Fongers HF 60 uit 1941

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

Bedankt!

Ik heb een hele berg originele onderdelen gekocht, ik zal hier dit weekend foto's van maken.
-Goede koplamp
-Zwart katteoog achterlichtje
-Oud waxdraad voor de elektra
-Oude trappers (jaren 50)
-4 delige zwarte jasbeschermers
-Fongers bel
-Grote fongers dynamo
-Fongers zadel van een 38'er
-Vredesteijn banden uit 1955 (helaas geen oorlogse te vinden :) )
-Fongers voorwiel zonder rem, groene bies intakt, dus deze matched nu met het achterwiel.

Ik heb het balhoofd al gereviseerd en nieuw ingevet en de hele trapas is gedemonteerd. Heeft iemand tips om de binnenbus uit het frame te halen? De as zelf en de lagers zijn er wel uit. Zitten hier ook vilten pakkingen/stofringen of iets in aan de uiteinden?

Ook ben ik bezig de lakdoeken kettingkast schoon te maken en waar nodig te verstevigen of the restaureren.

Ook is 1 van de trapper spietjes gesneuveld (uit moeten boren). Heeft iemand een adres voor deze?

Bedankt!

vr groeten Sven
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

Weer wat gedaan:
-Trapas uit elkaar, schoon gemaakt en alles weer in elkaar gezet. Nieuwe spie geplaatst.
-Achterwiel in elkaar gezet, naaf gesmeert en alles werkt weer zoals het hoort. Had nog 20W50 olie staan van mijn oude kever, deze dus gebruikt voor de fiets, goede dikke olie. Alle na-oorlogse verf verwijderd.

Het frame gepoetst en alle na-oorlogse verf zo goed als mogelijk verwijderd met wasbenzine, aceton en nagelkrabben XD. Helaas zijn alle transfers zo goed als weg. De meeste biezen zijn wel nog aanwezig en deze zal ik voor nu zo laten.

Zoals te zien is het achterspatbord ver heen. Het beste is om deze kaal te halen, te lassen en opnieuw zwart te spuiten. De biesjes zal ik dan ook terugplaatsen en mocht het teveel vloeken met de gebruikte staat van de fiets dan moet ik het achterspatbord er wat gebruikter uit laten zien.
De bagage drager is ook gescheurd aan beide ogen en staat volledig in de lelijke na-oorlgose verf. Deze ga ik ook lassen en weer een redelijk originele kleur geven. Hadden de bagagedragers biesjes? Ik heb geen resten gevonden.

Afbeelding
Afbeelding

staat van de fiets nu:

Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3867
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door maartenB »

wow lekker bezig.
Bij zo'n achterscherm laat ik altijd zoveel mogelijk lak zitten, zodat ik enkel de echt zwaar doorgeroeste deeltjes blank heb. Die kun je dan lassen, als je tenminste met heel dun plaatwerk overweg kunt.
Dan hoef je enkel het gelaste stukje met zwart/matzwart bij te tippen en blijft de rest origineel in in de oude looks.
De aanpak verschilt trouwens per project, maar een bestaande bies wegschuren doe ik echt nooit.
Wat geen oordeel is over jouw methode hoor, doe maar wat je goed vindt. Al lang fijn dat die fiets gered wordt.

O ja en bagagedragers hadden geen biezen. Die van Fongers wel een heel klein logo achterop, maar dat is enkel bij de uniek goed bewaarde fietsen nog aanwezig.
Bijlagen
fongers dag groningen 055.jpg
fongers dag groningen 055.jpg (79.49 KiB) 7496 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

Bedankt voor de snelle reactie.

Alle tips en commentaar zijn welkom, graag zelfs, geen probleem.

Ik doe veel aan auto's, lassen gaat dus wel lukken. Ik verzamel eigenlijk militair materiaal uit WOII dus met restaureren maar zoveel mogelijk origineel laten ben ik zeer bekent.
Een goede tip dus en ik ga proberen hoeveel originele lak en dubbele bies ik kan redden van het achterspatbord. De achterkant moet wel overnieuw, die is wit gemaakt met hele dikke lelijke lak.
Dit stuk moet weer mooi zwart worden met doorgetrokken biezen (heb je misschien een voorbeeld hoe dit eindstuk van het spatbord eruit zag qua biezen bij een fongers?) Het lampje is een zwart katteoogje, begin jaren 30, maar moet op de fiets passen qua tijdsbeeld.
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Hendrik »

Hallo Sven.

