Restauratie Germaan (1942)
Restauratie Germaan (1942)
Alweer twee maanden ben ik de gelukkige eigenaar van een Germaan Transportfiets uit 1942 (mét gebogen bovenbuis). In onderdelen en bijna compleet. Dit is mijn winterproject 2016-2017. Ik heb hulp nodig bij de verdere demontage: onder andere van de cranks, trapas, stuur, zadelpen en het recht maken van het stuur en het bagagerek. Wie kan me helpen met tips en/of gereedschap waarmee ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen.
Uiteraard kom ik aanstaande zaterdag naar Vianen dus daar kunnen we afspreken.
Uiteraard kom ik aanstaande zaterdag naar Vianen dus daar kunnen we afspreken.
Re: Restauratie Germaan (1942)
Hoi Viscount
Bij het recht maken van een transport rek gebruik ik lijmtangen
en Blokken hout hiermee probeer ik alles eerst in het geheel weer in model te brengen .
Daarnaast gebruik ik ook een bankschroef welke je ook kan gebruiken
om de boel te richten { recht en in vorm te buigen } .
bij het stuur moet je juist voorzichtig zijn om de boel niet in te deuken /te vervormen en ik vind dat beter gaan als je het op de te buigen plaatsen verhit .
De stuurbuis welke de vork in gaat is ook nog wel eens verbogen
en hiervoor gebruik ik dan een ronde buis om het te richten .
Bij het recht maken van een transport rek gebruik ik lijmtangen
en Blokken hout hiermee probeer ik alles eerst in het geheel weer in model te brengen .
Daarnaast gebruik ik ook een bankschroef welke je ook kan gebruiken
om de boel te richten { recht en in vorm te buigen } .
bij het stuur moet je juist voorzichtig zijn om de boel niet in te deuken /te vervormen en ik vind dat beter gaan als je het op de te buigen plaatsen verhit .
De stuurbuis welke de vork in gaat is ook nog wel eens verbogen
en hiervoor gebruik ik dan een ronde buis om het te richten .
Re: Restauratie Germaan (1942)
Bedankt voor je antwoord. Er zijn nuttige tips bij. Heb je er ook die helpen bij het losmaken van de vastgeroeste onderdelen, zoals het stuur, de cranks, zadelpen e.d.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Restauratie Germaan (1942)
Alles in ieder geval eerst goed in de WD40 zetten, en een tijd laten inweken. Voor het stuur, als je de spanbout aan de bovenkant van je stuur los draait, met het wiel tussen je benen klemmend kijken of je het stuur kunt verdraaien. Als dat lukt, kun je hem hen en weer draaiend eruit trekken.
Bij de zadelpen de klembout op de zadelbuis losdraaien. Dan kijken of je het zadel kunt draaien, en op de zelfde wijze omhoog werken. Zit er geen beweging in, en is het een haakse zadelpen, dan kun je daar een stuk staal inschuiven om wat extra moment erop te zetten.
De cranks losmaken is vaak de moeilijkste klus, en waar je ook de grootste schade aan kunt richten. Sloop je die, dan sloop je de fiets. Zowel trapassen en de cranks met kettingbladen worden schaars, zeker om de juiste maat te vinden. Om de spie los te krijgen, als je niet iemand in de buurt hebt met een spie pers: draai de moer los tot de bovenkant vlak is met de bovenkant van de spie. Zet er een vuisthammer op, en tik op de vuisthamer met een andere hamer om de spie los te krijgen. Sla niet direct op de spie, dan is de kans dat je of de crank beschadigd, of de spie vervormd veel groter. Is de spie eruit, dan hopelijk kun je de crank los krijgen van de trapas. Lukt dat niet, vraag hulp hier
P.s. de kans dat je de spie er herbruikbaar uitkrijgt is klein. Vaak als die er lang inzit, en is vastgeroest, zul je die toch moeten vervangen. Maar wat je niet wilt is dat de schroefdraad dusdanig vervormd dat hij er niet uit te krijgen is. Dan moet je hem uitboren, en daarbij kun je je trapas kapot maken.
P.s. het klinkt als een mooi project. Als je de mogelijkheid hebt, laat er foto's van zien, en eventueel van de restauratie. Dat vinden wij weer mooi om te volgen
Bij de zadelpen de klembout op de zadelbuis losdraaien. Dan kijken of je het zadel kunt draaien, en op de zelfde wijze omhoog werken. Zit er geen beweging in, en is het een haakse zadelpen, dan kun je daar een stuk staal inschuiven om wat extra moment erop te zetten.
De cranks losmaken is vaak de moeilijkste klus, en waar je ook de grootste schade aan kunt richten. Sloop je die, dan sloop je de fiets. Zowel trapassen en de cranks met kettingbladen worden schaars, zeker om de juiste maat te vinden. Om de spie los te krijgen, als je niet iemand in de buurt hebt met een spie pers: draai de moer los tot de bovenkant vlak is met de bovenkant van de spie. Zet er een vuisthammer op, en tik op de vuisthamer met een andere hamer om de spie los te krijgen. Sla niet direct op de spie, dan is de kans dat je of de crank beschadigd, of de spie vervormd veel groter. Is de spie eruit, dan hopelijk kun je de crank los krijgen van de trapas. Lukt dat niet, vraag hulp hier

