VIANEN: doen we weer een expositie?

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
fietser

Re: VIANEN: doen we weer een expositie?

Bericht door fietser »

Als het onderwerp inderdaad „kleine merken“ wordt zou ik mijn JA-omafiets (Jan Alfrink) van 1933 kunnen meenemen. Een fiets zonder technische bijzonderheden, zoals wel vaker bij kleine merken. Interessant zijn dan vragen als wat voor zaak was het die het desbetreffende merk voerde en wat maakten ze aan de fiets zelf of wat niet. Vandaar dat ik pleit voor een informatievel bij elke fiets.

Benzo is al weer van een heel andere orde maar in mijn ogen nog steeds een klein merk. Wat volgens mij niet onder de (arbitraire) definitie van een klein merk valt zijn alleen zo’n dozijn fabrikanten met hun A- en B-merken, uiteraard de grootste: Gazelle, Simplex, Burgers, Batavus, Union, Fongers, Empo, Phoenix, Magneet, Veeno, Locomotief, Germaan, Juncker, Gruno-Adek, Stokvis. Twijfelen doe ik bij fabrikanten als Eysink, Pon, Durabo, Mustang, Cyrus. Bij de “kleintjes” horen dan in ieder geval fabrikanten als Benzo, Bato (van voor de overname door Batavus), Maxwell, Eroba, Joco, Kestein of Primarius. En de grossiers en detaillisten zijn per definitie klein, hoewel b.v. een jaren 60 fietsenmakersmerk dat op een kant-en-klaar ingekochte Empo-fiets geplakt is eigenlijk niets toevoegt aan zo'n tentoonstelling.

Wie heeft nog meer fietsen van kleine merken in de aanbieding? Het halve museum uit Kropswolde zou natuurlijk in Vianen neergezet kunnen worden. Maar als er uiteindelijk niet veel actieve belangstelling voor het thema is, moet maar iets anders gekozen worden. De tijd begint een beetje te dringen, lijkt mij.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

aanmeldingen welkom!

Anders kan ik wel een paar mensen gericht mailen dat ze wat meenemen. Maar Fietser: jij had laatst toch die hele fraaie fiets van Maarten W overgenomen? Was dat geen klein merk?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

jij had laatst toch die hele fraaie fiets van Maarten W overgenomen? Was dat geen klein merk?
Ik had er ook aan gedacht maar hij valt eigenlijk buiten de (mijn) definitie van kleine merken. Het is van oorsprong een Stokvis (dan wel een van de merken die Stokvis voerde) en nu zit er HDW op, een in de jaren 30 opgeplakt fietsenmakersmerk. Maar dat is dus alleen het gevolg van een revisie.

Ik zou eventueel ook nog wat mensen kunnen opnoemen met een mooie fiets van een klein merk als daar behoefte aan is. Uiteraard niet hier via het forum.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

als je me dat per mail kunt sturen, dan stemmen we even af wie wie vraagt en halen we tien leuke fietsen bij elkaar. We hebben er al drie: Maarten W, Elibert en jij. Ik weet dat Joop ook een leuke heeft met een mooi verhaal, zal ik hem donderdag vragen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Ik breng mijn rolsflex kruisframe mee dat is zeker een klein merk.

gr nol
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Ik heb deze zomer de heren driewieler van Hans Dijkstra overgenomen. En deze driewieler uit elkaar gehaald. Trapas is een thomsonas gemaakt in Herstal maar voorzien van het Jaartal 30. Vrijwel alle onderdelen voorzien van een 3 hiervan is 1 onder het bracket ingeslagen welke de enigste zichtbare is. Ook zijn hier en daar de de combinatie P.V.D.L voorzien ook 1x met de &Zn erbij achter. Aangezien de 1e laag verf een rode kleur had heb ik die weer terug gebracht. Ik denk dat dit een eigenbouw fiets is van een nederlandse fietshersteller. Heb met de Maarten B. overlegd om deze de 12 november mee te nemen.
Bijlagen
WP_20160630_19_53_46_Pro.jpg
WP_20160630_19_53_46_Pro.jpg (252.49 KiB) 8047 keer bekeken
WP_20160701_08_27_48_Pro.jpg
WP_20160701_08_27_48_Pro.jpg (286.73 KiB) 8047 keer bekeken
WP_20160802_09_33_35_Pro.jpg
WP_20160802_09_33_35_Pro.jpg (403.72 KiB) 8047 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans van de Stouwe op 3 nov 2016, 14.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Helaas heb ik al iets anders op 12 november. Bovendien weet ik niet of DCR ècht een klein merk is en hebben heel veel leden mijn stalen rosje al eens gezien :) . Maar de expositie vind ik een prachtig idee.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
maartenB

Bericht door maartenB »

Via Otto komt er een Zieleman sportfiets. Was ook een bijzonder eigenwijze, kleinschalige fietsenmaker.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Valt Pon hieronder? Ik heb een submerk kruisframe van Pon, The Speed. Bijna geheel origineel (niewerwetse 3gang van Torpedo ingebouwd voor het extra comfort..).

Michiel ;)
Steelframes

Bericht door Steelframes »

Heb zelf een Zephier van rijwielfabriek JaKo (zie rubriek toerfietsen) zeker een klein merk uit Alkmaar.
Alleen één probleem; heb zelf niet de vervoersmogelijkheid om hem mee te nemen naar Vianen. Kleine Suzuki zonder trekhaak voor een fietsdrager....
Als er iemand in de buurt van Heerhugowaard woont en hem mee zou willen nemen vind ik dat prima.
Als ik mee zou kunnen rijden nog mooier.. ;) :D
Bijlagen
zephier1.jpg
zephier1.jpg (143.94 KiB) 8011 keer bekeken
Plaats reactie