Gazelle toerfiets van 56 cm
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Gazelle toerfiets van 56 cm
Vandaag op een plaatselijke beurs voor brommers en motoren geweest. Op ''de zwarte bergen'' een camping in Luyksgestel.
Ik kwam er 20 jaar geleden al. Gezellig beursje waar je niet snel zal verdwalen.
Ik kwam er vandaag een Gazelle herenfiets tegen bouwjaar 1935 met een wel heel erg laag frame.
56 cm ,dat is voor mij zo`n 14 cm te laag.
Het balhoofdplaatje van Gazelle past zelfs niet .Ook de kleine niet is mijn indruk.
De fiets heeft in Belgie gereden zo te zien aan de onderdelen.
Ook het stuur is Belgisch en heeft de opdruk 1935.
Toevalligerwijs ook het bouwjaar van de fiets.
Ik heb de fiets meegenomen voor de achternaaf. Dat is een BSA drieversnellingen naaf van afwijkend model.
Ik denk het eerste bouwjaar (1908) met die randjes langs de naafflenzen en (hier niet zichtbare) oliegat met afdekplaatje op de zijkant-schroefdeksel.
De conussen hebben ook opgestoken exentrieken waarmee in een BSA frame de kettingspanning wordt afgesteld.
Je ziet net een dun randje van de voorste exentriek zitten.
Binnenwerk is nog erg netjes al ben ik nog niet tot het diepste doorgedrongen. Ik ben wel benieuwd of de planeetwieltjes op kogels lopen. Dat hadden ze een korte periode.
Ik moet daarvoor eerst een gereedschapje maken om een schroefdeksel binnenin los te krijgen.
Mocht iemand de in`s en out`s van de BSA naven weten dan hoor ik het graag. Voor mij is het eerste bouwjaar nog niet 100% onomstoten al heb ik wel een vergelijkbare naaf (met jaartal dus)gevonden op internet.
Groeten,
Maarten
Ik kwam er 20 jaar geleden al. Gezellig beursje waar je niet snel zal verdwalen.
Ik kwam er vandaag een Gazelle herenfiets tegen bouwjaar 1935 met een wel heel erg laag frame.
56 cm ,dat is voor mij zo`n 14 cm te laag.
Het balhoofdplaatje van Gazelle past zelfs niet .Ook de kleine niet is mijn indruk.
De fiets heeft in Belgie gereden zo te zien aan de onderdelen.
Ook het stuur is Belgisch en heeft de opdruk 1935.
Toevalligerwijs ook het bouwjaar van de fiets.
Ik heb de fiets meegenomen voor de achternaaf. Dat is een BSA drieversnellingen naaf van afwijkend model.
Ik denk het eerste bouwjaar (1908) met die randjes langs de naafflenzen en (hier niet zichtbare) oliegat met afdekplaatje op de zijkant-schroefdeksel.
De conussen hebben ook opgestoken exentrieken waarmee in een BSA frame de kettingspanning wordt afgesteld.
Je ziet net een dun randje van de voorste exentriek zitten.
Binnenwerk is nog erg netjes al ben ik nog niet tot het diepste doorgedrongen. Ik ben wel benieuwd of de planeetwieltjes op kogels lopen. Dat hadden ze een korte periode.
Ik moet daarvoor eerst een gereedschapje maken om een schroefdeksel binnenin los te krijgen.
Mocht iemand de in`s en out`s van de BSA naven weten dan hoor ik het graag. Voor mij is het eerste bouwjaar nog niet 100% onomstoten al heb ik wel een vergelijkbare naaf (met jaartal dus)gevonden op internet.
Groeten,
Maarten
- Elibert van Dalen
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
heel apart zeker die naaf. redelijk zeldzaam te noemen in deze verschijning. toevallig ken ik iemand in belgie die deze fiets kwa formaat wel zou passen
.. heb ooit eens een gazelle model p gehad dat was ook zon klein formaat. zat ook een kleiner balhoofdplaatje op toen.

Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
gaat het wel zo'n beetje BertElibert van Dalen schreef: toevallig ken ik iemand in belgie die deze fiets kwa formaat wel zou passen..


