Mijn eerste oude fiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Steef1978

Mijn eerste oude fiets

Bericht door Steef1978 »

Hallo allemaal,

Ik ben Stefan, 37 jaar oud en ik heb vrijdag mijn eerste oude fiets gekocht. Ik ben me nu aan het oriënteren hoe ik het beste met mijn aanwinst om kan gaan. Ik heb een Gazelle gekocht met het serienummer: 1510158 en mijn eerste vraag is... hoe kom ik er nu achter in welk jaar deze fiets is gemaakt?
Verder zou ik graag jullie advies willen of ik hem moet opknappen, opnieuw moet spuiten enz... of dat ik hem gewoon zo moet laten zoals hij is. Uiteraard wil ik wel uitzoeken welke onderdelen niet origineel zijn en deze vervangen.

Groeten,
Stefan
Bijlagen
Gazelle 1510158 B.jpg
Gazelle 1510158 B.jpg (799.83 KiB) 6802 keer bekeken
Gazelle 1510158 A.jpg
Gazelle 1510158 A.jpg (644.69 KiB) 6802 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: Mijn eerste oude fiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooie aanwinst! De fiets dateert van rond 1960: http://www.rijwiel.net/artalgen.htm#regressi

In het algemeen wordt afgeraden over te spuiten, en dat alleen als laatste redmiddel te gebruiken, bijvoorbeeld als hij al overgeverfd is en die lak of erg lelijk is, of er van af valt. Beter is om hem te behandelen met owatrol. Van te voren wat losse verf verwijderen, en eventueel de ergste roest er een beetje af poetsen met staalwol (alleen de roest, niet de lak) Eventueel kun je daar een beetje zwart bij mengen, voor erg kale plekken. Zowiezo oogt een transportfiets gewoon veel beter in gebruikte staat dan helemaal nieuw gespoten, maar de oorspronkelijke gemoffelde lak is duizend maal beter dan wat je er zelf op aanbrengt. Check wel of de spatborden niet rot zijn, met name bij de bevestiging aan de steunen.

Belangrijker is om hem technisch goed na te kijken. De lagers uitelkaar halen, en bekijken of de conussen versleten zijn. Vaak is het raadzaam om er gelijk nieuwe kogels in te zetten. De lagers in nieuw lagervet zetten. De achternaaf, indien een F&S Torpedo, is i.h.a. nog in top conditie. Wel kan het helpen om hem even goed schoon te maken, en hem op de correcte manier in te vetten. Verder kijk naar de tandwielen en de ketting, of die versleten zijn, en controleer de trapas op speling, met name bij de cranks aan de trapas.

En verder alles goed afstellen. Bij de lagers kan het wel een keer of 3 vast en losdraaien kosten voor je hem spelingsvrij maar wel heel soepel draaiend heb.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Empo vroeger...
Empo vroeger...
100_1703.jpg (637.02 KiB) 6771 keer bekeken
Empo nu
Empo nu
100_1704.jpg (511.32 KiB) 6771 keer bekeken
Hallo Stefan.

Mooie transportfiets heb je daar.
Da's een goede start in het oude fietsendom.

En een advies, tsja; een advies is eigenlijk ook een mening.
De één krijgt de kriebels van elk roestpukkeltje, en de ander geniet van de schrammen van de geschiedenis.
Ik denk dat de meerderheid van de 'oude fiets-gekken' tot de laatste categorie hoort (ikzelf incluis)
Wat niet wegneemt dat ik in mijn begintijd toen de fietsvonk begon over te slaan, en dat is alweer drie decennia geleden, heel wat fietsen opnieuw heb gelakt.
En grondig ook, hetgeen ik nu wel eens betreur.
Inderdaad zijn er gevallen waarbij je om nieuwe lak niet heen kunt, maar ik denk dat jouw fiets staat als een huis.
Feitelijk (en dit is ook een persoonlijke mening hoor!) maak je een oud ros een soort van waardeloos door het als nieuw te maken.
Niet waardeloos omdat het niet fijn fietst, of dat je er niet van geniet; meer omdat je de historie uitwist.
Mijn laatste grondige overschilder-actie was trouwens ook een transportfiets.
Of eigenlijk twee; één roodverroest wrak (een Empo, daar fiets ik af en toe nog mee) en een Simplex.
Van de Simplex heb ik wel spijt dat ik 'm heb overgelakt omdat die in nog best gave originele lak zat.
Van de Empo heb ik niet zo veel spijt, omdat die er ernstig aan toe was.
Toch heb ik ook een paar behoorlijke roestbakken alleen technisch opgeknapt, en stiekem vind ik die het leukst :-)

Kortom; het is een proces waar je doorheen loopt.
Op den duur word je gemakkelijker (meer lui?) en laat je vaak dingen zoals ze zijn.
Of niet natuurlijk; er zijn op dit vlak geen geschreven wetten!

