De bakfiets stond al (te) lang onder wat afdekking op het erf te niksen.
Ik wil 'm gaan inzetten voor klusjes in de buurt.
Het mannetje heb ik gemaakt van een stukje staande achtervork van een Fongers tourfiets, en met koper ingesoldeerd.
Op de foto ziet het er rommeliger uit dan in het echt; ik heb de flux nog niet weggeschuurd (een soort hars) en; ik heb nog nooit eerder met koper (hard)gesoldeerd

Voordat ik de boel ga afwerken wil ik de vorkbreedte nog aanpassen.
Want ik heb de fiets ooit als kaal frame met vooras, trapas en achterwiel gekocht, plus een stel losse bladveren.
In het achterwiel zat (en zit) een Novo- terugtrapremnaaf gespaakt, en de inbouwbreedte van de vork is daarop aangepast.
Die is nu 11 centimeter, en hiertoe duidelijk teruggebogen.
Nu heb ik nog een losse trommelremnaaf liggen, echter alleen het naafhuis zonder as en remgebeuren.
Die naaf zelf is al 11 centimeter breed, dus met conen en moeren erbij zal het nog een stuk breder zijn.
Ik ben van plan om, als ik de missende delen niet kan vinden, zelf een ankerplaat en remschoenen te gaan fabriceren en een passende as en conussen te zoeken.
Mijn vraag nu is; weet iemand wat de inbouwbreedte doorgaans is voor een trommelremnaaf van een bakfiets?
Ik meen op de naaf 'Gazelle' te kunnen lezen, maar het is niet heel duidelijk.
Ik heb ooit twee complete Gazelle bakfietsen en een Juncker bakfiets gehad met trommelremnaaf, maar die zijn al een tijd weg.
Als ik een richtlijn heb voor de inbouwbreedte, kan ik het frame op maat buigen (zal wel met enig autogeenwarmte moeten, sterke buizen) en de boel tegen roest beschermen.
Alvast vriendelijk dank, en groet
Erwin