Spaken behandeling door de jaren heen

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
J&L Lexm

Re: Spaken behandeling door de jaren heen

Bericht door J&L Lexm »

hallo,Jeroen helemaal mee eens ,vertinnen is anders dan verzinken maar in het taal

gebruik kan ik me er wel wat bij voorstellen.

en er word niet over roestvrije spaken gesproken maar onroestbare spaken, prachtig

taal gebruik,

zelfde als geëmailleerde spaken zal wel hard gebakken zijn in de oven ,iets zoals poeder coaten op dit moment.

denk dat je in de tijd moet kijken dat het geschreven is ,onze taal veranderd ,er gaan

woorden weg en er komen erbij.

groet Jan
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat is dat toch een toffe catalogus Jan.
Dat Stokvis onderdelenboek.
Ik herinner me dat de Fongers voornaafassen er ook perfect in stonden.

Ik ben het zondermeer met je eens dat men in vroegere tijden andere begrippen had voor hoe we het nu noemen.
Maar ik denk dat er ook hier en daar van begripsverwarring sprake was. Net zo als je nu wel leest ''Stuur met bakeliet bekleed'' of met mica lees je ook wel waar mensen celluloid bedoelen.

De zwart geëmaileerde spaken daarbij kan ik me niet voorstellen dat het het gesmolten glas/glazuur is wat je op een oude lampenkap, erwtensoeppan of kolenkit tegen komt. Dat geeft ook gedoe bij de schroefdraad;knisper, knisper.
Het zal in de praktijk wel een goede lak zijn die inderdaad in een oven is geweest.
Zo ziet het er bij m`n Singer ook uit. Mooi mat zwart en van goede kwaliteit.

Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Zwart geëmailleerde spaken zijn gewoon zwart gemoffelde spaken, dus inderdaad in de oven maar niet met keukenemaille maar gewoon met de lak zoals elk frame die vroeger kreeg. Je leest ook in veel advertenties van moffelfabriekjes dat ze jouw fiets daar konden "vernikkelen en emailleren".

Dus voor het Woordenboek der Nederlandsche fietstaal:
emailleren = moffelen.

Groeten,
fietser
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Hallo,

De termen in folders zijn marketing-termen en kunnen dus net iets anders zijn dan wat men werkelijk bedoelt, zolang het maar beter klinkt en dus beter verkoopt.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie