De loopfiets van Willem II

Voor alle off-topic zaken.
maartenB

De loopfiets van Willem II

Bericht door maartenB »

Dit bericht in de rubriek koffieklets, omdat het forum eigenlijk niet is voor replica fietsen.
Toch misschien leuk om een paar foto's de laten zien van mijn huidige project, de loopfiets.
Komend jaar bestaat de fiets 200 jaar (de loopfiets van Karl Drais) en ter gelegenheid daarvan bouw ik de oudste nog in Nederland bewaarde fiets na, de in Engeland gebouwde loopfiets van Willem II (toen nog prins, later koning). Die fiets is nu te zien in het Velorama in Nijmegen.

Erg leuk om te doen en erg ambachtelijk, elke bout wordt op maat handgemaakt. Al het ijzerwerk doe ik zelf, het houtwerk heb ik door anderen laten doen.
inmiddels begint het vorm te krijgen!
Bijlagen
loopfiets Willem II klein.jpg
loopfiets Willem II klein.jpg (232.55 KiB) 9548 keer bekeken
tussenstand 21 oktober.jpg
tussenstand 21 oktober.jpg (259.23 KiB) 9548 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Re: De loopfiets van Willem II

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo Maarten ,dat gaat vlot zeg!

En hoe is nu de backbone gemaakt? gezaagd of gebogen?

Groeten,
Maarten

ps komende dinsdag wordt M14 getapt
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

heel mooi project maarten. knap hoe je het allemaal maar weer maakt. ik zag hem al op je fb pagina voorbij komen!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Leuk project! Kun je eens een foto maken wanneer hij af is en je erop zit?
In ieder geval is het een beter idee om op de replica te rijden dan kans hebben de originele in twee stukken te breken. :o
Sportief fietsend!
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Mooi werk maarten!
Vijl je ook alles rond zoals op de voorvork van het origineel? Ik neem aan dat het gesmeed is en daarna gepolijst?
Gaat inderdaad erg snel! Complimenten.

Michiel ;)
Michiel Röben

Aan het Koninklijk merk te zien is de fiets van Anna Paulowna?

Michiel ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja het is een leuk project. Ik heb de backbone laten zagen, twee proeven met hout buigen zoals scheepsbbouwers dat doen waren leuk en spectaculair (zie fotos) maar de balk scheurde beide keren in de buitenbocht. De buiging is ook erg sterk, en dat 3 x.

En ja, natuurlijk worden zoveel mogelijk delen afgerond en gemaakt zoals het origineel. Ik heb verschrikkelijk veel geslepen de afgelopen weken, alle gezinsleden klagen dat hun fiets onder het metaalstof zit.

Ik plaats nog weleens wat foto's en als hij klaar is gaat hij mee naar een evenement. Heel misschien de nieuwkaarsbijeenkomst al.

Oh ja Michiel, er staat inderdaad het brandmerk van Anna Paulowna op. Die brandmerken zijn waarschijnlijk pas halverwege de 19e eeuw gezet en toe was Willem II al dood. Het ligt niet voor de hand dat Anna P hier nog op heeft gereden!
Bijlagen
DSC_0124small.jpg
DSC_0124small.jpg (136.12 KiB) 9473 keer bekeken
P9210066small.jpg
P9210066small.jpg (98.65 KiB) 9473 keer bekeken
P9230071small.jpg
P9230071small.jpg (114.97 KiB) 9473 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Trial and error :D
Heb je de naven trouwens in de houtdraaibank gedraaid?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Michiel Röben

Buigen in de scheepsbouw ging met een vuur onder het te buigen object. Dat is wel terug te vinden. Als je een mooie vorm wilt hebben kun je beter zagen in oud hout. Dat geeft minder vervorming volgens mij. Heb je deze backbone uit een dik stuk laten zagen Maarten? Het lijkt me dat je daarmee vervormingen beter voorkomt.
Heel leuk om dit zo te zien. Ik blijf het met enthousiasme volgen.

Michiel ;)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Met vuur werd/wordt voornamelijk gedaan met planken. Met dikkere delen kun je beter via stomen buigen, daar wordt het hout veel weker van en minder bros.

Maar mooi werk weer!
Plaats reactie