Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Monique

Even voorstellen

Bericht door Monique »

Hallo, wat leuk om deze site te hebben gevonden. Mijn naam is Monique en inmiddels heel veel jaren geleden in 1982 gaf een mevrouw mij, toen een jonge arme studente,een oud Oma frame cadeau. Ik kreeg haar omdat mijn eigen tweedehands gekochte omafiets door vandalisme niet meer herstelbaar was :( , een onverlaat had op het frame staan springen. Naar. De fietsenmaker hergebruikte enige onderdelen om het gekregen frame weer rijdend te maken. Met name ging het daarbij om een ander achterwiel zodat ik een terugtraprem zou hebben. Voor mij was dat toen helemaal nieuw: een fiets met alleen een bandrem, dat kende ik niet! Na mijn nieuwe maar oude kleine Oma van de gebruikelijke studentenkleuren te voorzien, geel rood en groen door de jaren heen (sorry, ik wist niet beter, een paar geleden heb ik haar alsnog zwart gemaakt) heb ik hier heel lang heerlijk op gefietst, super comfortabel. Alleen toen er kinderzitjes in beeld kwam verdween ze naar de schuur. Wel heeft ze de fietskar nog een paar jaar getrokken in Den Haag. Nu wil ik haar weer rijdend krijgen, maar al die jaren vraag ik mij al af hoe oud ze ongeveer zal zijn. Ik hoop dus dat jullie je mening willen geven. Ik heb altijd geroepen, ze is van voor de oorlog: maar is dat ook zo? En waar ik ook altijd aan twijfelde is of ze van oorsprong wel een bagagedrager hoort te hebben? Wat denken jullie?
Uiteraard heb ik nu foto's gemaakt, maar grappig genoeg vond ik ook een foto uit 1982 terug, net nadat ik haar had gekregen, een vriendinnetje houdt haar vast. Ik heb nooit een merk kunnen ontdekken (ook toen naar gezocht, maar helaas), geen gaatjes van balhoofdplaatjes, maar wel een framenummer met 5 duidelijke cijfers, links onder het zadel, 10337. Framemaat is 51cm, een kleine maar wel zware Oma, 28inch wielen, bij het stuur heb ik dat stuk tot de lamphaak (met een rond gaatje) opgemeten, 23 cm. Bij de trapas zie ik zo'n smeernippel (nieuwe term voor mij). Het vernieuwde achterwiel heeft dat ook (F&S Torpedo 58 met remhevel Styria: die kapotte fiets was een samenraapsel van onderdelen:). Ik zal eerst proberen de oude foto uit 82 in te laden, sorry niet goed van kwaliteit maar dat is immers ook al weer 34 jaar geleden. Heel verhaal,mochten jullie iets weten hoor ik het graag en bij voorbaat heel hartelijk dank!
Bijlagen
P1020201.JPG
P1020201.JPG (147 KiB) 7839 keer bekeken
P1020173.jpg
P1020173.jpg (167.33 KiB) 7839 keer bekeken
P1020172.JPG
P1020172.JPG (161 KiB) 7839 keer bekeken
P1020169.jpg
P1020169.jpg (124.87 KiB) 7839 keer bekeken
P1020171.JPG
P1020171.JPG (154 KiB) 7839 keer bekeken
P1020175.JPG
P1020175.JPG (153.5 KiB) 7839 keer bekeken
P1020174.JPG
P1020174.JPG (156 KiB) 7839 keer bekeken
P1020167.jpg
P1020167.jpg (125.18 KiB) 7839 keer bekeken
maartenB

Re: Even voorstellen

Bericht door maartenB »

Hoi Monique,
Leuke verhalen!
Je fiets is vrijwel zeker een Burgers, uit Deventer.
Onder het eerste cijfer van het framenummer staat een hele kleine letter. Is dat een A? Op basis daarvan kunnen we wel zeggen hoe oud je fiets is.
groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Monique

Bericht door Monique »

Ha Maarten,
Heel hartelijk dank, dat klinkt echt leuk als ik zomaar ook het merk te weten zou komen. Ik ga zo gelijk in de schuur kijken of er nog een letter valt te ontcijferen.. ik moest al veel moeite doen om de laag verf weg te halen van deze cijfers.
Ik hoop het dus. groet,
Monique
Monique

Bericht door Monique »

Ik heb het schoner gemaakt en nogmaals gefotografeerd. Op deze foto leek het een kleine a, vervolgens weer gekeken met loep, maar het is verfrestant, jammer genoeg.
Ik zie dus zelf alleen maar 5 cijfers.
Bijlagen
P1020205.jpg
P1020205.jpg (101.97 KiB) 7818 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Helaas waarschijnlijk geen Burgers dan. Met zo'n laag framenummer wordt het dan lastig, want dat kan aangeven dat het niet van een erg grote fabriek komt.
Iemand anders op het forum nog ideeen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dag Monique.

Gaaf dat de fiets al die 'stormen' in de tijd heeft doorstaan.
En wat een laag model; zadel staat bijna tegen het achterscherm :)

Mijn eerste gedachte was ook; Burgers (vooral vanwege de dubbele 'mannetjes' tussen de schuine en de gebogen buis)
Lastige zoektocht misschien naar het merk, maar het leukste is dat 'ie nog bestaat.
Zelf heb ik in de schuur ook nog mijn eerste 'oude fiets' staan, waarmee ik jarenlang naar de middelbare school fietste.
Dat was in 1983 geloof ik, die fiets is van 1953.
Jouw fiets lijkt me een stuk ouder!

Trouwens, hoort het stuur bij het frame?
Is er wellicht een naam of logo ingestanst?
Of, als de trapas er ooit eens uit moet, zal daar wellicht een jaartal ingestanst zijn.

Groet, Erwin
Monique

Bericht door Monique »

Dag Erwin,
Dank je wel voor je reactie! Net als jouw fiets uit 53 zijn die oudjes kwaliteit, gemaakt voor langer gebruik dan een paar jaar.Ik denk dat mijn -klein maar erg zware- fiets inderdaad wat ouder is. Kan me bijna niet voorstellen dat na de oorlog nog fietsen werden gemaakt met alleen zo'n simpel blokje als rem (als ik dat fout zie, hoor ik het graag).
Ik heb nergens anders merktekens gevonden helaas, tenzij het onder alle verf zit, wat natuurlijk kan.
Ik ben er zeker van dat het stuur met de bandrem bij de fiets hoort en ook in gelijke stand als 1982, daar heeft geen fietsenmaker ooit wat aan veranderd. Net boven de lamphaak is de buis wat smaller, en zelfs op de korrelige oude foto kan ik zien dat daar toen ook minder kleur zat. Het is de hoogst mogelijke stand van het stuur herinner ik me nu dat mij is verteld.
Wel denk ik dat in de uitwisseling van onderdelen het zo maar zou kunnen dat de fietsenmaker zowel wielen als spatborden heeft vernieuwd en dat de voorste er niet bij hoort, iets te breed is. Bij de oude foto zie ik ook dat voor de steunen van het spatbord wat krom staan, en dat is nu niet zo. Ze is inderdaad laag :), elke fietsenmaker zegt er wat van, een meisjesmodel noemen ze het, maar goed ik ben 1.70 dus voor mij is het prima. Maar met dit model is er bijna geen ruimte voor de bevestiging van de bagagedrager vandaar dat ik twijfel of dat wel bij dit model hoort. Die twee mannetjes, dat weet ik nu door dit forum, daar had ik nooit zo opgelet, erg leuk.
maartenB

Bericht door maartenB »

Haal de koplamp er eens af, op de plaat (koplamphaak) die recht omhoog steekt staat soms ook wat. Ook als het een gat of een driehoekje is kan dat veelzeggend zijn.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

En je zou ook nog eens kunnen kijken op het voorste tandwiel. Dat met die K vormen in de armen is van Williams en die hadden een wapentje met wat merktekens in hun standbladen geslagen.
Met wat geluk vind je dat. Er is een lijst met jaren die overeenkomt met de letter bij dat (eventuele) wapen.
Dat zoek ik nog wel op .Staat ergens in m`n computer.
reclame Mei 1931
reclame Mei 1931
002.JPG (465.08 KiB) 7740 keer bekeken
Zo als onder aan de reclame ,zo ziet op z`n best het tekentje er uit. Er staat (nog beter) een letter voor het jaar erbij.

Groeten,
Maarten Waarlé
Monique

Bericht door Monique »

Allebei heel hartelijk dank voor het meedenken! Morgen ga ik bij daglicht eens goed naar dat inderdaad k-vormige tandwiel kijken. Ik hoop dat ik iets kan ontdekken. De lamphaak heb ik bekeken,heeft een rond gaatje, maar helaas zijn daar daar geen merktekens ontdekken.
Plaats reactie