Gazelle specifieke dateringskenmerken
Gazelle specifieke dateringskenmerken
Beste forumleden,
Graag wil ik bij deze iedereen uitnodigen om collage's te maken van bijvoorbeeld spatbordtypen, kettingwielen met hertjes, balhoofdplaatjes, Gazelle inslag etc. etc. met daarbij de bijbehorende datering. Ieder is welkom bij te dragen en elkaar feedback te geven. Deze kennis ontbreekt voor een deel in de documentatie, dus het leek me mooi dit voor iedereen op internet zichtbaar te maken.
Bij veel belangstelling zal ik ook eenzelfde bericht aanmaken voor andere oude grote merken, zoals bijv. Simplex en Fongers.
Succes!
Graag wil ik bij deze iedereen uitnodigen om collage's te maken van bijvoorbeeld spatbordtypen, kettingwielen met hertjes, balhoofdplaatjes, Gazelle inslag etc. etc. met daarbij de bijbehorende datering. Ieder is welkom bij te dragen en elkaar feedback te geven. Deze kennis ontbreekt voor een deel in de documentatie, dus het leek me mooi dit voor iedereen op internet zichtbaar te maken.
Bij veel belangstelling zal ik ook eenzelfde bericht aanmaken voor andere oude grote merken, zoals bijv. Simplex en Fongers.
Succes!
Sportief fietsend!
Re: Gazelle specifieke dateringskenmerken
Vanaf framenummer 187227 word er onder in het balhoofd Gazelle geslagen
Dit is vanaf eind 1923 ingevoerd en staat in het voorwoord van de prijscourant 1924
Dit is vanaf eind 1923 ingevoerd en staat in het voorwoord van de prijscourant 1924
- Bijlagen
-
- IMG_3444.JPG (97.08 KiB) 7847 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Roweel op 17 feb 2017, 14.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tot 1912 werd het niervormig Blad toegepast op de gazelle fietsen.
Bij Gazelle NO 6 en de Gazelle Populair werden deze nog langer toegepast
Bij Gazelle NO 6 en de Gazelle Populair werden deze nog langer toegepast
- Bijlagen
-
- IMG_3446.JPG (110.31 KiB) 7844 keer bekeken
Vanaf 1912 tot 1930 word het gazelle tandwiel toegepast met het woord erin.
- Bijlagen
-
- IMG_3445.JPG (113.45 KiB) 7843 keer bekeken
Roweel schreef:Vanaf framenummer 1827227 word er onder in het balhoofd Gazelle geslagen

verrek
thanks aangepast
thanks aangepast

Voor de 28-1,5 toermodellen geldt:
Met ingang van modeljaar 1939 (waarschijnlijk eind 1938?) wordt het spatbordprofiel aangepast, de vrij steil omlaag lopende randen worden iets boller, glooiender. Tegelijk komt op de luxe modellen het aangesoldeerde achterlicht, de varkensneus. Aanvankelijk zonder kijkglaasje bovenin. Ergens in de jaren 50 komt er een sierpuntje voor op het voorscherm.
De bagagedrager met beugeltjes onder het rek (voor leren riempjes) verliest zeer kort na de oorlog de beugeltjes. Ik ken die beugeltjes nog van een fiets uit 1946. Die had ook nog nikkel en celluloid op het stuur trouwens.
Met ingang van modeljaar 1939 (waarschijnlijk eind 1938?) wordt het spatbordprofiel aangepast, de vrij steil omlaag lopende randen worden iets boller, glooiender. Tegelijk komt op de luxe modellen het aangesoldeerde achterlicht, de varkensneus. Aanvankelijk zonder kijkglaasje bovenin. Ergens in de jaren 50 komt er een sierpuntje voor op het voorscherm.
De bagagedrager met beugeltjes onder het rek (voor leren riempjes) verliest zeer kort na de oorlog de beugeltjes. Ik ken die beugeltjes nog van een fiets uit 1946. Die had ook nog nikkel en celluloid op het stuur trouwens.
- Bijlagen
-
- Gazelle achterscherm varkensneus bagagedrager met haakjes 1939.jpg (172.16 KiB) 7808 keer bekeken
-
- Gazelle voorscherm ca 1914 tot 1938.JPG (148.51 KiB) 7808 keer bekeken
-
- Gazelle achterscherm ca 1914 tot 1938.JPG (117.73 KiB) 7808 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Bij Deze de Gazelle 7 en 7 K
Meest specifieke kenmerk zijn de gelugde achtervorken.
Veel van de overige kenmerken komen ook bij andere type Gazelle`s voor. Ook de veranderingen in de loop der jaren spelen hier mee. De no7 uit 24 heeft nog gesoldeerde achterpatten terwijl de 1931 verchroomde no7 een geperste achtervorkuiteinde heeft.
Beide fietsen hebben lederen kettingkasten. De velgremmen zijn zo ver ik weet jaren ongewijzigd gebleven. Kleine detailwijziging aan het stuur zijn de holvormige remstangogen bij de 1924 Gazelle.
De balhoofden hebben losse schaaltjes.
Meest specifieke kenmerk zijn de gelugde achtervorken.
Veel van de overige kenmerken komen ook bij andere type Gazelle`s voor. Ook de veranderingen in de loop der jaren spelen hier mee. De no7 uit 24 heeft nog gesoldeerde achterpatten terwijl de 1931 verchroomde no7 een geperste achtervorkuiteinde heeft.
Beide fietsen hebben lederen kettingkasten. De velgremmen zijn zo ver ik weet jaren ongewijzigd gebleven. Kleine detailwijziging aan het stuur zijn de holvormige remstangogen bij de 1924 Gazelle.
De balhoofden hebben losse schaaltjes.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 18 feb 2017, 18.57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De Gazelle 7 uit 1931 Verchroomde uitvoering.
- Bijlagen
-
- 038 (533x800).jpg (205.39 KiB) 7781 keer bekeken
-
Gazelle met kogellagers uit 1936.
Ik heb de fiets opgebouwd uit onderdelen.
Het type kogellager opbouw is van na 1934.
In 34 werd de trapas nog niet in een bus met opsluitringen geplaatst maar direkt in de lug geperst/ geschroefd.
De naven hebben ook weer zoals de 1924 no 7K geschroefde deksels
met linker en rechter draad.
Vooroorlogse Gazelles hebben bolkopschroefjes die direct in de spatbordstangen zijn geschroefd. Dus zonder moertje aan de achterkant
Ik heb de fiets opgebouwd uit onderdelen.
Het type kogellager opbouw is van na 1934.
In 34 werd de trapas nog niet in een bus met opsluitringen geplaatst maar direkt in de lug geperst/ geschroefd.
De naven hebben ook weer zoals de 1924 no 7K geschroefde deksels
met linker en rechter draad.
Vooroorlogse Gazelles hebben bolkopschroefjes die direct in de spatbordstangen zijn geschroefd. Dus zonder moertje aan de achterkant
- Bijlagen
-
- 056 (800x533).jpg (171.7 KiB) 7766 keer bekeken