Samen met Peter Langemeijer, die ook lid was van 'De oude fiets' had ik plannen om een boekje uit te brengen over de Junckerfabriek, opgericht door mijn overgrootvader.
Helaas kreeg ik deze week bericht dat Peter na een kort ziekbed is overleden. Op de rouwkaart staat: 'Jager/verzamelaar van oude fietsen en bromfietsen'.
Voor de nabestaanden een enorm verlies. Maar ook ik zal hem missen, al heb ik hem net niet meer kunnen ontmoeten.
Ik zal het boekje alleen moeten samenstellen, maar wel met de informatie die hij mij al had doen toekomen.
Ik wens de familie heel veel sterkte toe.
Margreet de Broekert
mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fabriek
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 aug 2012, 15.18
Re: mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fab
Hoi Margreet,
Dat is erg verdrietig om te horen.
Hij belde me laatst nog. Hij wilde dat de special/het boekje er echt ging komen, liefst nog voor zijn overlijden. Helaas ging het daarna heel snel.
De Juncker special gaat er zeker komen. Ik neem aan dat je contact hebt met Otto?
Anders moeten we even met een groepje bij elkaar gaan zitten.
groet,
Maarten
voorzitter
Dat is erg verdrietig om te horen.
Hij belde me laatst nog. Hij wilde dat de special/het boekje er echt ging komen, liefst nog voor zijn overlijden. Helaas ging het daarna heel snel.
De Juncker special gaat er zeker komen. Ik neem aan dat je contact hebt met Otto?
Anders moeten we even met een groepje bij elkaar gaan zitten.
groet,
Maarten
voorzitter
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fab
Beste Margreet en Maarten,
Heel naar om te horen dat Peter is overleden. Peter ken ik als clublid en dorpsgenoot. Zo nu en dan kwam ik bij hem over de vloer en hadden wij het over het vak en oude fietsen. Juncker was echt zijn merk en daar kon hij interessante verhalen over vertellen. Daarnaast wist hij ontzettend veel over wat er op fietsgebied in Amsterdam gebeurde, waar de handelaren 50 jaar geleden zaten, gewoon ontzettend veel informatie wist hij met me te delen. Ik zal hem missen.
Met vriendelijke groeten,
Yorick.
Heel naar om te horen dat Peter is overleden. Peter ken ik als clublid en dorpsgenoot. Zo nu en dan kwam ik bij hem over de vloer en hadden wij het over het vak en oude fietsen. Juncker was echt zijn merk en daar kon hij interessante verhalen over vertellen. Daarnaast wist hij ontzettend veel over wat er op fietsgebied in Amsterdam gebeurde, waar de handelaren 50 jaar geleden zaten, gewoon ontzettend veel informatie wist hij met me te delen. Ik zal hem missen.
Met vriendelijke groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
Re: mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fab
Ik ben inmiddels ook een fan van Juncker en dan met name de transportfietsen. Daar heb ik er vijf van onder mijn hoede. Vier in eigen bezit en een in mijn sociale omgeving.
Ook nog een frame maar dat mist zoveel onderdelen dat het geen fiets te noemen is.
Bestaat er een administratie over de framenummers? Ik ben in de veronderstelling dat het lastig is om framenummers aan een bouwjaar te koppelen maar misschien is er hier op het forum iemand die daar helderheid over kan verschaffen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ook nog een frame maar dat mist zoveel onderdelen dat het geen fiets te noemen is.
Bestaat er een administratie over de framenummers? Ik ben in de veronderstelling dat het lastig is om framenummers aan een bouwjaar te koppelen maar misschien is er hier op het forum iemand die daar helderheid over kan verschaffen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fab
Hallo Charles,
Colin uit Haarlem hier. Jüncker trekt mij ook enorm. Er zijn veel ná-oorlogse exemplaren bewaard gebleven. Dat embleem met de grote rode 'J' kun je nog vaak voorbij zien komen, maar wanneer je je af gaat vragen wat Juncker voor de oorlog deed wordt het een wazig verhaal. Nauwelijks informatie en rijwielen uit Apeldoorn en Rotterdam te vinden en dat maakt Juncker uit die tijd wel interessant. Ook vanwege de onsamenhangende framenummer-reeksen is het altijd lastig om een Juncker te dateren. Daarom ben ik in 2016 begonnen met het verzamelen van Juncker-framenummers en de bijhorende jaartallen op hun naven en eventueel foto's van kenmerken.
