Ik ben blijkbaar een beetje te groot (1,92 m) en zwaar (95 kg) voor mijn Gazelle sport tandem: Gisteren moesten we stoppen met fietsen (natuurlijk op de grootste afstand van huis) omdat de zadelbuis net boven het braket van de twee bovenbuizen verboog. Het bovenste gedeelte stond ongeveer 10° naar achteren.
Ik heb inmiddels gebrobeerd, de buis voorzichtig terug te buigen, maar er ontstaan deukjes, dus ben ik ermee gestopt.
Bestaat er een methode, om de buis weer mooi recht te krijgen, zodat ik er gewoon een langere zadelpen kan gebruiken?
Anders zie ik de volgende alternatieven:
1) De hele buis verwisselen. Dat wordt heel veel gedoe, ik heb geen idee, of je dit soort buizen krijgt en ik heb ook geen apparatuur om te solderen.
2) De zadelbuis recht trekken en met carbon vezels inlamineeren. Dat is zeker niet wat je bij dit soort fietsen verwacht, maar ik ben handig met kunstvezels en als je het achteraf in dezelfe kleur verfd, zie je het haast niet. De zadelpen kun je dan niet meer dieper in de zadelbuis steken, maar de buis is dan zeker stijf genoeg.
In September willen we met het tandem de Velo Classico fietsen, dus zoveel tijd heb ik helaas niet meer voor de reparatie.
Groeten,
Tim
Gazelle tandem, zadelbuis krom
Gazelle tandem, zadelbuis krom
- Bijlagen
-
- 20160720_103351.jpg (165.97 KiB) 5346 keer bekeken
Re: Gazelle tandem, zadelbuis krom
Normaal gesproken moet het recht te trekken zijn door de fiets goed te fixeren en dan een lange buis in de zadelbuis steken en de tegengestelde beweging maken. Dus met hefboomkracht naar voren bewegen. De laatste deukjes kun je er evt uit kloppen. En dan die extra lange zadelbuis, dat is een goed idee.
succes.
succes.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Buig een paperclip recht en probeer hem weer netjes terug te buigen. Dat valt ook tegen omdat het metaal door het buigen verstevigt en harder wordt.maartenB schreef:Normaal gesproken moet het recht te trekken zijn door de fiets goed te fixeren en dan een lange buis in de zadelbuis steken en de tegengestelde beweging maken.
Deze buis simpel terugbuigen zal ook tegen vallen, ik zou eerder naar de stalen buisklemblokken, inwendige expander en hamer grijpen
/Marten
Ik heb inmiddels de lack eraf geschuurd, de zadelbuis recht getrokken, de zadelpen met veel vet erin gestopt en alle deukjes die "naar buiten" gingen voorzichtig met een hamer terug getikt. Gelukkig ging er geen deuk naar binnen, zodat de zadelbuis nu weer soepel loopt.
Ik vraag me inmiddels wel af, of de zadelpen (25,8 mm) niet te dun is, omdat de twee brakkets aan elkaar stoten als de pen klem zit.
Rond de buis heb ik dan UD ("unidirectional") koolstof vezels gelamineerd (met vacuum aangedrukt). Dit moet ik nu bijwerken en nog eens een laagje weefsel erover lamineeren, zodat de vezels niet kunnen barsten. Daarna plamuren en lakken, dan valt het hopelijk niet all te erg op.
Ik vraag me inmiddels wel af, of de zadelpen (25,8 mm) niet te dun is, omdat de twee brakkets aan elkaar stoten als de pen klem zit.
Rond de buis heb ik dan UD ("unidirectional") koolstof vezels gelamineerd (met vacuum aangedrukt). Dit moet ik nu bijwerken en nog eens een laagje weefsel erover lamineeren, zodat de vezels niet kunnen barsten. Daarna plamuren en lakken, dan valt het hopelijk niet all te erg op.
- Bijlagen
-
- 20160722_095509.jpg (174.99 KiB) 5289 keer bekeken
-
In principe zou de zaagsnede in de strop nagenoeg parallel moeten blijven met een passende pen. Pen moet ook lang genoeg zijn, insteken tot voorbij de bovenbuis is doorgaans verstandig.Tim M-K schreef: Ik vraag me inmiddels wel af, of de zadelpen (25,8 mm) niet te dun is, omdat de twee brakkets aan elkaar stoten als de pen klem zit.
De juiste zadelpendiameter is 28.6 - 0.2 (speling) - (2 x wanddikte) Is nu natuurlijk nauwelijks te meten, maar zadelpennen zijn er in met 0.2mm oplopende maten. Veel mensen snappen daar niks van, te kleine pennen kom je dan ook veel te vaak tegen
/Marten
Had het een beetje druk, maar intussen is de reparatie geplamuurd en gelakt. Je ziet wel, dat de buis dikker is, maar ik vindt het prima zo, het fiets kan nog een paar kilometers mee.
Doei,
Tim
Doei,
Tim
- Bijlagen
-
- 20160909_195727.jpg (119.56 KiB) 5155 keer bekeken