Wapen van Leiden

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
maartenB

Re: Wapen van Leiden

Bericht door maartenB »

fietser schreef:Als ik het framenummer bekijk is dit een Locomotief-frame van 1948. Locomotief leverde toen nog veel frames aan allerlei grossiers in het land die eigen merken voerden. Ik begrijp dat er geen merk meer op het frame staat/stond en dat je alleen uit overlevering weet dat het een "Wapen van Leiden" was?

'
Beste Fietser,
ook nog bedankt voor het identificeren van mijn (Simplex 65 cm) frame. Ik kan me toch niet voorstellen dat Locomotief in 49 nog gesloten voorvorkeinden had? Zit er dus een ander merk voorvork in? Ik dacht toch dat die met het frame mee werden verkocht? Dus: later vervangen?
groetjes,
Maarten B
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

[quote="maartenB]Ik kan me toch niet voorstellen dat Locomotief in 49 nog gesloten voorvorkeinden had? Zit er dus een ander merk voorvork in? Ik dacht toch dat die met het frame mee werden verkocht? Dus: later vervangen?
groetjes,
Maarten B[/quote]

Volgens mij zijn er een aantal merken die tot aan 1950 gesloten vorkeinden hadden in de voorvork, kan me zo niet herinneren waar ik dat gelezen heb.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
HJvMontfort

Zojuist weer verder gegaan en gedurende een aantal uurtjes een nieuw achterspatbord gemaakt. Vond het korte spatbord wel leuk maar het had niet 'het' wat ik graag in fietsen zie.
Afbeelding

Dus heb ik met behulp van delen van een stangenrem een klem gemaakt met een stukje draadeind en van een achter en een voor spatbord samen een nieuw spatbord gemaakt.
Afbeelding

Hij komt iets lager dan normaal maar dat vond ik juist wel spannend.
Afbeelding

ik ben al met al hele tevreden met dit deel en ga mij nu storten op de rem; ik wil er graag een stempel rem op maken!
HJvMontfort

Een klant wilde graag een nieuw stuur op zijn fiets waarna ik zijn oude stuur in handen gekregen heb, deze er op gezet.
Zit er aan te denken groene celuloide handvatten te kopen.

Heb trappers van Philips erop gezet die ik gekocht had, alleen heb ik hierbij nog geen mooie rubbers!

Afbeelding
HJvMontfort

Het nieuwe Wapen van Leiden

Was ik weer.

De fiets werd een beetje saai en ik had weer iets anders bedacht.

Dus nu het frame op nieuw opgebouwd.

Het voorwiel heb ik opnieuw gemaakt, een dynohub met sapim RVS spaken en mijn gereviseerde verchroomde velg die voor mijn kruisframe bedoeld was.

Het achterwiel heb ik gemaakt met dezelfde spaken en velg met een prachtige Duomatic naaf die Yorick mij geruild heeft met wat andere zaken voor de naaf die bedoeld was voor mijn Kruisframe.
Heb voor het ouderwetse spaakpatroon gekozen.
Het stuur heb ik vervangen door een oud stuur wat op een phoenix zat die ik had liggen wat volgens mij niet zo'n interessant item was.

De pedalen moet ik nog eens vervangen maar dat komt nog wel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HJvMontfort

De fiets rijd nog altijd geweldig, ben bijna blij over hoe ik de verlichting ga aansluiten dus wellicht komt hij ooit nog af

Afbeelding
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Lekker apart opgebouwd en zal zeker lekker rijden, daar je 'm vakkundig hebt doorgesmeerd. Hoe zit het zadel? :o
Sportief fietsend!
HJvMontfort

Durabo88 schreef:Lekker apart opgebouwd en zal zeker lekker rijden, daar je 'm vakkundig hebt doorgesmeerd. Hoe zit het zadel? :o
Haha jah hij rijd heel fijn, al ben ik wat overdreven met mijn vertanding van start gegaan dus die heb ik wat normaler gemaakt.
Rijd verder heerlijk, het is een bijzonder frame dus waarom geen bijzondere opbouw toch?

Het zadel bevalt maar zou een kleinere moeten hebben voor langere ritten.
HJvMontfort

Weer een aantal jaren geleden dat ik over de fiets sprak.
Momenteel is de fiets toch weer anders.
Van Leiden 2021  (1).JPG
Bij het verhuizen buiten de stad ging ik steeds sneller fietsen, harder trappen en de mooie pedalen gaven al snel de geest.
De voornaaf kon de snelheden niet aan en begon kwaaltjes te krijgen (ik heb een reserve naaf om eens mee te gaan klussen)
De achternaaf vond mijn tandwielverhouding denk ik niet zo fijn en waarschijnlijk is een Duomatic naaf niet gemaakt om bij op de pedalen te staan.
Met de regen die ik toch verbazend vaak tegen kwam op die 10 Kilometers die ik meestal aflegde.
Dus maar even wielen van mijn winterfiets geleend!

Met wat verroeste Phoenix spatborden (dan voelt het voor mij toch weer vertrouwd) er bij heb ik er weer iets "leuks" van gemaakt!
Van Leiden 2021  (3).JPG
Gezien deze fiets al zoveel vormen gehad heeft vond ik een stuurlind met houten einden ook wel een leuke toevoeging!
Van Leiden 2021  (4).JPG
Het zadel was doorgezakt dus een nieuwe aangeschat om die weer mooi te krijgen!
Van Leiden 2021  (2).JPG
Eens kijken wat ik deze zomer er mee bedenk
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Ha! Wat heb je daar nou gedaan? Zowel voor als achter, twee verschillende spatborden boven één wiel?-?

Onlangs heb ik een keer een Duomatic-naaf gemonteerd - een tamelijk eenvoudige naaf. Het verraste me dat er kunststof onderdelen in zaten.

Heeft iemand trouwens nog zo een (heel) Phoenix voorspatbord te koop liggen? Zoals het voorste, veelkantige gedeelte?
Plaats reactie