Het fietsen op een oude fiets

Voor alle off-topic zaken.
Fongers1952

Re: Het fietsen op een oude fiets

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb 2 Gazelle fietsen, Simplex, een Fongers en een WBR. Geen moderne fiets. Ik gebruik ze allemaal van tijd tot tijd als mijn dagelijkse fiets. Zou het niet meer anders willen :D
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Vandaag heb ik de moderne fiets aangepast voor m'n Batavus Vouwkar, wel een klassieker (uit de jaren 80?). Daar heb ik ook de banden nog van moeten vervangen. Er zaten van die tweekleur Vredesteins op met Vredestein op het loopvlak geschreven. De nieuwe banden zijn een maatje groter en passen na wat buigen net tussen de spatborden. Het karretje heb ik ooit bij het oud-ijzer vandaan gered, maar daar moest ik toen wel een bodem bij verzinnen.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Mischa

Bericht door Mischa »

Vaste prik, iedere tocht op de Veeno uit de jaren 20,. Dagelijks naar mijn werk en deze zomer zelfs 185 km door Sauerland (voor de gelegenheid wel een duomatic naaf gemonteerd).
Laatst gewijzigd door Mischa op 25 sep 2016, 13.44, 1 keer totaal gewijzigd.
magneet model B.B.

Bericht door magneet model B.B. »

Ik erfde een Koga Randonneur uit 2007, maar ik vond het zonde om met dat ding in de winter te gaan rijden. Open ketting, alu velgen etc. Bovendien heeft die fiets een emotionele waarde voor mij, waardoor ik er voorzichtiger mee ben dan misschien strikt noodzakelijk. Bovendien kan mijn zoon niet makkelijk mee op die fiets. Zodoende op zoek gegaan met een klein budget naar een degelijke stadsfiets. Afgelopen november heb ik een magneet op de kop getikt. Zadeltje op de framebuis voor de kleine. Sindsdien de Koga niet meer aangeraakt... Doe er mijn dagelijkse woon werk ritje mee. 15 km per dag. Af en toe een doekje erover en de boel een beetje vettig houden doet de truc tot nu toe prima. :D 8-)
Denis waut

Bericht door Denis waut »

Aan m'n ouders te zien vermoed ik dat ik in een fietstas geboren ben ....
Altijd heel veel gefietst, meestal op Raleigh met 3 potvitessen (naafversnellingen voor onze noorderburen :D ): perfect voor de vlakke Antwerpse streek.
En nu, veel fietsen voor dienstverplaatsing voor m'n werk.
Op verschillende rijwielen, verschillende types, verschillende staten, verschillende groottes mag dat stilletjes een rijdende verzameling genoemd worden?).
The Spiegel Cycles - jaren 30 ? - is een rijdend restoratieproject
zwarte onbekend merk - 1928 a.h.v. achterwiel - loodzwaar, maar eens 't bolt superleuk!
Gloria balhoofdplaatje - 1938 a.h.v. verhalen & agenda van zoon eerste eigenaar
Cyrus ....met Raleigh-achtige vork en Gazelle stuur 1920 (maar 'k laat het er zo op want look vind ik ok en dat is net het verhaal van een fiets) - ca 1939 a.h.v. framenummer
Union - 1949 a.h.v. framenummer - trapt eigenlijk relatief zwaar
Gazelle Soprt - 152 a.h.v. framenummer - daarmee begon de 'verzameling': fiets van eerste bejaarde eigenaar in m'n straat gekregen
Gazelle - 1959 a.h.v. framenummer - rijdende donor voor wisselstukken
l'Avenir - 1961 a.h.v. ingeslagen jaartal
Union vederlicht - 1971 a.h.v. framenummer - is intussen gerestaureerd tov foto
Triumph-Bermuda - jaren 70

en dan soms voor 't plezier, bandes oppompen van
l'écureuil - jaren 30?

