Beste leden,
Aantal jaren geleden was ik frequent bezoeker van deze site. Enorm veel kennis opgedaan en met veel plezier de restauratie projecten gelezen. Altijd op zoek geweest naar een Fongers 'Weer en Wind', en na jaren geduld, één kunnen kopen uit 1939 van Jan uit Lexmond die een fietsers hart heeft waar men steil van achterover slaat.
Zal snel wat foto's plaatsen en heb meteen een technische vraag.
Het celluloid stuur met stangenremmen systeem, op mijn Fongers, heeft een los zittend nokje dat normaal vastgeschroefd aan het stuur zit. Het contra boutje is foetsjie of ligt gebroken in het stuur. Heeft iemand een oplossing om het nokje weer vast te zetten, los van vastlassen of andere grove oplossingen?
Het heeft lang los aan het stuur gezeten aangezien het celluloid beschadigingen heeft, op de bevestigings plek, en de bout 'vlak' schroefdraad heeft.
Hoor graag of iemand een oplossing heeft.
Een vriendelijke groet aan jullie,
Casper
Fongers 'Weer en Wind'
Re: Fongers 'Weer en Wind'
Beste Casper,
Sinds ik veel met sportfietsen bezig ben weet ik niet óf en zo ja waar ik dat nog heb liggen. Waarschijnlijk kan ik je dus niet helpen, maar wie weet iemand anders wel. Of zoek een slecht donorstuur waar de boutjes nog in zitten uit. Het is een bout met een naar de binnenkant van het stuur gevormde moerplug.
Groeten,
Y.
Sinds ik veel met sportfietsen bezig ben weet ik niet óf en zo ja waar ik dat nog heb liggen. Waarschijnlijk kan ik je dus niet helpen, maar wie weet iemand anders wel. Of zoek een slecht donorstuur waar de boutjes nog in zitten uit. Het is een bout met een naar de binnenkant van het stuur gevormde moerplug.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
als die halve contramoer nog in je stuur zit kun je er mee pielen tot de bout pakt. Anders: 1 handvat eraf en hem vervangen. Maar let op: ze zijn er in varianten, dus plaats een foto en we kunnen gaan zoeken voor je.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Beste leden,
Ik stuur hierbij, zoals beloofd, een aantal foto's van mijn 'Weer en Wind' uit '39.
Heb gelukkig vandaag het stuurnokje van de remhevel weer kunnen vastdraaien aan de contramoer in het stuur. Zag tegen het 'gepiel' op maar het ging voorbarig.
De fiets schijnt ooit van een boswachter uit Zeist te zijn geweest, dus mocht iemand hier informatie over hebben, ik hoor het graag!
Heb de leeglopende poreuze banden vervangen door Schwalbes zonder reflectie en een oude Lucas bel geplaatst aan het stuur. Verder is de fiets zoals ik hem heb aangeschaft. Zou graag het jaren '50 Koets achterlichtje willen vervangen door een zwart Philips bakelieten exemplaar. Mocht iemand er één hebben en willen verkopen, graag!
Ga binnenkort de fiets schoonmaken maar zal hem niet 'dood' restaureren, aangezien de 'oude heer' er nog patent uitziet.
Iedere tip en gedachte over dit 'rijwiel' zal ik met graagte lezen.
Het nummer in de trommelrem vóór was duidelijk een 8. De achterste trommelrem kon ik niet aflezen. Daarnaast ziet men ook het nummer onder de trapas en het zadellug nummer.
Vriendelijk groeten,
Casper
Ik stuur hierbij, zoals beloofd, een aantal foto's van mijn 'Weer en Wind' uit '39.
Heb gelukkig vandaag het stuurnokje van de remhevel weer kunnen vastdraaien aan de contramoer in het stuur. Zag tegen het 'gepiel' op maar het ging voorbarig.
De fiets schijnt ooit van een boswachter uit Zeist te zijn geweest, dus mocht iemand hier informatie over hebben, ik hoor het graag!
Heb de leeglopende poreuze banden vervangen door Schwalbes zonder reflectie en een oude Lucas bel geplaatst aan het stuur. Verder is de fiets zoals ik hem heb aangeschaft. Zou graag het jaren '50 Koets achterlichtje willen vervangen door een zwart Philips bakelieten exemplaar. Mocht iemand er één hebben en willen verkopen, graag!
Ga binnenkort de fiets schoonmaken maar zal hem niet 'dood' restaureren, aangezien de 'oude heer' er nog patent uitziet.
Iedere tip en gedachte over dit 'rijwiel' zal ik met graagte lezen.
Het nummer in de trommelrem vóór was duidelijk een 8. De achterste trommelrem kon ik niet aflezen. Daarnaast ziet men ook het nummer onder de trapas en het zadellug nummer.
Vriendelijk groeten,
Casper
- Bijlagen
-
- IMG_7954.jpg (414 KiB) 4214 keer bekeken
-
- IMG_7951.jpg (372.73 KiB) 4214 keer bekeken
-
- IMG_7953.jpg (379.69 KiB) 4214 keer bekeken
-
- IMG_7950.jpg (133.08 KiB) 4214 keer bekeken
Vergat te melden dat ik ook oude trappers en een Philips dynamo heb gemonteerd.