Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap
P.s. ik heb nog een regulier krankstel liggen. Het is dit http://www.transportfiets.net/foto/tran ... s_1554.jpg model als ik het me goed herinner, maar dan voor een reguliere fiets met nog goed chroom. Ik moet alleen even checken of hij past op een standaard 15.8mm trapas. Mocht je daar wat aan hebben, dan mag je die hebben (ophalen, of tegen verzendkosten laten versturen). Ik heb er niets aan voor mijn transportfietsen, dus hij ligt hier in de weg.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ja goed idee, heb toevallig nog een klein flesje Loctite staan.
De vork zelf is redelijk standaard (26,4, al lijkt de onderkant iets breder, 27mm, maar dat kan door verf resten komen...) maar op het frame lijkt het af te wijken. De ruimte waar de cups in zouden moeten is namelijk 33 mm. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen en kan er online ook geen passende cups voor vinden? Misschien dat ook hier een buisje uitkomst kan bieden maar liever vind ik gewoon de juiste balhoofdset.
De vork zelf is redelijk standaard (26,4, al lijkt de onderkant iets breder, 27mm, maar dat kan door verf resten komen...) maar op het frame lijkt het af te wijken. De ruimte waar de cups in zouden moeten is namelijk 33 mm. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen en kan er online ook geen passende cups voor vinden? Misschien dat ook hier een buisje uitkomst kan bieden maar liever vind ik gewoon de juiste balhoofdset.
De meeste berichten gelezen hebbende, vraag ik me af wat je nu nog aan onderdelen zoekt. Thompson cups/lagers voor 45,2 mm heb ik met spie-trapas (twee stuks). Lengte 148mm, dikte 17mm. En een met 44,2mm cups met 15,8 mm dikte. Ik heb twee sturen. Een Empo, andere naamloos. Geen roest. Transport spatborden 70mm ongebruikt; nieuw zwart glanzend, voor en achter. Voor 635mm wielen, zonder de stangetjes. lk kan niet op pb's reageren. Dus graag op deze plaats een reactie.
Laatst gewijzigd door sjefke op 11 dec 2016, 14.48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vroeg mij af waarom het geen Gazelle zou zijn?
Ik lees zo mee omdat ik zelf ook aan een transportfiets bezig ben (Zoek enkel een trapas)
Ik las namelijk 1 ding en dat was dat de cup maat 46mm. Toevallig las ik een paar dagen terug een stukje over Gazelle transportfietsen, dat de cup maat bij Gazellen nog net anders is. Een uitzondering op alle andere merken. Zij gebruiken geen 45mm cup, maar 46mm cup en geen 5/16 kogels, maar 9/32. Dat maakt de opschroef kleine lagerschaal groter dan een normale as set en hij had 1 kogel extra. Verders is de opsteek maat voor de trappers wel gewoon 17mm
Maar goed, misschien heeft mijn geheugen me in de steek gelaten.
Ik lees zo mee omdat ik zelf ook aan een transportfiets bezig ben (Zoek enkel een trapas)
Ik las namelijk 1 ding en dat was dat de cup maat 46mm. Toevallig las ik een paar dagen terug een stukje over Gazelle transportfietsen, dat de cup maat bij Gazellen nog net anders is. Een uitzondering op alle andere merken. Zij gebruiken geen 45mm cup, maar 46mm cup en geen 5/16 kogels, maar 9/32. Dat maakt de opschroef kleine lagerschaal groter dan een normale as set en hij had 1 kogel extra. Verders is de opsteek maat voor de trappers wel gewoon 17mm
Maar goed, misschien heeft mijn geheugen me in de steek gelaten.
Oh, ik las dat 1 inch handvatten moeilijk zouden zijn, maar ik vond laats een goeie oplossing. Je kan ook 2 setjes voor een motor kopen. Die hebben hele goeie replica's
Hier even 2 voorbeelden. Tik gewoon bij google motor grips vintage en zoek even wie ze het goedkoopst heeft. De zelfde grips kunnen van 8,95 naar 24.99 verschillen per aanbieder.
Zo heb ik ook 2 X 1 inch handvatten gevonden voor minder dan 20,- thuis bezorgt
Hier even 2 voorbeelden. Tik gewoon bij google motor grips vintage en zoek even wie ze het goedkoopst heeft. De zelfde grips kunnen van 8,95 naar 24.99 verschillen per aanbieder.
Zo heb ik ook 2 X 1 inch handvatten gevonden voor minder dan 20,- thuis bezorgt
- Bijlagen
-
- 7-8-1-Handle-Bar-font-b-Retro-b-font-Rubber-font-b-Motorcycle-b-font.jpg (135.69 KiB) 9330 keer bekeken
-
- Free-Shipping-Universal-22mm-Motorcycle-font-b-Grips-b-font-font-b-Motorbike-b-font-Scooter.jpg (84.26 KiB) 9330 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
1 inch handvatten zijn niet moeilijk aan te komen, maar wel de bakelieten handvatten die oorspronkelijk op transportfietsen werden gemonteerd.
