Bakfiets, met vraag

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Bakfiets, met vraag

Bericht door Hendrik »

Eindelijk heb ik het mannetje van de liggende achtervork van mijn (Lely?) bakfiets vervangen.
De bakfiets stond al (te) lang onder wat afdekking op het erf te niksen.
Ik wil 'm gaan inzetten voor klusjes in de buurt.
Het mannetje heb ik gemaakt van een stukje staande achtervork van een Fongers tourfiets, en met koper ingesoldeerd.
Op de foto ziet het er rommeliger uit dan in het echt; ik heb de flux nog niet weggeschuurd (een soort hars) en; ik heb nog nooit eerder met koper (hard)gesoldeerd :-)

Voordat ik de boel ga afwerken wil ik de vorkbreedte nog aanpassen.
Want ik heb de fiets ooit als kaal frame met vooras, trapas en achterwiel gekocht, plus een stel losse bladveren.
In het achterwiel zat (en zit) een Novo- terugtrapremnaaf gespaakt, en de inbouwbreedte van de vork is daarop aangepast.
Die is nu 11 centimeter, en hiertoe duidelijk teruggebogen.
Nu heb ik nog een losse trommelremnaaf liggen, echter alleen het naafhuis zonder as en remgebeuren.
Die naaf zelf is al 11 centimeter breed, dus met conen en moeren erbij zal het nog een stuk breder zijn.
Ik ben van plan om, als ik de missende delen niet kan vinden, zelf een ankerplaat en remschoenen te gaan fabriceren en een passende as en conussen te zoeken.

Mijn vraag nu is; weet iemand wat de inbouwbreedte doorgaans is voor een trommelremnaaf van een bakfiets?
Ik meen op de naaf 'Gazelle' te kunnen lezen, maar het is niet heel duidelijk.
Ik heb ooit twee complete Gazelle bakfietsen en een Juncker bakfiets gehad met trommelremnaaf, maar die zijn al een tijd weg.
Als ik een richtlijn heb voor de inbouwbreedte, kan ik het frame op maat buigen (zal wel met enig autogeenwarmte moeten, sterke buizen) en de boel tegen roest beschermen.

Alvast vriendelijk dank, en groet
Erwin
Bijlagen
000_0030.jpg
000_0030.jpg (321.64 KiB) 6608 keer bekeken
006.JPG
006.JPG (204.81 KiB) 6608 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door Fotomaan »

Mooie klus en leuk dat je nog van die mooie oude banden hebt.
Wat de inbouwbreedte van de trommelremnaaf is weet ik helaas niet.
Ik heb nog wel nieuwe konen voor de remplaatkant voor zo'n naaf van Gazelle.
Transportfietsen zet ik altijd met het brackethuis in de bankschroef en leg dan een lange dikwandige pijp naast de liggende achtervork om die dan zo te richten of aan te passen aan de breedte van de naaf. Ging altijd erg goed met een stukje klimmerskoord en een stukje hout om de lak niet te veel te beschadigen.
Ik weet niet of je het met een frame voor een bakfiets ook voor elkaar krijgt om het brackethuis in een bankschroef te krijgen maar als dat lukt is het een eitje ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door Hendrik »

Hallo Charles.

Tja, die banden...
Op de foto (jaar of 3 geleden gemaakt) zien ze er nog patent uit.
Maar ook toen waren ze broos; niet versleten qua profiel maar het rubber is erg vergaan en uitgedroogd.
Dat heeft ook de koordlagen geen goed gedaan.
Ik hield ze wel steeds op een matige druk, maar toch is afgelopen zomer één van de banden in mijn bijzijn spontaan ontploft :(
De andere zit er nog op, maar voor fietsen is 'ie niet meer geschikt helaas.
Zullen wel saaie zwarte banden worden, en deze zal ik bewaren als curiosum...

