oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw
Berichten: 417
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door hansvdw »

Dag Rutger,

Bedankt voor je reactie. Ja, details komen inderdaad overeen met de tekening. Maar de verdikking onderaan de staande achtervork ontbreekt. En mijn frame heeft aangelaste pomphouders. Om die reden wellicht een recenter model?

Wel toevallig trouwens (of niet) dat de fiets in het cavaleriemuseum een BSA-tandwiel heeft, terwijl mijn frame rijkelijk was voorzien van BSA stickers.

De initialen ‘W.F.’ heb ik nog steeds niet kunnen duiden.

Maar in elk geval weer een aanknopingspunt, deze input.

Groet,
Hans
hansvdw
Berichten: 417
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door hansvdw »

Deze in het Nationaal Militair Museum lijkt er ook sterk op. Maar behalve de afbeelding is op hun site geen informatie over de fiets te vinden.

Groet,
Hans
Bijlagen
77F6EFD0-30F2-4E99-857A-D5C88927529C.png
77F6EFD0-30F2-4E99-857A-D5C88927529C.png (264.56 KiB) 7626 keer bekeken
Nicolas
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door Nicolas »

Volgens mij is de aansluiting van de staande voorvork op het achterpad niet hetzelfde als de fiets in het cavaleriemuseum.
Hij is wel hetzelfde als mijn verend BSA frame.
Nicolas
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door Nicolas »

Maar ik heb geen verdikkingen in de staande achtervork.
hansvdw
Berichten: 417
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door hansvdw »

Inderdaad lijken er verschillen, hoewel het lastig is de foto precies te beoordelen. De fiets in het Nationaal Militair Museum heeft die verdikking wel, maar de verbinding is buiten beeld. Ik heb het museum gevraagd detailfoto’s te sturen. Die schijnen ze te kunnen leveren, dus hopelijk komt er dan duidelijkheid.

Is het mogelijk een foto te posten van de aansluiting op het BSA frame? Benieuwd hoe het er daar uitziet.

Groet,
Hans
Rob Houkes
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door Rob Houkes »

Onlangs heb ik op marktplaats een 'transportfiets' frame gekocht met een vergelijkbaar merkteken op het balhoofd, W F 122 onder een kroon, zie foto's. Zowel de achterpadden als de uiteinden van de staande achtervork zijn gesoldeerd, iets wat je zelden ziet bij transportfietsen. Mijn zoektocht naar meer info leidde mij naar deze fiets. Mijn frame heeft nog een aantal kenmerken die het frame van Hans ook heeft: Het framenummer (16353) zit op dezelfde plek en op de andere kant van de zadel-lug staat ook 24. Van de pomphouders resteren alleen nog een soort tepels omdat ze zijn afgezaagd, maar ze zijn ontegenzeggelijk hetzelfde. Het frame is aan de buitenzijde zorgvuldig gestript en zwart gelakt, maar bij nadere inspectie bleek op de voorvorkbuis nog een restant van de originele legergroene lak bewaard te zijn gebleven.

Het lijkt er dus sterk op dat mijn frame niet van een reguliere transportfiets is maar van een extra zwaar uitgevoerde legerfiets! Op de site van het nationaal militair museum staat een foto van zo’n fiets, uitgerust voor het vervoer en uitrollen van kabels. Een andere versie, uitgerust voor de allereerste versie van de mobiele telefoon staat op de site van museum waalsdorp, en op transporfiets.net. Het frame is exact hetzelfde, met de zelfde achtervork en aangesoldeerde pomphouders

Weet iemand hoe je militaire fietsen kunt dateren? Volgens Ben van Helden werden ze 1915 tot 1940 gebouwd bij de Artillerie Inrichting werkplaats in Delft, zijn daar nog archieven van te vinden? Ook info over welke onderdelen er op horen is zeer welkom. Ik zou de fiets graag weer in originele staat terugbrengen, in ieder geval legergroen, met transportwielen met trommelremmen en stangbediening, zoals op de foto's. De specifieke dragers zullen wel niet meer te vinden zijn schat ik zo in…
frame_leger_transportfiets.jpg
kroon_wf_122_klein.jpg
framenr_2.JPG
nr op zadellug_24 .JPG
pads achter.JPG
uiteinden staande achtervork_klein.jpg
pomphouder_detail.jpg
De beste sportfiets is een transportfiets :)
hansvdw
Berichten: 417
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door hansvdw »

Interessant Rob, een iets ouder familielid, dit keer met vork en balhoofdstel. Ik heb geprobeerd een en ander na te speuren, maar ben er door tijdgebrek mee opgehouden en nog geen stap verder. Zelfs de afkorting W.F. is me nog een raadsel.

