Stelschroef zadel

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

Stelschroef zadel

Bericht door Hendrik »

De fiets met de wiebelende SA naaf had van mij een mooi Lepper zadel (zo een met krulveer vooraan) gekregen.
Ik wilde het dek een beetje aanspannen, maar de stelschroef bleek te missen.
Gelukkig heb ik nog een voorraadje donor-zadels maar; bij allen miste deze schroef :shock:
Nu weet ik dat ze soms vreselijk vast kunnen roesten, maar spontaan oplossen?
Ik had nog wel een Engels zadel met deze schroef erin, maar die kwam natuurlijk met bijbehorende Engelse draad...
Ik moest gewoon M8 hebben.
Ik heb een stokschroef gepakt (deels houtdraad, deels boutdraad) met M8 draad.
Tussen de houtdraad en de boutdraad zit een verdund stukje met zeskant, om de schroef in het hout te kunnen draaien.
Dat stukje werd de pin die in het haakje op het zadel valt.
Ik heb de schroef met de houtdraad ingespannen in de kolomboormachine (ik heb geen draaibank, wel gelukkig een zware kolomboor) en al draaiende met grove en fijne vijlen het zeskant rond gemaakt tot de juiste dikte.
Toen het houtdraad in de bankschroef geklemd, en een sleuf in de kop van het M8 gedeelte gezaagd.
Vervolgens het houtdraad eraf gezaagd, en de M8 weer even in de kolomboor gespannen om de zaagkant mooi af te werken.
Het zadel functioneert weer :)

Groet, Erwin
Bijlagen
006.JPG
006.JPG (92.8 KiB) 2729 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (131.98 KiB) 2729 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: Stelschroef zadel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik denk dat ik weet waar die stelbouten heen zijn: ik had pas een doos met zadelonderdelen, met daarbij een kilo of 8 aan stelbouten :) (inmiddels weer doorverkocht). Maar zo kan het natuurlijk ook.
Hendrik

Re: Stelschroef zadel

Bericht door Hendrik »

Tja, the hard way :D
Misschien kom ik straks in de schuur ook wel een rommelbak tegen met allemaal van die schroeven.
Ik vind het altijd een goed uitgangspunt als ik me kan redden met wat ik heb, of het maken als ik het niet heb.
En als ik het niet kan maken, dan zoek ik het pas ;)
Plaats reactie