Rode Flandria jaren 70

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
flanogwat

Rode Flandria jaren 70

Bericht door flanogwat »

Twee weken terug op marktplaats een oude fiets gekocht voor een paar tientjes. Bedoeling is om goed rijdend en remmend te maken en misschien ombouwen naar elektrisch ondersteund. Ben er inmiddels achter dat het een Flandria is ergens uit de jaren 70.

Paar fotootjes:
Bijlagen
_85.JPG
_85.JPG (104.8 KiB) 9396 keer bekeken
_84_002.JPG
_84_002.JPG (53.79 KiB) 9396 keer bekeken
_85_003.JPG
_85_003.JPG (103.64 KiB) 9396 keer bekeken
flanogwat

Re: Rode Flandria jaren 70

Bericht door flanogwat »

Eerste probleem om op te lossen is de achterrem. De blokjes raken de velg niet goed. Bovendien zitten de beugel van de rem zo dicht onder de bagagedrager dat de remmen niet strak genoeg kunnen worden getrokken om goed te kunnen remmen. De remblokjes zouden dus meer naar binnen en meer naar onder moeten. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Bijlagen
DSC02946.JPG
DSC02946.JPG (133.97 KiB) 9395 keer bekeken
DSC02944.JPG
DSC02944.JPG (113.62 KiB) 9395 keer bekeken
flanogwat

Bericht door flanogwat »

Het is inmiddels ruim een jaar verder en ik gebruik de fiets al sinds dit voorjaar regelmatig voor mn woon/werk verkeer (16 km enkele rit). Ik heb inmiddels ruim 2000 km op de fiets afgelegd en het bevalt uitstekend. Ik heb de fiets eerst helemaal gestript en geprobeerd de hammerite er af te krijgen zodat de oude laklaag weer zichtbaar werd, maar dat is niet gelukt. Toen besloten om het frame te laten poedercoaten en alles weer mooi op te poetsen. Het vintage uiterlijk is hierdoor wel een beetje verloren gegaan, maar ik vind het resultaat toch wel zeer mooi geworden. Ik moet zeggen dat de poedercoat er wel en beetje dik op ligt, ik denk dat spuiten mooier was geweest. De poedercoat is echter wel onverwoestbaar, wat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Alle roestige boutjes heb ik vervangen en alle aluminium delen netjes gepoetst en schoongemaakt. Nieuw zadel gekocht met bijpassend zadeltasje. Ik heb andere remklauwen gevonden die beter passen (Weinmann 750/Vainqueur 999) waarvan de voorste inmiddels alweer kapot is door een valpartij. Het stuur wat je op de onderstaande foto's ziet is door dezelfde valpartij verbogen ,maar daar zoek ik sowieso nog wat mooiers voor (als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen, zo'n racestuur waarbij je helemaal gebukt moet zitten vind ik niet lekker fietsen).
Vorig jaar op de beurs in Berlicum nog wat mooie onderdelen gevonden zoals nette pedalen, fietspomp, achterlichtje, koplamp, spaakbeschermer enz.
De banden zijn eigenlijk een beetje te breed voor deze fiets, maar ik wilde graag de bruine zijkanten en reflectie op de banden. Dat in combinatie met een smallere band kon ik niet vinden, de smallere banden zijn vaak race uitvoeringen zonder reflectie. Als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen.

DSC03247.JPG
DSC03247.JPG (221.63 KiB) 8735 keer bekeken
DSC03241.JPG
DSC03241.JPG (270.73 KiB) 8735 keer bekeken
DSC03236.JPG
DSC03236.JPG (299.3 KiB) 8735 keer bekeken
flanogwat

Bericht door flanogwat »