en als het te hard regent, dan mooi droog in ....een Volvo 1969 :D

Groetjes,
Denis
Bijlagen
onbekende zwarte 1928
onbekende zwarte 1928
1928 unknown.jpg (182.59 KiB) 8262 keer bekeken
The Spiegel Cycles 1932
The Spiegel Cycles 1932
1932 the spiegel cycles.jpg (134.15 KiB) 8262 keer bekeken
Gloria 1938
Gloria 1938
1938 Gloria.jpg (302.67 KiB) 8262 keer bekeken
Cyrus 1939
Cyrus 1939
1939 Cyrus.jpg (206.62 KiB) 8262 keer bekeken
Union 1949
Union 1949
1949 Union.jpg (297.81 KiB) 8262 keer bekeken
gazelle sport 1952<br />gazelle sport 1952
gazelle sport 1952
gazelle sport 1952
1952 Gazelle.jpg (209.27 KiB) 8262 keer bekeken
gazelle 1959
gazelle 1959
1959 Gazelle.jpg (227.68 KiB) 8262 keer bekeken
l'Avenir
l'Avenir
1961 l'Avenir.jpg (236.42 KiB) 8262 keer bekeken
triumph-Bermuda
triumph-Bermuda
1970 Triumph-Bermuda.jpg (180.12 KiB) 8262 keer bekeken
Union verderlicht<br />Union vederlicht
Union verderlicht
Union vederlicht
1971 Union Vederlicht.jpg (209.98 KiB) 8262 keer bekeken
1969 Amazon.jpg
1969 Amazon.jpg (180.47 KiB) 8262 keer bekeken
berkers41

Bericht door berkers41 »

RVV deelnemers
RVV deelnemers
02-_DSC3068-jenj.jpg (223.94 KiB) 8209 keer bekeken
Fietsen op een oude fiets wordt pas echt genieten,
als je het kunt doen met je jongste zoon.
Hij fietste 100 km samen met mij de Retro Ronde van Vlaanderen.
En dat op een racefiets die 2x zo oud is als hijzelf: een RiH Super Sport uit 1965.
Ikzelf was aangewezen op mijn vertrouwde Gazelle Race, uit de tijd dat Rik Van Looy en Rinie Wagtmans ermee De Ronde reden.
Bijlagen
De Ronde 1968
De Ronde 1968
de-ronde-68.jpg (88.52 KiB) 8209 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ik fiets al mijn hele leven op oude fietsen op een uitzondering na en dat was een Gazelle waar ik door fietsenmaker van der Put uit Tilburg een Duomatic in heb laten spaken.
Een fiets met terugtraprem dus waar ik een 'race' stuur op had laten monteren. Verder geen poespas, gewoon heen en weer naar mijn werk in Gilze zonder al te veel onderhoud en/of reparaties.
Jammer genoeg is de fiets ooit bij mij uit de schuur in de tuin gestolen dus ik heb het verder weer met oude fietsen gedaan die door mij opgeknapt en onderhouden werden.
Daar heb ik veel van geleerd en eerlijkheidshalve moet ik daar bij vertellen dat ik, zeker de eerste paar keren, ook wel het een en het ander kapot 'gesleuteld' heb.
Onwetendheid en slecht gereedschap waren de oorzaken.
Tegenwoordig doe ik alles op een van mijn vier transportfietsen.
Dagelijks verkeer, lange ritten en ik ga er mee op vakantie met mijn vriendin waar ik ook een transportfiets voor gebouwd heb.

Tweede en derde foto van boven
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=140

Omdat ik ongeveer vijftig transportfietsen heb gereviseerd heb ik een aardig idee gekregen van de merken die lekker fietsen en daar is voor mij, ik ben 1,90m lang, Juncker als lekkerst fietsende fiets uit naar voren gekomen en daar heb ik er nu dan ook drie van.
Het lijkt of het achterframe van Juncker korter is dan van andere fietsen. De hoek van het balhoofd en zadelbuis is wat minder stijl waardoor je wat meer boven de as van het achterwiel zit. Op een of andere manier is dat zeer comfortabel.
Een van de fietsen heeft inmiddels al een nieuwe ketting en een nieuw achtertandwiel gemonteerd gekregen maar daar is verder niets aan te merken. Fietst als een nieuwe.
Mijn vriendin heeft voor het dagelijks verkeer een 'omafiets' van het merk Germaan.

http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183

Die is ooit verkocht door de fietsenmaker Teunissen in Beuningen Gld. Die stond bij een buurtgenoot op haar te wachten.
De fiets wordt nu vier en een half jaar iedere dag door haar gebruikt. De tweede nieuwe achterband is al weer bijna aan vervanging toe :)
Onderhoud, olie en vet, ketting spannen, speling controleren en af en toe een nieuw onderdeel, is essentieel bij dergelijke oude fietsen. Zeker als ze zo intensief gebruikt worden maar als je dat een beetje bijhoudt dan heb je een fiets voor het leven.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie