Rode Flandria jaren 70
Rode Flandria jaren 70
Twee weken terug op marktplaats een oude fiets gekocht voor een paar tientjes. Bedoeling is om goed rijdend en remmend te maken en misschien ombouwen naar elektrisch ondersteund. Ben er inmiddels achter dat het een Flandria is ergens uit de jaren 70.
Paar fotootjes:
Paar fotootjes:
- Bijlagen
-
- _85.JPG (104.8 KiB) 9393 keer bekeken
-
- _84_002.JPG (53.79 KiB) 9393 keer bekeken
-
- _85_003.JPG (103.64 KiB) 9393 keer bekeken
Re: Rode Flandria jaren 70
Eerste probleem om op te lossen is de achterrem. De blokjes raken de velg niet goed. Bovendien zitten de beugel van de rem zo dicht onder de bagagedrager dat de remmen niet strak genoeg kunnen worden getrokken om goed te kunnen remmen. De remblokjes zouden dus meer naar binnen en meer naar onder moeten. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
- Bijlagen
-
- DSC02946.JPG (133.97 KiB) 9392 keer bekeken
-
- DSC02944.JPG (113.62 KiB) 9392 keer bekeken
Re: Rode Flandria jaren 70
Het is inmiddels ruim een jaar verder en ik gebruik de fiets al sinds dit voorjaar regelmatig voor mn woon/werk verkeer (16 km enkele rit). Ik heb inmiddels ruim 2000 km op de fiets afgelegd en het bevalt uitstekend. Ik heb de fiets eerst helemaal gestript en geprobeerd de hammerite er af te krijgen zodat de oude laklaag weer zichtbaar werd, maar dat is niet gelukt. Toen besloten om het frame te laten poedercoaten en alles weer mooi op te poetsen. Het vintage uiterlijk is hierdoor wel een beetje verloren gegaan, maar ik vind het resultaat toch wel zeer mooi geworden. Ik moet zeggen dat de poedercoat er wel en beetje dik op ligt, ik denk dat spuiten mooier was geweest. De poedercoat is echter wel onverwoestbaar, wat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Alle roestige boutjes heb ik vervangen en alle aluminium delen netjes gepoetst en schoongemaakt. Nieuw zadel gekocht met bijpassend zadeltasje. Ik heb andere remklauwen gevonden die beter passen (Weinmann 750/Vainqueur 999) waarvan de voorste inmiddels alweer kapot is door een valpartij. Het stuur wat je op de onderstaande foto's ziet is door dezelfde valpartij verbogen ,maar daar zoek ik sowieso nog wat mooiers voor (als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen, zo'n racestuur waarbij je helemaal gebukt moet zitten vind ik niet lekker fietsen).
Vorig jaar op de beurs in Berlicum nog wat mooie onderdelen gevonden zoals nette pedalen, fietspomp, achterlichtje, koplamp, spaakbeschermer enz.
De banden zijn eigenlijk een beetje te breed voor deze fiets, maar ik wilde graag de bruine zijkanten en reflectie op de banden. Dat in combinatie met een smallere band kon ik niet vinden, de smallere banden zijn vaak race uitvoeringen zonder reflectie. Als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen.
Vorig jaar op de beurs in Berlicum nog wat mooie onderdelen gevonden zoals nette pedalen, fietspomp, achterlichtje, koplamp, spaakbeschermer enz.
De banden zijn eigenlijk een beetje te breed voor deze fiets, maar ik wilde graag de bruine zijkanten en reflectie op de banden. Dat in combinatie met een smallere band kon ik niet vinden, de smallere banden zijn vaak race uitvoeringen zonder reflectie. Als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen.
Re: Rode Flandria jaren 70
Tegelijk met het opbouwen ook meteen elektrische ondersteuning ingebouwd, dat was wel het meest bewerkelijke. Ik wilde het allemaal toch zo onopvallend mogelijk maken om het uiterlijk van de fiets esthetisch te laten kloppen, en dat was nog een hele puzzel. De motor zit in de achteras, de regelaar en andere elektronica in de bidon en de accu's in het zadeltasje, de zadelbuis en een deel in de bidon (in totaal 30 accucellen). Verder zit er alleen een trapsensor op zodat de ondersteuning inschakelt als je begint te trappen. De accucapaciteit is ongeveer 365 Wh wat ruim voldoende is voor een rit van 35 km als je een beetje meetrapt. Snelheid heb ik begrensd op 25 km/u en ook de maximale stroom is begrenst zodat alles niet te zwaar belast wordt.
Re: Rode Flandria jaren 70
Mooi project; mooi gelukt ook!!
Chappeau.
Chappeau.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Rode Flandria jaren 70
mooi gedaan hoor, heel creatief en tot in het kleinste detail afgewerkt, daar houd ik wel van.