Veel succes met de keuzes, en de fiets.

Groet, Erwin
Steef1978

Bericht door Steef1978 »

Dank voor de leuke reacties en goede adviesen cq meningen. Ik heb er alleen nieuwe banden en een bel op gezet. Voor de rest heb ik de bagagedrager, spatborden en volgens mij niet originele kettingkast en dynamo weggelaten. Het achterlicht heb ik verplaatst en alles werkt nu op (verstopte) batterijen, dmv van nieuwe stoffen kabels. Hij piept, kraakt en de wielen zwabberen een beetje, maar hij rijdt super.
Gazelle transporter.jpg
Gazelle transporter.jpg (131.36 KiB) 6726 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

is dit de tussenstand of het eindresultaat ?zo niet waarom heb je dan de spatborden weggelaten ? :o
Steef1978

Bericht door Steef1978 »

de rode schreef:is dit de tussenstand of het eindresultaat ?zo niet waarom heb je dan de spatborden weggelaten ? :o
@ de rode, die hebben schijnbaar flink wat tikken gehad, afgebroken bevestigingen (waardoor iemand er heel robuust gaten in heeft gemaakt om ze toch vast te zetten) en onderaan een aantal scheuren. Ik heb ze uiteraard wel bewaard om ze in de toekomst een keertje op te knappen. De wielen zwabberen echter ook aardig en raakten hierbij steeds de spatborden. Het heeft dus wat praktische redenen. Ik vind het overigens niet verkeerd zonder spatborden uitzien :D

Is het overigens goed te doen om de lagers schoon te maken en opnieuw te vetten en lost dit de speling in de assen op? Of moet ik dan nieuwe kogeltjes zien te krijgen? Het crankstel kraakt ook, kan ik dit ook verhelpen met lagervet? Excuses als dit ietwat onnozele vragen kunnen zijn...
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenmiddag,

Lijkt me een fijne fiets, maar... Lagers mogen NOOIT droog lopen en dat is na al die jaren bij een oude fiets bijna altijd het geval. Dus elk lager zou uit elkaar moeten, dus dat zijn balhoofd, voornaaf, achternaaf, trapas en pedalen. Beste is om ook meteen doffe en gepitte kogels te vervangen. Als er een kogel in een lager slecht is, dan vervang je meteen alle, want een nieuwe is nog niet ingesleten. Dus eerst schoonmaken, controleren op schade van het lager, voorts een ruime lik vet, dan leg je het lager met losse kogels vol tot er op het eind een ruimte van 1/2 à een hele kogel overblijft. Daarna de lagers net spelingsvrij aandraaien en borgen (borgmoer), dan nacontrole (loopt het soepel en spelingsvrij?).
Kom je erachter dat een lager té beschadigd is, dan moet deze vervangen worden. Vaak is dat het conusstuk, wat de meeste klappen krijgt. Licht beschadigde lagers kun je met teflonhoudend kogellagervet weer kraakvrij krijgen is mijn ervaring.
Sommige liefhebbers slijpen de lagers wel eens in de draaibank, maar of dit de geharde laag wel laat zitten is de vraag.

Succes!

Yorick.
Sportief fietsend!
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat de wielen zwabberen is duidelijk een teken dat de lagers verkeerd zijn aan gedraaid. Zoals Yorick zegt, alle draaiende delen goed reinigen, inspecteren op schade, en indien goed bevonden goed afstellen. Spelingsvrij en soepel afstellen is altijd een kwestie van in elkaar zetten, testen en nog een paar keer bijstellen tot het echt goed loopt. De achternaaf is meestal wel goed. Maar de voornaaf en trapas krijgen het meest te voorduren, dus daar kun je aardig wat slijtage vinden. Helemaal als de fiets al in geen jaren gesmeerd is, wat heel vaak het geval is. Ik hoop dat je de spatborden kunt redden.

Je kan natuurlijk zelf doen wat je wilt met de fiets, maar persoonlijk vind ik de fiets nu er onvolledig uitzien. Regelmatig ontbreken de originele spatborden bij oude transportfietsen, dus dat je ze nog hebt is een groot voordeel. Zeker ook nog eens omdat Gazelle unieke spatborden heeft wat juist een Gazelle zo herkenbaar maakt. Dus of je ze wel of niet gebruikt, in ieder geval zuinig erop zijn.
Steef1978

Bericht door Steef1978 »

Dank je wel voor deze mooie reacties.
Ik begin mijn nieuwe hobby steeds meer te waarderen.
Ook goed om de do's en dont's te horen!
Plaats reactie