Gezocht, crank Gezelle transportfiets, 1949

daandejager

Gezocht, crank Gezelle transportfiets, 1949

Bericht door daandejager »

Hoi, ik ben sinds een jaartje een trotse bezitter van een Gezelle transportfiets. Ik ben nu alleen al een tijdje aan het zoeken voor een nieuwe crank. Mijn trapper was afgebroken, geprobeerd om een nieuwe crank erop te lassen, en die is afgebroken dus ik denk dat de enige twee opties zijn om een tweedehandse te zoeken. of een nieuwe crank uit te boren. Ik heb er eentje gevonden van 16mm die ik dan moet uitboren naar 18 mm. Heeft iemand daar ervaring mee? Het liefst hoop ik dat ergens een tweedehands crank kan ophalen.

crank
crank
IMG_2985.JPG (140.84 KiB) 5707 keer bekeken
fiets
fiets
IMG_3361.JPG (105.22 KiB) 5707 keer bekeken
mogelijk nieuwe crank? Iemand ervaring mee?
mogelijk nieuwe crank? Iemand ervaring mee?
IMG_3372.JPG (143.97 KiB) 5707 keer bekeken
de rode

Re: Gezocht, crank Gezelle transportfiets, 1949

Bericht door de rode »

warrig verhaal ; wat is er nou afgebroken :?:
1 - je pedaal [ trapper ]

2 - je cranck
voor beiden is lassen een knoei- oplossing :shock: want een crack verwijder je door de spie eruit te tikken en een pedaal heeft schroefdraad dus moet makkelijk zat te verwijderen zijn met een sleutel.

overigens zie ik wel dat je verkeerde [te dunne] toer- model fietscrancks gebruikt hebt ipv de superdegelijke dikke crancks die op een transportfiets horen te zitten en zelfs twee verschillende modellen flut-pedalen [sorry dat ik het zeg] op transportfietsen horen grote grove pedalen te zitten zonder reflectie met dikkere en grotere blokken zo word de kracht beter verdeeld en voorkomt ellende
daandejager

Hey, ik begrijp dat ik een verkeerde crank heb en verkeerde pendalen (die heb ik er niet opgezet). De vraag die ik heb. Weet iemand waar ik de juiste crank kan vinden? Of heeft iemand ervaring met het erop zetten van een andere (fluc)crank?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

daandejager schreef:Hey, ik begrijp dat ik een verkeerde crank heb en verkeerde pendalen (die heb ik er niet opgezet). De vraag die ik heb. Weet iemand waar ik de juiste crank kan vinden? Of heeft iemand ervaring met het erop zetten van een andere (fluc)crank?
Op een andere Gazelle transportfiets. Ik ben bang dat je niet zomaar een vervanging gaat vinden. In het algemeen is de enige manier om daaraan te komen een andere transportfiets op te offeren. Dus probeer wat je kan om het origineel toch te herstellen.
Jeroen Zuiderwijk

de rode schreef:overigens zie ik wel dat je verkeerde [te dunne] toer- model fietscrancks gebruikt hebt ipv de superdegelijke dikke crancks die op een transportfiets horen te zitten en zelfs twee verschillende modellen flut-pedalen [sorry dat ik het zeg] op transportfietsen horen grote grove pedalen te zitten zonder reflectie met dikkere en grotere blokken zo word de kracht beter verdeeld en voorkomt ellende
Als je die kunt vinden. Ik ben er de afgelopen twee jaar maar twee setjes van tegengekomen (waar geen fiets aan vast zat), en een van die setjes heb ik nu op een van mijn transportfietsen. De andere set was een NOS set, die ging voor een hoog bedrag. Kleinere exemplaren voor normale fietsen zijn vrij makkelijk te vinden, maar echte transportfietspedalen is vrijwel niet meer aan te komen. Ook Toon Mensinck heeft ze niet. Er zijn wel nepperds te vinden die erop lijken (deze: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... rofil.html), maar die zijn erg zwak en trap je zo krom. Die zijn nog slapper dan de pedalen die hij er nu op heeft.
daandejager

bedankt voor alle reacties:
Ter info:
de diameter van mijn as is 18mm, diameter tandblad is 166 mm, de dikte van de tanden 4 mm. Je mag me bellen als je hem toevallig hebt en ik hem kan overnemen. 0641797222
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Kun je een foto maken van dat wat gebroken is?
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu kapot is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Ik heb de foto gezien, de crank is geheel afgebroken bij de dikte overgang aan de trapas kant. Dat is nog goed te lassen. Zo'n las kost bij een lokaal lasbedrijfje waarschijnlijk een tientje. Ik heb zo meerdere gebroken delen laten lassen, en was nooit meer dan een paar tientjes kwijt.
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,

ik heb de foto niet gezien, maar lassen op een mooie oude dikke crank gaat meestal goed, als de lasser netjes diep in het metaal gaat (ipv alleen een symbolische lasrups erbovenop te plakken).

Een ander mogelijkheid is om een ander crankstel te zoeken, liefst een mooie oude, en dan naar 18 mm uit te ruimen. Ik zie toevallig dat je online absurd goedkope verstelbare ruimers kan kopen. In het engels: adjustable reamer, kan je op Youtube zoeken naar instructie films voor gebruik. Tis wel even wat werk, want je moet telkens met kleine stapjes van 16 naar 18mm, maar je houd er wel een strak passende crank aan over. Bijkomend voordeel is dat de spie meer gripoppervlak gaat krijgen.

In alle gevallen zou ik zelf in ieder geval de spie andersom monteren dan wat nu op de foto te zien is.

Succes, en plaats vooral een foto als het gelukt is, altijd leuk om te zien hoe dingen opgelost zijn.
Jeroen Zuiderwijk

Als je het asgat zoveel groter maakt, dan blijft er wel heel weinig ruimte over voor een spie. Normaal komt de schroefdraad er al nauwelijks door. Als daar nog ruim 1mm af moet, dan moet je de schroefdraad vlak slijpen op de spie. Kan, maar niet de makkelijkste oplossing. Ik zou toch gewoon de crank laten lassen, dat is verreweg het minste werk, en de mooiste oplossing.
Plaats reactie