En de reden dat dit geen Gazelle is, is omdat de voorvork niet de hangende schouders heeft, die typerend zijn voor Gazelle transportfietsen. Als je zelf een Gazelle hebt, en je mist de trapas, dan is de kans heel klein dat je die gaat vinden. Wat ik hoor iig is dat de maat die je nodig hebt vrijwel niet meer te vinden is. Er zijn meerdere mensen met Gazelle transportfietsen die heel graag een trapas vinden. Dan wordt het toch ombouwen. Of zelf een trapas (laten) maken.
En de reden dat dit geen Gazelle is, is omdat de voorvork niet de hangende schouders heeft, die typerend zijn voor Gazelle transportfietsen. Als je zelf een Gazelle hebt, en je mist de trapas, dan is de kans heel klein dat je die gaat vinden. Wat ik hoor iig is dat de maat die je nodig hebt vrijwel niet meer te vinden is. Er zijn meerdere mensen met Gazelle transportfietsen die heel graag een trapas vinden. Dan wordt het toch ombouwen. Of zelf een trapas (laten) maken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ja is ook zo. Bakeliet is bijna onmogelijk ja. Begreep dat er uit de US nog wel eens NOS kwam
Ja dat met de trapper as begreep ik al. De cups waren groter, vandaar mijn reactie, want in de beschrijving noemde hij 46mm cup maat (en dat zou Gazellen zijn)
Maar goed kan verkeerd gemeten zijn of iets anders. Of ik had het verkeerd onthouden
Ik zoek zelf ook een nog een trapas, maar ik moer een 152mm bij 16mm opsteek hebben. Mijn cups zijn 45mm en best versleten. Gelukkig is de binnen maat 39mm dus heb wat vlees om ze uit te draaien en overmaatse kogels te gebruiken (8mm in plaats van 5/16)
Ja dat met de trapper as begreep ik al. De cups waren groter, vandaar mijn reactie, want in de beschrijving noemde hij 46mm cup maat (en dat zou Gazellen zijn)
Maar goed kan verkeerd gemeten zijn of iets anders. Of ik had het verkeerd onthouden

Ik zoek zelf ook een nog een trapas, maar ik moer een 152mm bij 16mm opsteek hebben. Mijn cups zijn 45mm en best versleten. Gelukkig is de binnen maat 39mm dus heb wat vlees om ze uit te draaien en overmaatse kogels te gebruiken (8mm in plaats van 5/16)
@Jeroen, dank betreft 't crankstel, ik kom er even op terug nadat ik weet of dat as die ik heb besteld ook echt past (ik denk van wel).
@Sjefke Heb je ook foto's van die onderdelen? Wellicht al ergens op het forum staan zelfs? Ik ben geïnteresseerd in het stuur en de spatborden en het balhoofdsetje, afhankelijk van de maat.
@David H, ik heb me vergist in de cup maat van de bottom bracket, dit is toch 45mm. Het was wat lastig te meten vanwege allerlei vuil erin, vandaar de verwarring. Als ik het goed begrijp kan het door de maat van 45mm geen Gazelle meer zijn dus eigenlijk? Ik ben benieuwd of de 40mm cups goed gaan passen na het plaatsen van de alu buisjes.
Betreft die handvatten, dat snap ik niet helemaal, komt dat door dat het ook een afwijkend formaat stuur zou zijn?
@Sjefke Heb je ook foto's van die onderdelen? Wellicht al ergens op het forum staan zelfs? Ik ben geïnteresseerd in het stuur en de spatborden en het balhoofdsetje, afhankelijk van de maat.
@David H, ik heb me vergist in de cup maat van de bottom bracket, dit is toch 45mm. Het was wat lastig te meten vanwege allerlei vuil erin, vandaar de verwarring. Als ik het goed begrijp kan het door de maat van 45mm geen Gazelle meer zijn dus eigenlijk? Ik ben benieuwd of de 40mm cups goed gaan passen na het plaatsen van de alu buisjes.
Betreft die handvatten, dat snap ik niet helemaal, komt dat door dat het ook een afwijkend formaat stuur zou zijn?
Ik zal morgen fotoos maken van de sturen. Het balhoofdsetje is een gewone voor 30mm binnenmaat. 1 foto van de spatborden. ik heb er nog meer. :vin139 schreef: @Sjefke Heb je ook foto's van die onderdelen? Wellicht al ergens op het forum staan zelfs? Ik ben geïnteresseerd in het stuur en de spatborden en het balhoofdsetje, afhankelijk van de maat.
Een reguliere maat cups voor moderne fietsen is 34mm, zg. 34 EC (external cup) volgens het standaard identificatie systeem (SHIS). 1 mm uitdraaien (vlees genoeg, toch?) en dan passen de cups alvast.vin139 schreef:n...) maar op het frame lijkt het af te wijken. De ruimte waar de cups in zouden moeten is namelijk 33 mm.
Voorbeeld: http://www.fietsparts.nl/fietsonderdele ... hrome.html .
Voor de moer moet je een oplossing zoeken, wellicht een combinatie met onderdelen van een balhoofdstel voor 1" vorkbuis.
Het is maar een idee....