Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trapas

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
vin139

Re: Onderdelen oude Gazelle gezocht: o.a. balhoofdset & trap

Bericht door vin139 »

Dank je voor de tips en informatie Jeroen! Dat klinkt goed zo'n Torpedo naaf, ik zal eens kijken of ik deze van marktplaats kan bemachtigen. Ik heb ook vandaag een prachtig exemplaar van een Gazelle crankset op de kop getikt, zie foto onder.

Betreft de velg, ik snap dat staal een stuk sterker is. Ik kan alleen nergens een 28 x 1,75 velg vinden van staal, alleen aluminium tot zover. Deze van Hollandbikeshop lijken me de beste optie die ik tot nu toe heb gevonden. Ik vraag me alleen af of spaak 12 of 13 hier in past en of dat dus goed matcht met de 2,4mm die genoemd wordt met de torpedo naaf op MP.

Afbeelding
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die zijn ook aluminium. Wel iets dikker uitgevoerd dan stalen exemplaren. Ik heb er ook een. Ik had Hollandbikshop gevraagd of ze staal of aluminium waren. Ik kreeg staal als antwoord, maar toen ik de velg ontving bleek hij aluminium te zijn. Helaas was hierna radiostilte toen ik ze wees op de vergissing.

In die velg past alleen spaak 13. Je kunt de gaten wel opboren om spaak 12 nippels er in te plaatsen. Het voordeel van aluminium daarbij is dan weer dat je je geen zorgen hoeft te maken dat hij daardoor op de gaten gaat wegroesten.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. als het goed is staat op de torpedo naaf 2,8mm, tenzij het geen standaard torpedo is. Daar past dan spaak 12 in (2,6mm)
de rode

Bericht door de rode »

nog even een reactie op je citaat ; Ik heb ook vandaag een prachtig exemplaar van een Gazelle crankset op de kop getikt, zie foto onder

mooi crackset maar wel verkeerd ; dit is van een tourfiets en niet voor een transportfiets , dit tandwiel is dunner en de cracks hebben een andere uitvoering dan die van een transportfiets ; ik snap niet waarom je toch voor de halve oplossingen wilt gaan ; je wil wel brede - maar toch zwakkere velgen- maar dan weer wel met dikke spaken maar - dunne tandwielen ; wees wijs wacht rustig je kans af op de juiste onderdelen ,alles is te vinden mits je wat oplet en geduld hebt die zijn niet voor niets allemaal net wat zwaarder uitgevoerd dan tourfiets onderdelen
vin139

Bericht door vin139 »

Dank je wel weer Jeroen! De velg uitboren om de spaken passend te maken gaat me wat ver. Is het ook mogelijk om een dunnere spaak, 13 dus, te gebruiken? Of zeg ik nu iets geks en zit de spaak dan te ruim in de naaf als het ware?

@ De Rode
Ik heb het in het begin al aangegeven, ik wil een fiets voor dagelijks gebruik maken van een oud transportframe, een soort hybride van een oude fiets met een nieuwe twist. Ik ben er geenszins op uit op een historisch perfect correcte fiets te restaureren. Ik ben hier wel om met andere fiets enthousiastelingen en mensen met kennis te overleggen en sparren over een leuk fiets project. Dus als me een torpedo naaf wordt aangeraden omdat dat de beste naaf is en heerlijk rijdt dan ben ik dankbaar voor de tip, als ik een torpedo naaf moet gebruiken omdat het anders niet klopt dan zeg ik laat maar zitten. Zo ook voor het crankstel, hier ben ik juist super blij mee omdat deze past op de niet originele trapas die in het frame zit. Als je het niet leuk vindt om mee te denken of een dergelijk project niets vindt dan prima maar aub belet mij er dan niet in.
de rode

Bericht door de rode »

Vincent; je vraagt zelf advies op het forum voor oude fietsliefhebbers dus worden je adviezen aangerijkt van uit het oogpunt van orginaliteit en funktionaliteit en proberen memsen je wegwijs te maken om je fiets weer zo goed mogelijk in oorspronkelijke staat te brengen en houden ; vat me niet verkeerd op en je moet zelf weten wat je ermee doet maar als mensen iets wat oud is gaan ,, verknoeien,, vinden liefhebbers [tenminste ik wel] dat altijd jammer
vin139

Bericht door vin139 »

Dat snap ik ook wel en ik kan begrijpen dat je dat dan jammer vindt. Maar ik dacht omdat ik het al een aantal keer duidelijk had gezegd het wel duidelijk zou zijn en je hoeft niet te reageren natuurlijk. Anyway, ik vind het leuk als er wat details kloppen en daarom waardeer ik de tips ook maar het moet wel een fiets worden om dagelijks op te fietsen in de stad, het is in die zin dus ook vrij functioneel.
vin139

Bericht door vin139 »

vandaag heb ik eindelijk het framenummer kunnen achterhalen, dit is 862087. Hoe kan ik achterhalen wat het bouwjaar van de fiets is?

Verder met veel moeite de bottom bracket los gekregen. Trapas ziet er op eerste oog nog best goed uit gelukkig. De cups zitten wat los in het frame, dat is wat uitgesleten lijkt het maar dat valt te fixen.
de rode

Bericht door de rode »

1951
vin139

Bericht door vin139 »

Wow! Leuk om te weten. Bedankt voor het opzoeken De Rode!
Plaats reactie