Ben ik toch weer even met mijn DF...
Bij mijn fiets waren de biezen nog net leesbaar, op enkele plekken redelijk, maar de lak van vooral het frame was bijna verdampt.
Ik heb de hele boel behandeld met een mengseltje van Tencoferro zwarte metaallak en owatrol olie (soort Body lotion zeg maar)
Waar de biezen nog goed waren, heb ik deze weer schoon geboend.
Daarna heb ik eerst de spatborden geprobeerd bij te biezen met een bieswieltje, dat ging redelijk, maar op het frame werd het een puinhoop (onervaren én uit de losse hand- respect voor de oude biezentrekkers in de fabrieken...)
Het frame heb ik toen met (blauwe) afplaktape afgeplakt (strook op een snijmat plakken en langs een stalen rei in de gewenste breedte snijden)
Voordeel hiervan is dat je bijna eindeloos kan corrigeren vóór je de verf erop doet.
Het resultaat was ok, maar veel te fris dus heb ik alles weer verouderd zodat het bij de rest en de overgebleven biezen past.
Aan de fiets heb ik niets kaal geschuurd, alleen de neus van het voorscherm en het achterste deel van het achterscherm (en de binnenzijden van de schermen) heb ik nieuw gelakt.
De fiets is dus grotendeels in originele lak gebleven, zij het wat geschminckt...
Jouw frame ziet er trouwens behoorlijk gaaf uit, en juist de spatborden minder!
Succes met de restauratie.
Groet Erwin
Bijlagen
Scherm ná behandeling
Scherm ná behandeling
006.JPG (1.18 MiB) 7464 keer bekeken
rechts is originele bies, links is namaak
rechts is originele bies, links is namaak
008.JPG (1.16 MiB) 7464 keer bekeken
beter
beter
004.JPG (1.08 MiB) 7464 keer bekeken
iets te fris
iets te fris
002.JPG (1.93 MiB) 7464 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (1.85 MiB) 7464 keer bekeken
Scherm vóór behandeling
Scherm vóór behandeling
001.JPG (1.72 MiB) 7464 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3867
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door maartenB »

Erg mooi gedaan Hendrik!
Zelf doe ik het (als ik nog eens een stukje bij-bies, wat steeds minder vaak is) wel met een wieltje, maar dan met geleiding. Er horen diverse ijzeren beugeltjes bij die daarbij helpen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
LeonR_HZ65
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17.11

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door LeonR_HZ65 »

Nu we het over "stukjes bij-biezen" hebben. Ik zou ook wel wat bij willen werken maar ik weet niet wat voor type verf en kleur het beste met de Fongers kleur groen overeenkomt. Waarschijnlijk is dit elders al een keer besproken maar als iemand mij dit nog kan vertellen, dan graag.

Alvast bedankt!
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Hendrik »

Goedendag Leon.

Ik heb zelf gewoon een pot appeltjesgroene lak uit de kast gepakt, en met zwart bijgemengd tot het matchte met de originele biezen...
Deze fiets had ik eigenlijk alleen aangeschaft voor het stuur, maar de verkoopster had er zo'n persoonlijk verhaal bij, dat ik de fiets niet meer durfde te slopen...
Ik had overigens de verf (gewoon alkydverf) iets verdund met owatrol, maakte het lekker soepel.
Het voordeel van alkyd is ook dat je bij een misser de verf met terpentine (ik gebruik eco-terpentine, die ruikt een beetje naar diesel...) kan verwijderen, zodat je de onderliggende lagen niet oplost.
Droogtijd is wel iets langer, maar haast moet je met een restauratie ook niet hebben denk ik.

Groet Erwin
x-frames

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door x-frames »

Je kunt ook bij het afvalpark in de stad.vragen om de magneet linten van een koelkastdeur die snij je zo uit de rubbers,die magneet linten pakken goed op ijzer en daar kun je mooi langs biezen

Gerrit
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

super info zo, erg bedankt.

Ik ben nog steeds bezig met voorzichtig alle biesjes schoon te krabben.
dit lukt erg goed en als ik hier mee klaar ben poets ik alles met commandant op en dan ga ik inventariseren wat bijgewerkt moet worden.

Voor de biesjes heb ik bij de hobbyzaak wat modelbouwverf gekocht (humbroll) in een kleur die goed overeenkomt. Ik heb gewoon het spatbord meegnomen en de potjes naast de biezen gehouden voor een match :)

Aangezien ik toch wel graag af en toe op de fiets wil gaan fietsen heb ik op ebay een NOS torpedo naaf gekocht uit 1948 voor 15 euro. Aangezien de interne delen van mijn 38'er toch wel flink versleten waren en niet meer goed remmen heb ik deze omgewisseld met de delen van de 48'er. De buitenkant ziet er dus nog hetzelfde uit, maar het remt weer als nieuw. En als bonus het kan altijd weer teruggebouwd worden.

To be continued....
Plaats reactie