Voorwielen Gazelle bakfiets demonteren
-
Voorwielen Gazelle bakfiets demonteren
Beste allemaal,
Sinds kort de trotse eigenaar van een oude Gazelle bakfiets.
De voorwielen moeten eraf en ben al op zoek geweest op het forum en ben er al achter dat de moer aan de buitenzijde los moet alleen dat lukt dus niet.
Is dit linkse of rechtse draad? Wellicht heeft er nog iemand handige tips?
Sinds kort de trotse eigenaar van een oude Gazelle bakfiets.
De voorwielen moeten eraf en ben al op zoek geweest op het forum en ben er al achter dat de moer aan de buitenzijde los moet alleen dat lukt dus niet.
Is dit linkse of rechtse draad? Wellicht heeft er nog iemand handige tips?
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Voorwielen Gazelle bakfiets demonteren
Als iets goed vast zit, WD40 erin laten trekken, en als dat niet helpt, een weekje laten inweken met af en toe wat extra bijspuiten helpt vaak. En als dat nog niet genoeg is, de sleutel verlengen bijvoorbeeld met een stalen buis, maar voorzichtig zodat je de dop niet sloopt natuurlijk.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Heb je het nu over de moer of de as of de naafdop? (wat ook een grote moer lijkt).
Hoe dan ook, deze kunnen beiden zowel linkse als rechtse draad hebben. Het kan ook dat het ene wiel linkse draad heeft en het andere wiel rechtse. (ivm. de draairichting van het wiel). Als je het over de asmoer hebt kun je aan het uitstekende schroefdraad afleiden welke kant je op moet draaien.
Als er geen naafdop op heeft gezeten en de as is roestig, eerst even de roest eraf borstelen. Je kunt ook de moer even heetstoken met een brander maar beslist niet roodgloeiend laten worden! Dan komt de roest er veel gemakkelijker af en de moer ook.
mvrgr. Chiel
Hoe dan ook, deze kunnen beiden zowel linkse als rechtse draad hebben. Het kan ook dat het ene wiel linkse draad heeft en het andere wiel rechtse. (ivm. de draairichting van het wiel). Als je het over de asmoer hebt kun je aan het uitstekende schroefdraad afleiden welke kant je op moet draaien.
Als er geen naafdop op heeft gezeten en de as is roestig, eerst even de roest eraf borstelen. Je kunt ook de moer even heetstoken met een brander maar beslist niet roodgloeiend laten worden! Dan komt de roest er veel gemakkelijker af en de moer ook.
mvrgr. Chiel
- Jeroen Zuiderwijk
Zelfs niet boven de 250C (roodgloeiend is voorbij 600C), dan kun je de as al weggooien. Dat is heel moeilijk te bepalen, dus bij voorkeur helemaal geen brander erop.Chiel fietst schreef:Als er geen naafdop op heeft gezeten en de as is roestig, eerst even de roest eraf borstelen. Je kunt ook de moer even heetstoken met een brander maar beslist niet roodgloeiend laten worden! Dan komt de roest er veel gemakkelijker af en de moer ook.
mvrgr. Chiel
-
Het wiel is nog geheel compleet dus ik heb het in eerste instantie over de naafdop lijkt me, toch?
Ik had geen idee dat links of rechtse schroefdraad per wiel zou kunnen verschillen.
Ik zat wel te bedenken dat de bewuste dop (welke op een moer lijkt) misschien geen schroefdraad had maar zoals ik nu begrijp zit er dus wel schroefdraad op.
Nu nog maar eens even proberen erachter te komen welke kant ik op moet draaien dus. Suggesties zijn welkom.
Dank je voor de huidige info
Groet, Marco
Ik had geen idee dat links of rechtse schroefdraad per wiel zou kunnen verschillen.
Ik zat wel te bedenken dat de bewuste dop (welke op een moer lijkt) misschien geen schroefdraad had maar zoals ik nu begrijp zit er dus wel schroefdraad op.
Nu nog maar eens even proberen erachter te komen welke kant ik op moet draaien dus. Suggesties zijn welkom.
Dank je voor de huidige info
Groet, Marco
-
Plaats eens een foto? Dan weten we waar je het over hebt.
mvrgr. Chiel
mvrgr. Chiel
-
Beste allemaal,
Zie foto voor wat ik bedoel
Zie foto voor wat ik bedoel
- Bijlagen
-
- Wiel bakfiets1.png (438.35 KiB) 6267 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Dat is idd nog de stofdop. Vrij waarschijnlijk is dat rechtse draad. Het heeft iig geen nut om die in linkse en rechtse draad uit te voeren, dus dan zal dat ook niet gedaan zijn. Dus tegen de klok in losdraaien. WD40 goed in laten werken, passende sleutel erop, eventueel sleutel verlengen als je niet genoeg kracht kunt zetten, dan zou hij los moeten komen.
-
Bedankt voor de info!
Ben alles aan het demonteren, onderstel is prima in orde, ik moet nu op zoek naar een oude Batavus sticker, suggesties waar ik die kan vinden zijn welkom.
De bak moet helaas helemaal vervangen
worden want als ik iets doe doe ik het goed
Ik sta lekker droog in een verwarmde ruimte welke vast zit aan onze winkel dus kan in de verloren uurtjes genoeg doen, en ik heb alle tijd
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de klus.
Ben alles aan het demonteren, onderstel is prima in orde, ik moet nu op zoek naar een oude Batavus sticker, suggesties waar ik die kan vinden zijn welkom.
De bak moet helaas helemaal vervangen

Ik sta lekker droog in een verwarmde ruimte welke vast zit aan onze winkel dus kan in de verloren uurtjes genoeg doen, en ik heb alle tijd
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de klus.
- Jeroen Zuiderwijk
Mooi dat het onderstel nog in goede staat verkeerd (foto's?). Wat voor bak ga je erop zetten, en heb je al materiaal/behandeling in gedachte?
P.s. een oude bak kan ook heel mooi zijn, mits op de juiste wijze oud geworden en geconserveerd natuurlijk. Zo zijn ze bijvoorbeeld wel op zijn mooist:
P.s. een oude bak kan ook heel mooi zijn, mits op de juiste wijze oud geworden en geconserveerd natuurlijk. Zo zijn ze bijvoorbeeld wel op zijn mooist: