Hallo, wat leuk om deze site te hebben gevonden. Mijn naam is Monique en inmiddels heel veel jaren geleden in 1982 gaf een mevrouw mij, toen een jonge arme studente,een oud Oma frame cadeau. Ik kreeg haar omdat mijn eigen tweedehands gekochte omafiets door vandalisme niet meer herstelbaar was

, een onverlaat had op het frame staan springen. Naar. De fietsenmaker hergebruikte enige onderdelen om het gekregen frame weer rijdend te maken. Met name ging het daarbij om een ander achterwiel zodat ik een terugtraprem zou hebben. Voor mij was dat toen helemaal nieuw: een fiets met alleen een bandrem, dat kende ik niet! Na mijn nieuwe maar oude kleine Oma van de gebruikelijke studentenkleuren te voorzien, geel rood en groen door de jaren heen (sorry, ik wist niet beter, een paar geleden heb ik haar alsnog zwart gemaakt) heb ik hier heel lang heerlijk op gefietst, super comfortabel. Alleen toen er kinderzitjes in beeld kwam verdween ze naar de schuur. Wel heeft ze de fietskar nog een paar jaar getrokken in Den Haag. Nu wil ik haar weer rijdend krijgen, maar al die jaren vraag ik mij al af hoe oud ze ongeveer zal zijn. Ik hoop dus dat jullie je mening willen geven. Ik heb altijd geroepen, ze is van voor de oorlog: maar is dat ook zo? En waar ik ook altijd aan twijfelde is of ze van oorsprong wel een bagagedrager hoort te hebben? Wat denken jullie?
Uiteraard heb ik nu foto's gemaakt, maar grappig genoeg vond ik ook een foto uit 1982 terug, net nadat ik haar had gekregen, een vriendinnetje houdt haar vast. Ik heb nooit een merk kunnen ontdekken (ook toen naar gezocht, maar helaas), geen gaatjes van balhoofdplaatjes, maar wel een framenummer met 5 duidelijke cijfers, links onder het zadel, 10337. Framemaat is 51cm, een kleine maar wel zware Oma, 28inch wielen, bij het stuur heb ik dat stuk tot de lamphaak (met een rond gaatje) opgemeten, 23 cm. Bij de trapas zie ik zo'n smeernippel (nieuwe term voor mij). Het vernieuwde achterwiel heeft dat ook (F&S Torpedo 58 met remhevel Styria: die kapotte fiets was een samenraapsel van onderdelen:). Ik zal eerst proberen de oude foto uit 82 in te laden, sorry niet goed van kwaliteit maar dat is immers ook al weer 34 jaar geleden. Heel verhaal,mochten jullie iets weten hoor ik het graag en bij voorbaat heel hartelijk dank!