Veel liefhebbers zullen je met een boze blik aankijken omwille van de ombouw, maar je hebt de fiets een 2de leven gegeven en dat is mooi.
Ik kan me ook perfect voorstellen dat je oneindig meer fietsplezier hebt aan deze creatie dan een kant-en-klare e-bike.
Die banden zijn inderdaad iets te ruim voor deze fiets, daar horen eigenlijk 32-622 op. Minder zou ik niet gaan want dan gaat je rijcomfort aanzienlijk achteruit.
Als je tevreden bent met de ergonomie van het stuur dan kun je daar een vervangexemplaar zoeken. In chroom zijn die vlot voorhanden, aluminium wordt wat moeilijker.
Mocht je zondag naar Berlicum komen dan kijk ik of ik een passend setje banden en een stuur voor je heb liggen.
Ed
Veel liefhebbers zullen je met een boze blik aankijken omwille van de ombouw, maar je hebt de fiets een 2de leven gegeven en dat is mooi.
Ik kan me ook perfect voorstellen dat je oneindig meer fietsplezier hebt aan deze creatie dan een kant-en-klare e-bike.
Die banden zijn inderdaad iets te ruim voor deze fiets, daar horen eigenlijk 32-622 op. Minder zou ik niet gaan want dan gaat je rijcomfort aanzienlijk achteruit.
Als je tevreden bent met de ergonomie van het stuur dan kun je daar een vervangexemplaar zoeken. In chroom zijn die vlot voorhanden, aluminium wordt wat moeilijker.
Mocht je zondag naar Berlicum komen dan kijk ik of ik een passend setje banden en een stuur voor je heb liggen.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Rode Flandria jaren 70
Goedemorgen,
Mooi gelukt.
Heb je de oude schroefpignon gewoon op deze naaf kunnen overzetten of moest er een cassette op?
Mvg,
Y.
Mooi gelukt.
Heb je de oude schroefpignon gewoon op deze naaf kunnen overzetten of moest er een cassette op?
Mvg,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Rode Flandria jaren 70
De originele opschroefcassettes zit er op. Het is deze motor:
https://bmsbattery.com/ebike-kit/353-q1 ... e-kit.html
Voordeel van deze motor is ook dat aan de kant van de cassette afstandbusjes zitten zodat de breedte makkelijk aangepast kan worden. Alle moderne fietsen hebben een dropout afstand van 135 mm dus alle naafmotoren voor het achterwiel hebben een vaste breedte van 135 mm, deze fiets is 126 mm. Ik heb aan de andere kant de verdikking wel afgevijlt om het wiel wat mooier uitgelijnd te krijgen.
https://bmsbattery.com/ebike-kit/353-q1 ... e-kit.html
Voordeel van deze motor is ook dat aan de kant van de cassette afstandbusjes zitten zodat de breedte makkelijk aangepast kan worden. Alle moderne fietsen hebben een dropout afstand van 135 mm dus alle naafmotoren voor het achterwiel hebben een vaste breedte van 135 mm, deze fiets is 126 mm. Ik heb aan de andere kant de verdikking wel afgevijlt om het wiel wat mooier uitgelijnd te krijgen.
Re: Rode Flandria jaren 70
Allemaal bedankt voor de positieve reacties. De fiets was niet in erg mooie of originele staat toen ik hem kocht, dus wat dat betreft is er niet veel verloren gegaan. Ik wilde een elektrische fiets omdat de afstand van 16 km gewoon net teveel is om dagelijks door weer en wind te fietsen zonder helemaal bezweet op het werk te komen. Omdat ik de moderne elektrische fietsen over het algemeen gewoon erg lelijk vindt heb ik besloten een mooie fietst te nemen en die om te bouwen. Jammer van de originele fiets vind ik het sowieso niet, de fiets siert nu bijna dagelijks Neerlands wegen in plaats van in een schuurtje te staan glimmen of stof te verzamelen zonder dat iemand hem ziet.
Het stuurtje wat ik nu heb is mat aluminium (gewoon een nieuw modern ding) wat niet zo goed bij de rest van het chroom past, dus een mooi chroom stuurtje zou mooier zijn. Ik denk wel dat ik zondag naar Berlicum kom, sowieso voor de remklauw en ik hou mn ogen open voor een stuur en banden. Het moeten natuurlijk wel goede/moderne banden zijn want ik heb geen zin om elke week een band te staan plakken.
Het stuurtje wat ik nu heb is mat aluminium (gewoon een nieuw modern ding) wat niet zo goed bij de rest van het chroom past, dus een mooi chroom stuurtje zou mooier zijn. Ik denk wel dat ik zondag naar Berlicum kom, sowieso voor de remklauw en ik hou mn ogen open voor een stuur en banden. Het moeten natuurlijk wel goede/moderne banden zijn want ik heb geen zin om elke week een band te staan plakken.