Onbekend merk bakfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Alexsander

Onbekend merk bakfiets?

Bericht door Alexsander »

image-2017-12-24 (5).jpg
image-2017-12-24 (5).jpg (249.41 KiB) 5532 keer bekeken
Hallo ben nieuw hier.
Heb onlangs deze bakfiets verkregen via een nalatenschap. Niemand in de familie zag hier wat in.
Nu ben ik de trotse eigenaar.
Ben benieuwd naar het bouwjaar en merk?
Heb al een poging ondernomen om het frame nummer op te sporen onder de zadelbuis helaas nog geen resultaat.
De houten bak was er helaas niet meer bij.
De 3 spatborden en remstang missen hierbij ook nog.
De voorwielen zij redelijk goed aleen de lagers en kogels gaan stroef komt door het lange stilstaan.
Het achterwiel wordt een probleem denk ik deze is aan de binnenzijde zwaar veroest.
Heeft iemand nog tips waar ik op moet Letten bij de restauratie.
Bijlagen
image-2017-12-24 (3).jpg
image-2017-12-24 (3).jpg (248.88 KiB) 5532 keer bekeken
image-2017-12-24 (4).jpg
image-2017-12-24 (4).jpg (232.64 KiB) 5532 keer bekeken
image-2017-12-24 (3).jpg
image-2017-12-24 (3).jpg (248.88 KiB) 5532 keer bekeken
Alexsander

Re: Onbekend merk bakfiets?

Bericht door Alexsander »

Nog een foto van de fiets
Bijlagen
image-2017-12-24.jpg
image-2017-12-24.jpg (86.67 KiB) 5530 keer bekeken
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Mooie vondst, daar is wel iets van te maken
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat me direct opvalt is dat er veel verbouwd is aan de bakfiets: de liggende achtervork is er tegenaan gelast, de bladveren zijn naar binnen verplaatst, de bovenbuis lijkt vooraan plat te zijn geslagen, de naaf in het achterwiel is niet origineel. Ook het krankstel lijkt op het oog van een normale fiets. Normaal horen daar massievere kranks en een dik 3/16" kettingwiel op (ruim 4mm dik). Dat soort onderdelen zijn vrijwel niet aan te komen, dus als het werkt met normaal krankstel, zou ik het zo laten. Dat maakt alles wel wat zwakker.

Serienummers staan normaal nooit op bakfietsen, behalve bij Gazelle ben ik dat tegengekomen. Wat voor merk is moeilijk te achterhalen. Het is verder een vrij generiek frame, dus daar geen merk aan te koppelen.

Waar je verder op moet letten: zijn de velgen nog hard? Die rotten vaak weg vanaf de binnenkant. Let goed op alle lagers, conussen in het bijzonder. Als daar putjes in zitten dan zijn die versleten. Mocht het toch een originele trapas hebben, dan ook daar goed letten op slijtage, zowel de conussen als de spie vlakken. De laatste zijn vaak gesloopt door met niet goed vastgezette spieën te rijden, of door een krankstel met te groot gat voor de as te gebruiken. Dan wrikt de boel stuk, en is de trapas op de spie baan kapot.

Ook belangrijk om te beseffen is dat onderdelen meestal zeldzaam zijn en errug duur. Daardoor moet je er niet van opkijken als je zomaar 1000 euro verder bent voor je de bakfiets helemaal kompleet hebt. Maar dat is ook maar net wat je allemaal erop wilt hebben, en in welke staat. Als je bijvoorbeeld zonder spatborden kunt leven, dan scheelt dat alweer zo'n 100 euro bijvoorbeeld.
de rode

Bericht door de rode »

Fongers1952 schreef:Mooie vondst, daar is wel iets van te maken
deze mening deel ik niet ; :roll: buiten dat de fiets incompleet is, is het een totaal geruïneerd restant van wat ooit een bakfiets was , vooral die verbogen/of platgeslagen [dat kan ik niet zien op de foto,s] schuine framebuis is funest voor de stevigheid van je frame . :o

Natuurlijk is overal - wat - van te maken maar ik denk dat je je beter de moeite en zeker de kosten kunt besparen en gewoon een beter exemplaar kunt aanschaffen daar de aankomende kosten en de lastig te vinden /dure onderdelen de waarde flink gaan overstijgen :shock:

om maar wat te noemen ; een gereviseerd achterwiel komt nog wel geregeld voorbij op marktplaats en kost al gauw 150 euro zonder band bijvoorbeeld....
Jeroen Zuiderwijk

de rode schreef: deze mening deel ik niet ; :roll: buiten dat de fiets incompleet is, is het een totaal geruïneerd restant van wat ooit een bakfiets was , vooral die verbogen/of platgeslagen [dat kan ik niet zien op de foto,s] schuine framebuis is funest voor de stevigheid van je frame . :o
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Eigenlijk is de regel dat alles wat je moet vervangen, drie keer zo veel kost als wanneer je het erop gezet hebt. Dat betekent dat als een derde van de bakfiets aan vervanging toe is, je beter een kompleet exemplaar in goede staat kunt kopen. Eigenlijk zijn de meeste frames in onderdelen die je vindt ver voorbij wat nog de moeite loont om opnieuw op te bouwen. Je blijft onderdelen vervangen, tot je genoeg hebt uitgegeven om 2 tot 3 mooie bakfietsen te kunnen kopen. En dan heb je een frankenstein fiets die uit vanalles bestaat, in plaats van een mooi bewaard gebleven exemplaar die nog origineel is. Ik heb zelf twee bakfietsen zo opgebouwd, en elk heeft me minstens 1500 euro gekost totaal. Het resultaat is best ok, maar ik had er achteraf een veel mooiere en originelere bakfiets van kunnen kopen, en nog een hoop geld overgehouden. Je kunt beter een mooi exemplaar erbij kopen, en deze als onderdelen donor houden. Zeker met een frame waar al vanalles mis mee is.
de rode

Bericht door de rode »

veel oude fietsliefhebbers horen dit misschien niet graag maar ook niet alles hoeft gered te worden vind ik persoonlijk , sommige exemplaren kunnen een emotionele waarde hebben door b.v de historie die eraan kleeft of zeldzaamheid maar anders het moet wel een gezonde afweging van kosten /eindresultaat blijven
maartenB

Bericht door maartenB »

ach, of gewoon iemand die lekker aan het hobbyen is met een oude fiets, daar is toch niks mis mee? Succes met je project, Alexander!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
australman

Bericht door australman »

Als je de zaken puur economisch beschouwt zit je hier op het verkeerde forum.
Lekker opknappen,dat er geld bij moet lijkt me normaal voor
een hobby.Mooi projekt

Hans
Jeroen Zuiderwijk

Het is niet alleen geld, het is ook dat de onderdelen die er nog zijn komen van gescrapte bakfietsen. Dus als je een frame opnieuw opbouwt, moet er zowiezo minstens een andere gescrapt zijn/worden (tenzij je echt alles van scratch kunt namaken). Dus dan moet je de keuze maken of je bakfiets dat waard is om er een ander voor op te offeren. Als deze extra waarde heeft omdat het een erfstuk is, dan zou dat een reden zijn. Maar als het gewoon is om een eigen bakfiets ervan te bouwen, dan is dit geen project waar ik aan zou beginnen. De bakfietsen die ik heb opgeknapt zagen er op het eerste oog beter uit, maar daar is nog uiteindelijk heel veel aan vervangen.
Plaats reactie