Inmiddels heb ik wel vijf á zes nummerseries kunnen ontdekken; zeer frustrerend. Bij de serie met 7 cijfers lijken de eerste twee cijfers te staan voor het bouwjaar in de 50-er jaren. Ook in een serie met vier of vijf cijfers en daarachter een nummer denk ik een logische reeks te hebben kunnen ontdekken. ****K bleek een een Styria naaf te hebben uit 1951. Een kruisframe had een nummer eindigend met de letter N en had SA-naven uit 1954. Een dame uit Wassenaar had zelfs het originele aankoopbewijs uit 1950 van haar moeders Juncker. Het framenummer eindigde met een J, ik kwam haar op het spoor dankzij Maarten B.
Vóór-oologse framenummers zijn makkelijker. Dat is maar één serie; het boekje "Hoe oud is deze fiets" bevestigt dat. Vier cijfers en 'n letter. Voor zover ik weet is dat: K=1927 L=1928 M=1929 N=1930 O=1931 <- Ik heb twee fietsen uit dat jaar die dat bevestigen. U=1937 <- mijn kruisframe heeft een Styria naaf met een '6', deze staat voor 1936. W=1939 X=1940 <- een zeer hoog kruisframe zag ik op facebook langs komen. De eigenaar uit Apeldoorn kon mij vertellen dat het framenummer eindigt met de letter X. Het balhoofd draagt bovendien een Rode 'J' op een plaatje dat vast zit met slecht twee nagels. Op een kruisframe ui 1939, zag ik het 'oude' aangepaste Juncker plaatje uit de tijd van Juncker J.C.R. met het bekende kroontje en de leeuw.
Kortom, dat is wat ik weet over Juncker framenummers.
Ik ben benieuwd naar je Juncker-transportfietsen Charles.
Groetjes, Colin
Colin uit Haarlem hier. Jüncker trekt mij ook enorm. Er zijn veel ná-oorlogse exemplaren bewaard gebleven. Dat embleem met de grote rode 'J' kun je nog vaak voorbij zien komen, maar wanneer je je af gaat vragen wat Juncker voor de oorlog deed wordt het een wazig verhaal. Nauwelijks informatie en rijwielen uit Apeldoorn en Rotterdam te vinden en dat maakt Juncker uit die tijd wel interessant. Ook vanwege de onsamenhangende framenummer-reeksen is het altijd lastig om een Juncker te dateren. Daarom ben ik in 2016 begonnen met het verzamelen van Juncker-framenummers en de bijhorende jaartallen op hun naven en eventueel foto's van kenmerken.
Inmiddels heb ik wel vijf á zes nummerseries kunnen ontdekken; zeer frustrerend. Bij de serie met 7 cijfers lijken de eerste twee cijfers te staan voor het bouwjaar in de 50-er jaren. Ook in een serie met vier of vijf cijfers en daarachter een nummer denk ik een logische reeks te hebben kunnen ontdekken. ****K bleek een een Styria naaf te hebben uit 1951. Een kruisframe had een nummer eindigend met de letter N en had SA-naven uit 1954. Een dame uit Wassenaar had zelfs het originele aankoopbewijs uit 1950 van haar moeders Juncker. Het framenummer eindigde met een J, ik kwam haar op het spoor dankzij Maarten B.
Vóór-oologse framenummers zijn makkelijker. Dat is maar één serie; het boekje "Hoe oud is deze fiets" bevestigt dat. Vier cijfers en 'n letter. Voor zover ik weet is dat: K=1927 L=1928 M=1929 N=1930 O=1931 <- Ik heb twee fietsen uit dat jaar die dat bevestigen. U=1937 <- mijn kruisframe heeft een Styria naaf met een '6', deze staat voor 1936. W=1939 X=1940 <- een zeer hoog kruisframe zag ik op facebook langs komen. De eigenaar uit Apeldoorn kon mij vertellen dat het framenummer eindigt met de letter X. Het balhoofd draagt bovendien een Rode 'J' op een plaatje dat vast zit met slecht twee nagels. Op een kruisframe ui 1939, zag ik het 'oude' aangepaste Juncker plaatje uit de tijd van Juncker J.C.R. met het bekende kroontje en de leeuw.
Kortom, dat is wat ik weet over Juncker framenummers.
Ik ben benieuwd naar je Juncker-transportfietsen Charles.
Groetjes, Colin
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 
