marco verbaant schreef: Helaas kreeg ik pas ook een losse naaf met een freewheel er nog op. Dat is met geen mogelijkheid los te krijgen en bestemd voor de oud ijzer bak.
Onzin, het is meer werk, maar niet onmogelijk. Je kunt bv de flens achter het freewheel invlechten met noodspaken (z-bocht).
Trouwerns nooit de tegenoverliggende flens pakken, veel naven zijn te slap en kunnen daar niet tegen.
De wielen van mijn Germaan moeten ook opnieuw gespaakt worden. Ik heb hetzelfde "probleem". De contramoer is los en eraf, maar het tandwiel wil niet los. Wie in (de buurt van ) Utrecht, helpt mij (aan een passende sleutel)? [begin augustus].
De drijfkop kun je het beste uit de naaf halen en in een speciale houder plaatsen (soort 5 potige stervorm), daarna heb je een haaksleutel (voor contraring) en een kettingzweep voor brede ketting (voor kettingwiel) nodig.
Als je toevallig in de tussentijd in de buurt van Amsterdam bent, dan kan ik je misschien helpen.
Ik ben er zojuist ook mee aan de slag gegaan. Een drijfkophouder gemaakt, en een tool om het tandwiel zelf los te draaien. Ik had geen oude ketting om op te offeren voor een kettingzweep, maar met een staf ijzer en twee bouten erdoor om daar het tandwiel tussen vast te zetten lukte het ook.