5/8" pitch ketting/tandwiel toepassing?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Jeroen Zuiderwijk

5/8" pitch ketting/tandwiel toepassing?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb ooit een tandwiel in bezit gekregen met een 5/8" pitch i.p.v. de gebruikelijke 1/2". Het betreft een 3/16" dik tandwiel, net als voor transportfietsen. Maar ik heb geen idee waar die werden toegepast. Iemand een idee? En zou iemand hem kunnen gebruiken? Het is een 19 tands achter tandwiel met schroefdraad.
Img_5168a.jpg
Img_5168a.jpg (165.11 KiB) 6110 keer bekeken
Img_5169a.jpg
Img_5169a.jpg (266.58 KiB) 6110 keer bekeken
fietser

Re: 5/8" pitch ketting/tandwiel toepassing?

Bericht door fietser »

Fietsen met 5/8"-steek van ketting + tandwielen komen bij oude Duitse fietsen (jaren 20 of zo) nog weleens voor. Voor de rest ken ik het niet.

Groeten,
fietser
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Daar zal dan deze ketting bij horen. :o
Jaren geleden eens op een beurs gekocht.
Voor weinig, denk ik.
P1010203.JPG
P1010203.JPG (155.5 KiB) 6092 keer bekeken
https://get.google.com/albumarchive/105 ... 1aPQox2xY2

Groeten van
Henk
Jeroen Zuiderwijk

Dank je. Mocht iemand zo'n oude duitse fiets hebben, dan heb ik nog zo'n tandwiel over. Ik ga hem zelf zeker niet gebruiken.
JorgGLfietsHaarlem

Bericht door JorgGLfietsHaarlem »

Heb een achterwielnaaf van een bakfiets (40-spaaks) met 21t opschroeftandwiel. Dat tandwiel heeft net een andere maat dan die voor transportfietsen. Ik weet de maten niet, en hoe kan ik ze met schuifmaat nameten? Ik vermoed dat mijn naaf bij een Gazelle hoorde en weet zeker dat ze een tijd dingen uit Duitsland lieten komen. Passende remschoenen zaten ook in bepaalde DKW-motorfietsen (Zweirad-Union). Misschien past je tandwiel op mijn naaf?

Reuze onhandig dat ik de afmetingen niet bij de hand heb.

Is een trapas van 140mm lengte met verdikking in het midden (19mm) en aan de uiteinden 17mm van een transportfiets overigens?

Groets,
Jorg
Jeroen Zuiderwijk

De pitch kun je het beste meten op de ketting, de afstand tussen het midden van de pinnen. Normaal zou dat 1/2", ofwel 12.7mm moeten zijn. Bij 5/8" is dat 15.9mm, dus je weet vrij snel dat dat het niet is. Let wel dat door slijtage van je tandwiel en/of ketting het niet meer goed past, de ketting wordt langer, en de pitch op de tandwielen juist weer korter door inslijten. De dikte van het tandwiel voor een bakfiets is normaal 3/16", ofwel 4.7mm (maximaal, kan ook wat dunner zijn, maar zeker geen 3.2mm, wat overeenkomt met de reguliere 1/8" breede fiets tandwielen/kettingen). P.s. bij mijn bakfiets achterwiel staat ook Gazelle op de naaf.

De trapas klinkt als van een transportfiets/bakfiets. Let wel dat die in vele maten komen, van rond 17-18mm, die vaak niet uitwisselbaar zijn. Dus je moet in tienden meten. De lengte van de trapassen varieerd ook weer sterk, van 140 tot 160mm geloof ik.
JorgGLfietsHaarlem

Bericht door JorgGLfietsHaarlem »

;) Weer wat geleerd!
De pitch bij mijn ketting/tandwiel is 1/2".
Tandwiel is idd 4,7mm breed.

Heb twee achternaven. Degene die in de fiets zat (Gazelle, maar door dat bedrijf in Aalten gemaakt) en een tweede. Alles 40 spaaks. Exact dezelfde assen/cups/remdelen. Aan de binnenkant van een remtrommel staat RO 404.

Die dikke trapassen liggen in een schoenendoos bij Krijnen rijwielen in Haarlem.
Plaats reactie