Tandje erbij
Tandje erbij
Ik heb een Primarius dames rijwiel (schat 30er jaren) technisch een beetje in orde gemaakt, echter tijdens testritjes blijkt dat ik me te bars... trap. Ergens is er in de verhouding van de tandjes iets niet juist. Het achterwiel is een freewheel. Kan ik daar simpel een tandwieltje van vervangenn en zo ja, hoe kom ik aan een passend exemplaar ? Ik zal een fotootje maken van de achternaaf.
Vast bedankt,
Arrie R
Vast bedankt,
Arrie R
- Bijlagen
-
- image-2017-05-08.jpg (84.08 KiB) 7529 keer bekeken
-
Re: Tandje erbij
Het tandwiel vormt een geheel met het freewheel. Maar het freewheel is afschroefbaar (met het juiste gereedschap of geweld) en een nieuwe hoeft niet duur te zijnrombo319 schreef:Ik heb een Primarius dames rijwiel (schat 30er jaren) technisch een beetje in orde gemaakt, echter tijdens testritjes blijkt dat ik me te bars... trap. Ergens is er in de verhouding van de tandjes iets niet juist. Het achterwiel is een freewheel. Kan ik daar simpel een tandwieltje van vervangenn en zo ja, hoe kom ik aan een passend exemplaar ? Ik zal een fotootje maken van de achternaaf.
Vast bedankt,
Arrie R
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Wat is de tandwielverhouding? Ik fiets voornamelijk met 44 voor en 20 of 22 achter. Dat zijn zo'n beetje de comfortabele verhoudingen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Op mijn herenfietsen heb ik meestal een 18 tands tandwiel in combinatie met een 44 tands tandwiel voor. Maar ik weet niet zeker of dit ook prettig is op een damesfiets.
Op een oude damesfiets zit je wat rechter achter het stuur en vang je meer wind.
Ook de cranks zijn wat korter op een damesfiets, wat misschien ook wel invloed heeft.
Op een oude damesfiets zit je wat rechter achter het stuur en vang je meer wind.
Ook de cranks zijn wat korter op een damesfiets, wat misschien ook wel invloed heeft.
- Jeroen Zuiderwijk
P.s. als de tandwielverhouding wel vrij normaal is, dan kan de weerstand ergens anders vandaan komen, bijvoorbeeld door: te vast aangedraaide lagers (naven/trapas/pedalen), ketting staat te strak, ketting is versleten/vuil/droog, banden staan te zacht, lager conussen zijn versleten, lagers staan droog etc. Zelfs met een simpele fiets kan het best wel even een zoekwerk zijn om de oorzaak te vinden als hij te zwaar trapt.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de assen en kogeltjes vervangen, nieuw vet en dat loopt allemaal zoals het hoort. Alle draaiende delen trouwens zijn goed lopend. Ik zal de tandjes eens tellen en het jullie laten weten.
Bedankt,
Arrie
Bedankt,
Arrie
Op Ebay staan er op dit moment twee te koop met 18 tanden.
De verkopers zitten in Engeland.
Ik vermoed echter dat 18 tanden geen lichter verzet oplevert.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
De verkopers zitten in Engeland.
Ik vermoed echter dat 18 tanden geen lichter verzet oplevert.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Even geteld : 44 tandjes voor en 18 tandjes op het achterwiel.
Ik heb geen idee of dit een normale overbrengingsverhouding is?
Ik trap graag een beetje licht, kan iemand mij hierin adviseren?
Vast bedankt,
Arrie
Ik heb geen idee of dit een normale overbrengingsverhouding is?
Ik trap graag een beetje licht, kan iemand mij hierin adviseren?
Vast bedankt,
Arrie
hupstukje maken/kopen om de freewheel af te schroeven, soms lukt het met een botte beitel maar dat is geen echt advies.
En dan 20 tands erop. Dan trap je stukken lichter.
Let op: er zijn verschillende diameters binnenschroefdraad voor die freewheels.
En dan 20 tands erop. Dan trap je stukken lichter.
Let op: er zijn verschillende diameters binnenschroefdraad voor die freewheels.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bedankt voor het advies. Enig idee waar ik moet zoeken naar zo,n tandwieltje? Internet?
Groets,
Arrie
Groets,
Arrie