Bakbeest met een nieuw baasje

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
JorgGLfietsHaarlem

Bakbeest met een nieuw baasje

Bericht door JorgGLfietsHaarlem »

Hallo fietsliefhebbers,

Onlangs heb ik oude bakfiets gekocht en het beestje ligt inmiddels uit elkaar. Ik zocht een grote en lange uitvoering en bovenal iets wat me nog op te knappen leek. Heb een Gazelle brombakfiets gekocht, die omgebouwd is tot trapbakfiets. En ga alles wat draait repareren en laat doen wat ik zelf niet kan. Deze fiets is van de GroenLinks-afdeling in Haarlem en gaat heel wat kilometers maken. De assen liggen momenteel bij een machinefabriek. Ik ga me niet meer druk maken over het zoeken van onderdelen die niet meer in de handel zijn. Nieuwe assen op maat met SKF-lagers. Duurzaam investeren, want deze fiets moet over 10, 20 of 40 jaar ook nog rijden. Godzijdank vond ik nog een reserve-achterwiel in de schaarse 40-spaaks uitvoering.
Rondje bij bejaarde fietsenmakers langsgaan levert wel wat op :)
Wellicht heb ik ook het een en ander gezien waar iemand van jullie naar op zoek is?

Voor de extreme puristen onder jullie ben ik wellicht een gruwel. Ik zaag/slijp gerust iets af van de oude fiets om er gangbare onderdelen in te kunnen zetten. Of las er een stuk aan.
Ik was op zoek naar een bakfiets of frame als donor voor een werkpaard bakfiets. En vond een exemplaar in Groningen. Begin jaren '60 Gazelle (eigenwijze wielen met Lepper10 velgen)

Even via Google Facebook GroenLinks-Haarlem intoetsen en bladeren. Daar staat een bericht en een partij foto's.

By the way gaat een oude fietsenmaker bij mij om de hoek er mee stoppen. Ik zie allerhande dingen die in een rariteitenkabinet thuishoren de oud-ijzer-bak ingaan. Dingen die al aanwezig waren in het bedrijf toen de persoon daar in de jaren '50 begon. Trapassen!

Ik heb geen opslag. Maar piep even als je denkt dat ik de oud-ijzer-bak moet leegvissen ;)

Jorg
Rob Houkes

Re: Bakbeest met een nieuw baasje

Bericht door Rob Houkes »

Piep! :D

Waar zit die fietsenmaker dan? Lijkt me zeer de moeite waard om daar eens in te gaan vissen. Zou je een mogelijkheid zien om die oudijzerbak even veilig te stellen? Ik denk dat er wel een paar mensen op het forum zijn die ook belangstelling hebben, misschien kunnen we er een leuk dagje van maken.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Welkom. En ook piep! :) Als daar bijvoorbeeld transportfiets materiaal tussen zit dan moet dat zeker behouden blijven (trapassen!;)).
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Piep!!
Daar wil ik ook wel eens komen zoeken.
Laat maar weten of dat mogelijk is.
En die oud ijzerbak zou ik nog even laten staan!

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
JorgGLfietsHaarlem

De fietsenmaker heet Henk. Put tweewielers, Byzantiumstraat 26-28, 2033 EK Haarlem 023-5350235. Is bij mij om de hoek. Hij had voor mijn bakfiets een 40 spaaks wiel en een set spatborden (nog deels in de originele verpakking) liggen.
Voor transportfietsen heeft ie nog twee opschroeftandwielen.
En ergens een oude bak met trapassen. In sommige daarvan moet je zelf nog een spiebaan gaan vijlen, dus dat spul is redelijk bejaard.
15 juli gaat zijn zaak dicht.
Ik zag ook nog een bak met achterassen en conussen.

Ik zal dinsdag even graven in zijn oud-ijzer-bak en probeer het nodige veilig te stellen. We zijn bevriend, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

Overigens heb ik ook nog een gereedschapskist met inhoud van Henk gekregen. Was van zijn oom. Daarin liggen o.a. rubberen blokken om in ouderwetse pedalen te monteren. Fabrikant Vredestijn e.a.

Groets!

Jorg
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Bedankt voor de info :P
Die tandwielen zijn interessant dus ik ga hem zo even bellen. Hoop dat ie op maandag open maar dat merk ik vanzelf.
Anders ga ik er morgen even naartoe.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes

Beste Jorg,

Ook dank voor de info! Ik zou dinsdag wel met je mee willen gaan, ik heb je een PM gestuurd.

Groet, Rob
JorgGLfietsHaarlem

Morgenmiddag ga ik bij de fietsenmaker langs. Moet eerst even naar Hoorn en zal vanaf 14:OO uur wel weer in Haarlem zijn. Wel een goed idee dat er ook even iemand anders meegaat. Kunnen we even kijken en overleggen welke oude onderdelen in ieder geval bewaard moeten blijven.

Rob, ik ben geen lid en kan je vandaar geen PM terugsturen, maar bel je eind van de middag even.

Groet,

Jorg
Rob Houkes

Dat was een leuk bezoekje! Resultaat: een husqvarna remnaaf uit '53, een 22T transporttandwiel, drie 45 mm trapascups en een stofkap, een raleigh trapascup en een lepper neusveer, voor een zéér luttel bedrag overgenomen van Henk Put. De oudijzerbak lag vooral vol met oudijzer, alleen de remnaaf komt daar uit. Overigens nog helemaal goed, weet niet waarom die daar in lag.

Uit de gereedschapskist die Jorg al had gekregen mocht ik nog vier trapperblokken van 10,5 cm, een koets A2 achterlampje en een ouderwets SA schakelpookje meenemen, waarvoor heel veel dank!
onderdelen_haarlem.jpg
onderdelen_haarlem.jpg (471.23 KiB) 8023 keer bekeken
Het prijskaartje op de neusveer zegt 90 ct.... Volgens Henk lag die misschien al sinds de jaren 30 op voorraad. Zou dat waar zijn?

Het bakbeest van Jorg is ook zeer de moeite, de grootste en zwaarste bakfiets die ik ooit heb gezien. Maarja, het was ook een bakbrommer natuurlijk, maar nu zonder motor. Een mooie elektromotor zou denk ik een mooie toevoeging zijn, zeker als hij in de Groen Links kleuren is geschilderd. Succes met je bakbeest Jorg!

Groetjes, Rob
de rode

Bericht door de rode »

na het bovenstaande item zie ik deze naaf van, 53 ook vandaag op m.p - toeval ???https://link.marktplaats.nl/m1179329649 :o / Advertentie m1179329649
Laatst gewijzigd door de rode op 1 jul 2017, 08.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie