oude Nederlandse legerfiets W.F. 153
oude Nederlandse legerfiets W.F. 153
Van een oud BSA frame ontbreekt het balhoofd. De diameter van een standaard 1 inch balhoofdstel lijkt net te ruim. Als het al zou lukken, zou ik de cups er met geweld in moeten persen. Mijn vraag is: zijn er ook kleinere maten in omloop of moet ik het erop wagen met de standaard cups? Ik lees er nergens iets over.
Overigens is het dateren van het frame erg lastig. Ik plaats een paar foto's met getallen die ingeslagen zijn, voor het geval een kenner hier raad mee weet.
Groeten,
Hans
Overigens is het dateren van het frame erg lastig. Ik plaats een paar foto's met getallen die ingeslagen zijn, voor het geval een kenner hier raad mee weet.
Groeten,
Hans
- Bijlagen
-
- FullSizeRender.jpg (48.93 KiB) 10837 keer bekeken
-
- FC4A5A3D-29A8-424E-8D5A-4F487301B249.JPG (30.48 KiB) 10837 keer bekeken
-
- 462165AA-B708-4FE6-A113-B5C924A289D6.JPG (37.69 KiB) 10837 keer bekeken
-
- E644DBBD-50C0-4BB9-B672-82AAC15953F9.JPG (31.98 KiB) 10837 keer bekeken
-
- 642917F7-54BD-454E-8729-217574DBD886.JPG (32.99 KiB) 10837 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hansvdw op 3 aug 2017, 17.23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Balhoofdstel BSA
Ik kan je helaas niet helpen Hans, maar plaats eens een wat grotere foto van de onderzijde van de staande achtervorken. Dat ziet er vreemd uit!
Het is toch geen verend frame?
Het is toch geen verend frame?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Hans,
Ik denk dat er diverse maten balhoofdmateriaal is.
Laatst voor een tandem het een en ander bij elkaar gezocht en daar bleek al dat er met 10e mm verschil diverse producten waren/zijn.
Typisch vind ik de kroon en W.F. op de onderste balhoofdlug.
Ik heb een stokoud (enkele langs veer origineel )leger groen gezondheidszadelzadel met zelfde kroon en afkorting.
Ik meen dat het de afkorting is van een Nederlandse legerfiets merk maar precies weet ik het niet.
Ik vind die W.F. bij jouw frame op een op andere manier belangrijker ,meer richting gevend dan de balhoofd transfer.
En inderdaad wat Maarten B schrijft, typische achtervork.
Groeten,
Maarten
Ik denk dat er diverse maten balhoofdmateriaal is.
Laatst voor een tandem het een en ander bij elkaar gezocht en daar bleek al dat er met 10e mm verschil diverse producten waren/zijn.
Typisch vind ik de kroon en W.F. op de onderste balhoofdlug.
Ik heb een stokoud (enkele langs veer origineel )leger groen gezondheidszadelzadel met zelfde kroon en afkorting.
Ik meen dat het de afkorting is van een Nederlandse legerfiets merk maar precies weet ik het niet.
Ik vind die W.F. bij jouw frame op een op andere manier belangrijker ,meer richting gevend dan de balhoofd transfer.
En inderdaad wat Maarten B schrijft, typische achtervork.
Groeten,
Maarten
MaartenB, in bijlage o.a. een foto van de staande achtervork, met kennelijk een soort versterking. Overigens is het geen verend frame.
MaartenW, ik moet er eens verder in duiken, het balhoofdstel. Beetje vergeleken met andere frames. De buis van dit frame is van erg dik staal, ik krijg de indruk dat het daardoor niet past.
Opmerkelijk dat zadel met dezelfde afkorting. Ik heb veel gezocht op 'WF', ook of dat misschien kon staan voor Wartime Finish. Geen enkele aanwijzing daarvoor gevonden.
Hierbij ook een foto van de transfer op de onderbuis, in een typografie die ik nog nergens heb aangetroffen.
Het frame heeft zijn geheimen nog niet prijs gegeven, ondanks dat het gul is met aanwijzingen:
- framenummer op de zadelpenlug, links: 18069
- nog een nummer op de zadelpenlug, rechts: 24
- onderste balhoofdlug: W F 153
- aan de bovenzijde van de bracket het cijfer 12 (nog zichtbaar op de foto)
Groet,
Hans
MaartenW, ik moet er eens verder in duiken, het balhoofdstel. Beetje vergeleken met andere frames. De buis van dit frame is van erg dik staal, ik krijg de indruk dat het daardoor niet past.
Opmerkelijk dat zadel met dezelfde afkorting. Ik heb veel gezocht op 'WF', ook of dat misschien kon staan voor Wartime Finish. Geen enkele aanwijzing daarvoor gevonden.
Hierbij ook een foto van de transfer op de onderbuis, in een typografie die ik nog nergens heb aangetroffen.
Het frame heeft zijn geheimen nog niet prijs gegeven, ondanks dat het gul is met aanwijzingen:
- framenummer op de zadelpenlug, links: 18069
- nog een nummer op de zadelpenlug, rechts: 24
- onderste balhoofdlug: W F 153
- aan de bovenzijde van de bracket het cijfer 12 (nog zichtbaar op de foto)
Groet,
Hans
- Bijlagen
-
- 6A6ADD69-959A-4DA9-BFB0-B6C526FAB6B1.JPG (106.08 KiB) 10807 keer bekeken
-
- C608CC41-1D61-4740-858C-5A519A2F5C81.JPG (148.72 KiB) 10807 keer bekeken
-
- FullSizeRender.jpg (176.87 KiB) 10807 keer bekeken
-
- FullSizeRender.jpg (202.41 KiB) 10807 keer bekeken
- Hans van de Stouwe
Deze verzwaring aan de staande achtervork zie je bij legerfietsen. Het kroontje in het balhoofd wijst ook die kant op. De BSA transfers scheppen verwarring. Toch zou ik gaan zoeken bij -Geschiedenis van de legerfiets in Nederland. 1888-1945- Gewoon vragen aan Ben van Helden wat hem deze gegevens vertellen. Succes
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Bedankt Hans. Ik begon al te vermoeden dat BSA een doodlopend spoor was, ook door het zadel van MaartenW. En omdat nergens eens afbeelding te vinden is van een BSA frame dat overeenkomt met dit exemplaar. Ik ga Ben van Helden eens vragen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153
Hallo Hans,
Ik zoek al een tijdje zo’n frame, wil deze wellicht ruilen of verkopen?
Groeten,
Jacques
Ik zoek al een tijdje zo’n frame, wil deze wellicht ruilen of verkopen?
Groeten,
Jacques
Dit is een origineel frame van een Nederlands Militair rijwiel, geproduceerd door het (overheidsbedrijf) Artillerie Inrichting Werkplaats Delf in de jaren '30, Zie bijgaande tekening welke deel uitmaakt van het desbetreffende voorschrift:
Als je op de tekening klikt, dan kun je zien dat de achterpat en de aansluiting van staande achtervork in overeenstemming is met de details op de foto. Zeer zeldzaam; ik zoek er al jaren eentje .
Te zien in het Cavaleriemuseum Amersfoort:
- Bijlagen
-
- AAA_9925 - kopie (1024x795).jpg (498.54 KiB) 10453 keer bekeken