Archieven van de Artillerie-Inrichtingen zijn te vinden in het Nationaal Archief in Den Haag. Wellicht ligt daar een spoor.

Misschien zegt het nummer op het balhoofd iets over het type fiets? Mijn frame lijkt me een dienstfiets, hoewel de verdikking onderaan de staande vork op zwaar werk duidt. En die verdikking ontbreekt bij jou, waar je hem eerder zou verwachten.

Wel leuk in elk geval om weer iets over W.F. te lezen. Toch maar eens tijd maken om meer te weten te komen.

Wellicht heb je gelegenheid een iets duidelijker foto van het balhoofdstel te posten?

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1811
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Misschien nog interessant om te melden: Ik heb een rechter crank met kettingblad liggen exact zoals op de fiets uit het Nationaal Militair Museum is te zien. Dit is in mijn geval een 3/16" kettingblad, 48 tands en een trapasgat voor een normale trapas (dus geen verdikte transportfietsas). Hij is ook groen geverfd, maar dat is vrij zeker in recentere tijd gebeurt. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Zwitserse legerfietsen ook met 3/16" ketting en tandwielen waren uitgevoerd. Wellicht was dat ook zo met Nederlandse legerfietsen?
Rob Houkes
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door Rob Houkes »

hansvdw schreef: 2 aug 2018, 06.50 Wellicht heb je gelegenheid een iets duidelijker foto van het balhoofdstel te posten?
Bij deze:
balhoofd_WF122.JPG
Als ik tijd heb zal ik het archief in Den Haag eens met een bezoekje vereren, ik ben benieuwd of daar iets te vinden is. In het Nationaal Militair Museum in Soest is wellicht ook meer info te vinden, ik zou in ieder geval die fietsen wel eens in het echt willen zien. Dus daar moest ik ook maar eens langsgaan. En de Stichting Fort Isabellakazerne in Vught, die beheren een collectie van het Regiment Wielrijders, dus daar weten ze wellicht ook nog meer. Ingangen genoeg dus, nu nog de tijd vinden om op onderzoek uit te gaan...

Die afkorting W.F. + nummer is inderdaad raadselachtig. Het zou ook een registratienummer kunnen zijn, of misschien een regiment? Een interessante mogelijkheid is dat het staat voor de 'Wielrijders Fanfare', zie www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/?q=wi ... rs+fanfare
Jeroen Zuiderwijk schreef: 2 aug 2018, 08.50 Misschien nog interessant om te melden: Ik heb een rechter crank met kettingblad liggen exact zoals op de fiets uit het Nationaal Militair Museum is te zien.
Ik zou die toch wel weer een keertje in het echt willen zien!
De beste sportfiets is een transportfiets :)
hansvdw
Berichten: 417
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153

Bericht door hansvdw »

Bedankt voor de foto Rob.

Hier een aardig artikel over o.a. de wielrijders fanfare, waarin ook aanvullende literatuur over het regiment wielrijders wordt genoemd:

http://www.bossche-encyclopedie.nl/publ ... alHuub.pdf

Op de foto’s van de fanfare zie ik overigens geen fiets met dubbele bovenbuis, maar het zijn maar een paar foto’s natuurlijk.

Dat W.F., ik ben er al tijden nieuwsgierig naar, maar niemand die een tip van de sluier kan oplichten. Benieuwd of jij iets vindt. Ik denk niet dat dit speciaal voor de fanfare in het balhoofd is geslagen, want in dat geval zouden ook speciale W.F. zadels geproduceerd moeten zijn (zie de post van Maarten Waarlé). Het kan natuurlijk, maar lijkt me wat teveel eer.

Groet,
Hans
Plaats reactie