Tegelijk met het opbouwen ook meteen elektrische ondersteuning ingebouwd, dat was wel het meest bewerkelijke. Ik wilde het allemaal toch zo onopvallend mogelijk maken om het uiterlijk van de fiets esthetisch te laten kloppen, en dat was nog een hele puzzel. De motor zit in de achteras, de regelaar en andere elektronica in de bidon en de accu's in het zadeltasje, de zadelbuis en een deel in de bidon (in totaal 30 accucellen). Verder zit er alleen een trapsensor op zodat de ondersteuning inschakelt als je begint te trappen. De accucapaciteit is ongeveer 365 Wh wat ruim voldoende is voor een rit van 35 km als je een beetje meetrapt. Snelheid heb ik begrensd op 25 km/u en ook de maximale stroom is begrenst zodat alles niet te zwaar belast wordt.
De motor in de achteras. Ik heb hem mooi glimmend gepoetst en door de spaakbeschermer valt hij niet eens zo erg op. De kabel komt er aan de linkerkant uit (voor de kijker rechts) en loopt onder de buis langs naar de bidon.
De motor in de achteras. Ik heb hem mooi glimmend gepoetst en door de spaakbeschermer valt hij niet eens zo erg op. De kabel komt er aan de linkerkant uit (voor de kijker rechts) en loopt onder de buis langs naar de bidon.
DSC03242.JPG (279.09 KiB) 8735 keer bekeken
Dit is de trapsensor die de elektrische ondersteuning inschakelt. De magneetschijf heb ik zilverkleurig geverfd zodat hij niet teveel opvalt. Je ziet hier ook de bedrading van de accu's die in de zadeltas en zadelbuis zitten uit de buis van de trapas komen. De trapas zelf is niet dik dus er is voldoende ruimte voor de bedrading. De draden komen uit de zadelbuis en lopen langs de trapas, ik heb een beschermhuls om de trapas gemaakt zodat de draden niet tegen de trapas komen. Het gat onderin de buis heb ik er in gemaakt voor het peodercoaten, dus dat is netjes afgewerkt.
Dit is de trapsensor die de elektrische ondersteuning inschakelt. De magneetschijf heb ik zilverkleurig geverfd zodat hij niet teveel opvalt. Je ziet hier ook de bedrading van de accu's die in de zadeltas en zadelbuis zitten uit de buis van de trapas komen. De trapas zelf is niet dik dus er is voldoende ruimte voor de bedrading. De draden komen uit de zadelbuis en lopen langs de trapas, ik heb een beschermhuls om de trapas gemaakt zodat de draden niet tegen de trapas komen. Het gat onderin de buis heb ik er in gemaakt voor het peodercoaten, dus dat is netjes afgewerkt.
DSC03282.JPG (206.21 KiB) 8735 keer bekeken
Het accupakket in de zadeltas (11 cellen).
Het accupakket in de zadeltas (11 cellen).
DSC03216.JPG (108.17 KiB) 8735 keer bekeken
Het accupakket in de zadelbuis (10 cellen)
Het accupakket in de zadelbuis (10 cellen)
DSC03119.JPG (190.2 KiB) 8735 keer bekeken
Dit is het pakket dat in de bidon gaat. Bovenin zit een pakketje van 7 accucellen. Dat ligt op een plateautje met 2 steunen. Tussen de steunen zie je de BMS. Daarachter zitten de 2 laatste cellen. De regelaar die je komt daar nog tegenaan en het aluminium deksel komt tegen de onderkant.
Dit is het pakket dat in de bidon gaat. Bovenin zit een pakketje van 7 accucellen. Dat ligt op een plateautje met 2 steunen. Tussen de steunen zie je de BMS. Daarachter zitten de 2 laatste cellen. De regelaar die je komt daar nog tegenaan en het aluminium deksel komt tegen de onderkant.
DSC03228.jpg (113.46 KiB) 8735 keer bekeken
Dit is de regelaar. Die zit normaalgesproken in een aluminium behuizing wat dan meteen het koellichaam is, maar dat paste niet in de bidon. Ik heb de behuizing er af gehaald en de FET's van de regelaar losgesoldeerd en tegen het aluminium deksel aan de onderkant van de bidon geschroefd zodat de meeste warmte buiten de bidon blijft.
Dit is de regelaar. Die zit normaalgesproken in een aluminium behuizing wat dan meteen het koellichaam is, maar dat paste niet in de bidon. Ik heb de behuizing er af gehaald en de FET's van de regelaar losgesoldeerd en tegen het aluminium deksel aan de onderkant van de bidon geschroefd zodat de meeste warmte buiten de bidon blijft.
DSC03254.JPG (236.14 KiB) 8735 keer bekeken
berkers41

