaak 10. Ook die zijn niet bepaald buigzaam, dus het spaken lukt niet met het tandwiel erop...
Groet,
Hans
Dit is de oplossing die de vakman gebruikt:
Moet je alleen nog zo'n drijfkophouder zien te vinden/lenen, misschien bij een clublid bij jou in de buurt. Of je maakt hem zelf.
Groeten,
fietser
Moet je alleen nog zo'n drijfkophouder zien te vinden/lenen, misschien bij een clublid bij jou in de buurt. Of je maakt hem zelf.
Groeten,
fietser
Ik heb 'm en woon in de buurt van Amsterdam. 
Sportief fietsend!
Dan zou ik graag de laatste week juli eens langs komen (voor die tijd lukt me helaas niet), als dat mogelijk is.
Misschien in een pb een afspraak maken?
Groet,
Hans
Misschien in een pb een afspraak maken?
Groet,
Hans
als het tandwiel niet versleten is en het gaat alleen om het spaken, dan haal je de naaf toch even open, je spaakt hem en dan zet je het binnenwerk er weer in?
Voor het verwijderen van het tandwiel moet de naaf ook open.....
Voor het verwijderen van het tandwiel moet de naaf ook open.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Dank voor de reacties. Er is mij inmiddels zo'n apparaat aangeboden. Dat neem ik over en ga eens experimenteren.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
mocht er nog iemand zo een torpedo sleutel hebben om de drijfkop in vast te zetten, dan ben ik preneur
alvast bedankt voor julie reactie(s)
mvg
alvast bedankt voor julie reactie(s)
mvg
- marco verbaant
Het beste is altijd om tandwielen los te maken alvorens het wiel verder af te breken en voordat de spaken eruit gehaals worden. Dus als het wiel nog min of meer intact is. Waardoor je veel meer hefboom kunt zetten. Met bijvoorbeeld een kettingzweep of in de bankschroef. Helaas kreeg ik pas ook een losse naaf met een freewheel er nog op. Dat is met geen mogelijkheid los te krijgen en bestemd voor de oud ijzer bak. 
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"