Wat betreft het buigen van de vork, ga ik toch voor de zekerheid verhitten.
Het is echt dikwandige buis (bij het geknepen vorkeind meet ik iets van 1,5 mm) en toen men heeft teruggebogen voor de Novo naaf is er een haarscheur ontstaan net in de 'knieholte' voorbij het mannetje.
Die scheur heb ik weer dichtgelast met co2, nadat ik deze iets had ingeslepen.

Groet, Erwin
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door Fotomaan »

Tsja, die banden hebben het eeuwige leven niet. Als het canvas nog goed is dan is er meestal nog goed mee te fietsen ook al zien ze er uitgedroogd uit.
Ik heb wel véél opmerkingen naar mijn kop geslingerd gekregen. Zo van 'moeten daar geen nieuwe banden op meneer?' En ikke maar uitleggen dat ze héééél duurzaam zijn :P
Als het canvas lang nat is geweest gaat het rotten en dan is het gedaan.

Die achtervork van jou is waarschijnlijk wat dikker dan die van een doorsnee transportfiets en als er al aan gewerkt is dan maakt het ook niet zo heel veel uit als het warm gestookt wordt. Wel zo veilig.
Veel succes.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door Hendrik »

Zeker waar, dat die oude banden duurzaam zijn.
Ik heb er op meerdere fietsen van die 'korrelige' witte banden zitten die nog gewoon functioneel zijn na vele decennia.
Dat zal zelfs met een moderne kwaliteitsband niet lukken denk ik.
Deze banden hadden gewoon de pech, dat ze vóórdat ik ze kreeg al jaren leeg hadden gestaan en niet in ideale omgeving.
Het is wel begrijpelijk dat mensen snel vinden dat je nieuwe banden nodig hebt.
Zoiets had ik met de renovatie en isolatie van mijn dak.
Bijna niemand begreep, dat ik op het eind de 100 jaar oude Friese golfjes weer teruglegde.
Mijn idee van duurzaamheid is een beetje; als het al 100 jaar zonder problemen heeft gelegen en overleefd, heeft het product zich bewezen.
Bovendien vind ik ze gewoon veel mooier dan moderne pannen, ze horen bij het huis én het scheelde vele honderden euro's door geen nieuwe te hoeven aanschaffen :-)

Toch is het een logica die er bij velen maar niet in gaat :roll:
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zulke oude banden blijft toch een beetje en gok, de een blijft het prima doen en kun je nog 1000-2000 kilometer op rijden, de ander klap spontaan. Ik heb op volledig gescheurde banden onder mijn bakfiets nog 300kg gedragen, 500kg inclusief bakfiets en ikzelf. Maar aan de andere kant heb ik banden gehad die klapten zonder dat er een scheurtje in zat, gewoon omdat het canvas verteerd was en van de ijzerdraad los kwam. Maar die originele spekbanden zijn gewoon bijzonder gewoon omdat ze nog overgebleven zijn. En ze worden steeds zeldzamer. Voor een bakfiets/transportfiets die niet veel kilometers maakt, maar zo origineel mogelijk bewaard wordt kunnen ze nog goed worden toegepast.

De achtervork is in principe prima koud te verstellen. Ik heb dat ook gedaan op mijn bakfiets, omdat die blijkbaar ooit een flinke tik had gehad, en de achtervork scheef stond. Met een lang, dik stuk ijzer en een paar lappen erom steunend op de zadelbuis ging het makkelijker dan ik verwachtte.
JorgGLfietsHaarlem
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jun 2017, 13.51

Re: Bakfiets, met vraag

Bericht door JorgGLfietsHaarlem »

Heb twee achterwielen met naven van Gazelle bakfietsen.
Een naaf met hoge en lage flens en de andere met twee hoge flenzen.
Weet niet hoe ver je met het project bent inmiddels. Als je trommelremnaaf dezelfde is als de mijne, dan kan ik je helpen met de exacte afmetingen om een remankerplaat te maken. Inclusief welke remschoenen er in werken. Mijn remmaat is 120x20x4mm.
Ik kan ook even nameten hier voor de Gazelle naafbreedte.

Ik lees het wel,

Groet,

Jorg
Plaats reactie