Bericht door berkers41 »

Mooi project; mooi gelukt ook!!
Chappeau.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
asterduc

Bericht door asterduc »

mooi gedaan hoor, heel creatief en tot in het kleinste detail afgewerkt, daar houd ik wel van.

Veel liefhebbers zullen je met een boze blik aankijken omwille van de ombouw, maar je hebt de fiets een 2de leven gegeven en dat is mooi.

Ik kan me ook perfect voorstellen dat je oneindig meer fietsplezier hebt aan deze creatie dan een kant-en-klare e-bike.

Die banden zijn inderdaad iets te ruim voor deze fiets, daar horen eigenlijk 32-622 op. Minder zou ik niet gaan want dan gaat je rijcomfort aanzienlijk achteruit.

Als je tevreden bent met de ergonomie van het stuur dan kun je daar een vervangexemplaar zoeken. In chroom zijn die vlot voorhanden, aluminium wordt wat moeilijker.

Mocht je zondag naar Berlicum komen dan kijk ik of ik een passend setje banden en een stuur voor je heb liggen.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedemorgen,

Mooi gelukt.
Heb je de oude schroefpignon gewoon op deze naaf kunnen overzetten of moest er een cassette op?

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
flanogwat

Bericht door flanogwat »

De originele opschroefcassettes zit er op. Het is deze motor:
https://bmsbattery.com/ebike-kit/353-q1 ... e-kit.html

Voordeel van deze motor is ook dat aan de kant van de cassette afstandbusjes zitten zodat de breedte makkelijk aangepast kan worden. Alle moderne fietsen hebben een dropout afstand van 135 mm dus alle naafmotoren voor het achterwiel hebben een vaste breedte van 135 mm, deze fiets is 126 mm. Ik heb aan de andere kant de verdikking wel afgevijlt om het wiel wat mooier uitgelijnd te krijgen.
DSC03044.JPG
DSC03044.JPG (153.77 KiB) 8677 keer bekeken
DSC03144.JPG
DSC03144.JPG (85.4 KiB) 8677 keer bekeken
flanogwat

Bericht door flanogwat »

Allemaal bedankt voor de positieve reacties. De fiets was niet in erg mooie of originele staat toen ik hem kocht, dus wat dat betreft is er niet veel verloren gegaan. Ik wilde een elektrische fiets omdat de afstand van 16 km gewoon net teveel is om dagelijks door weer en wind te fietsen zonder helemaal bezweet op het werk te komen. Omdat ik de moderne elektrische fietsen over het algemeen gewoon erg lelijk vindt heb ik besloten een mooie fietst te nemen en die om te bouwen. Jammer van de originele fiets vind ik het sowieso niet, de fiets siert nu bijna dagelijks Neerlands wegen in plaats van in een schuurtje te staan glimmen of stof te verzamelen zonder dat iemand hem ziet.

Het stuurtje wat ik nu heb is mat aluminium (gewoon een nieuw modern ding) wat niet zo goed bij de rest van het chroom past, dus een mooi chroom stuurtje zou mooier zijn. Ik denk wel dat ik zondag naar Berlicum kom, sowieso voor de remklauw en ik hou mn ogen open voor een stuur en banden. Het moeten natuurlijk wel goede/moderne banden zijn want ik heb geen zin om elke week een band te staan plakken.
Plaats reactie