P.s. het klinkt als een mooi project. Als je de mogelijkheid hebt, laat er foto's van zien, en eventueel van de restauratie. Dat vinden wij weer mooi om te volgen

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Restauratie Germaan (1942)
Bedankt voor deze waardevolle tips Jeroen. Eerst maar eens een voorraadje WD-40 aanschaffen. Ik zal foto's maken en ze plaatsen.
Re: Restauratie Germaan (1942) foto's
Hierbij enkele foto's. Zodra ik tijd heb ga ik er aan beginnen. Vandaag alvast alle vast(geroeste(e) onderdelen inspuiten met WD 40, en misschien de velgen schilderen. Ik heb gister op de onderdelenbeurs een nieuwe voornaaf gevonden. Bij wie moet ik zijn voor nieuwe spaken?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Restauratie Germaan (1942)
Mooi! Wat is er mis met de originele voornaaf? Vaak is het alleen een kwestie van de conussen vervangen, en dan kun je de originele voornaaf behouden. Spaken zijn online te bestellen bij verschillende fietsonderdelenwinkels (voorbeeld http://hollandbikeshop.com ), zodra je de dikte en lengte maat weet.
Is de fiets ooit overgeschilderd? In het algemeen is het beter om de originele lak te behouden als die nog aanwezig is, en alleen roest verwijderen en behandelen. In ieder geval niet geheel blank maken, tenzij iemand je al voor is geweest. De originele gemoffelde lak is verreweg superieur wat betreft hechting en roestwering in verhouding tot verf die je zelf aanbrengt (wordt niet beter dan kwaliteit Halfords fiets).
Is de fiets ooit overgeschilderd? In het algemeen is het beter om de originele lak te behouden als die nog aanwezig is, en alleen roest verwijderen en behandelen. In ieder geval niet geheel blank maken, tenzij iemand je al voor is geweest. De originele gemoffelde lak is verreweg superieur wat betreft hechting en roestwering in verhouding tot verf die je zelf aanbrengt (wordt niet beter dan kwaliteit Halfords fiets).
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Restauratie Germaan (1942)
wat een ontzettend leuk en eigenwijs frame!
Mooi project.
Mooi project.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Restauratie Germaan (1942)
Dank je Maarten. Dat is ook mijn idee. Er zitten nog wel wat uurtjes werk aan. Zal rapporteren over de voortgang. Groet, Ben
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 6 jan 2017, 08.39
Re: Restauratie Germaan (1942)
Leuk zeg... Ik zie nu dat ik ook denk ik een Germaan heb. Maar dan wel eentje met rechte buizen... Maar verder lijken veel details gelijk...
Wat denken jullie... Is het een Germaan?

Wat denken jullie... Is het een Germaan?


Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.