Maarten, een frame van 56cm lijkt me nog niet zo klein hoor. Ik heb er verschillende, toevallig zelfs ook één van 1935, moet ik effe nakijken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
Hallo Ed,
Niet zo klein? Ik heb gezien dat Gazelle wel kleinere maten aanbood in haar catalogi maar ik vroeg me daarbij af hoe je dat met een 28 x 1 1/2 wielen frame klaar zou krijgen.
Bij een maat kleiner zouden de balhoofdlugs tegen elkaar aan komen te liggen zou ik denken. Of zit ik er naast op een of andere manier?
Bij een 26 inch uitvoering kan ik me wel nog kleinere maten voorstellen maar dat is eigenlijk wel logisch omdat je dan weer meer ruimte hebt.
Groeten,
Maarten
Niet zo klein? Ik heb gezien dat Gazelle wel kleinere maten aanbood in haar catalogi maar ik vroeg me daarbij af hoe je dat met een 28 x 1 1/2 wielen frame klaar zou krijgen.
Bij een maat kleiner zouden de balhoofdlugs tegen elkaar aan komen te liggen zou ik denken. Of zit ik er naast op een of andere manier?
Bij een 26 inch uitvoering kan ik me wel nog kleinere maten voorstellen maar dat is eigenlijk wel logisch omdat je dan weer meer ruimte hebt.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
Nee 56 cm is niet zo gek klein natuurlijk. Wel voor ons lange kerels, maar dames van rond de 1,65-170 (en daar zijn er veel van) rijden meestal op omafietsjes met 55 cm frame. En mannen van die lengte hebben (hadden) we toch ook?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
De lugs komen niet tegen elkaar aan, en voor het plaatje is er ook nog plek bij deze eenvoudige oplossing op een Duitse 28"-toerfiets met 54-cm-frame:Bij een maat kleiner zouden de balhoofdlugs tegen elkaar aan komen te liggen zou ik denken. Of zit ik er naast op een of andere manier?
Batavus koos dezelfde oplossing bij deze 28"-toerfiets uit de jaren 50 met maar 53 cm framehoogte. Qua verhoudingen nog niet eens een gekke fiets:
Groeten,
fietser
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
zo bedoelde ik het ook niet.Maarten Waarlé schreef:Hallo Ed, Niet zo klein?
Die 55cm is natuurlijk wel een kleine maat maar er zijn zat van deze fietsen.
Ik bedoel maar dat het niet uitzonderlijk is, nu ja ... toch niet vanuit mijn oogpunt

Maar het klopt wel wat je zegt. Het wordt krap daar vooraan bij het balhoofd tenzij je er een slooping model van maakt (en dan zit je plots terug bij de safety of zelfs een hoge bi

het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
Aha, ja dat bedoel ik.
Als je denkbeeldig een buis onder de bestaande zou trekken een inch lager bijvoorbeeld dan kom je bij deze Gazelle voor uit met de lugs bijna tegen elkaar.
De oplossing voor het balhoofdplaatje die Fietser laat zien is wel slim.
Maar inderdaad met een type safety, of zo als tegenwoordig ook weer de fietsen zijn met oplopende buis naar voor toe dan kom je weg met een lage zithoogte en toch lang genoeg balhoofd.
Met een damesframe natuurlijk ook.
Maar dat ze niet zeldzaam zijn dat kan ik begrijpen vanuit de gedachte dat de vereiste persoonslengte heel gebruikelijk was en is.
Dat is ook goed nieuws want ik was van plan er de zaag in te zetten om een andere fietsconstructie uit te proberen.
Groeten,
Maarten
Als je denkbeeldig een buis onder de bestaande zou trekken een inch lager bijvoorbeeld dan kom je bij deze Gazelle voor uit met de lugs bijna tegen elkaar.
De oplossing voor het balhoofdplaatje die Fietser laat zien is wel slim.
Maar inderdaad met een type safety, of zo als tegenwoordig ook weer de fietsen zijn met oplopende buis naar voor toe dan kom je weg met een lage zithoogte en toch lang genoeg balhoofd.
Met een damesframe natuurlijk ook.
Maar dat ze niet zeldzaam zijn dat kan ik begrijpen vanuit de gedachte dat de vereiste persoonslengte heel gebruikelijk was en is.
Dat is ook goed nieuws want ik was van plan er de zaag in te zetten om een andere fietsconstructie uit te proberen.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
Kun je daar niet een of ander onding uit de jaren 60-70 voor nemen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle toerfiets van 56 cm
dat zeg je wel om te plagen neem ik aan !?Maarten Waarlé schreef: Maar dat ze niet zeldzaam zijn dat kan ik begrijpen vanuit de gedachte dat de vereiste persoonslengte heel gebruikelijk was en is.
Dat is ook goed nieuws want ik was van plan er de zaag in te zetten om een andere fietsconstructie uit te proberen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen