Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Rob Houkes »

Vredestein maakt de transport extra zwaar banden al lang niet meer, maar ze hebben nog wel een band met de naam transport, met een soort opefiets-blokprofiel. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn er alleen in zwart, maar misschien zijn ze bij Vredestein bereid om ze voor een keertje ook in creme te fabriceren.
de rode schreef:Het is begrijpelijk dat bij dagelijks gebruik voor moderne banden gekozen word , maar als ik het eerlijk mag zeggen zijn moderne banden erg lelijk ; ze zijn vaak veel te bol en ballonvormig waardoor je voor het oog nog geen pink meer tussen je band en spatbord kan krijgen, het breekt je hele fiets ermee af
Dat hangt ook een beetje van de fiets af, of die genoeg ruimte biedt tussen het frame en de spatborden. Bij mij passen ze de continental ride cruiser's wonderwel, er blijft nog zat ruimte over tussen banden en spatborden en het ziet er ook prima uit (vind ik dan). Maar bij de stafiets van Jeroen bijvoorbeeld met dezelfde banden, is veel minder ruimte over en ligt het voorspatbord zelfs bijna op de band. Een klein verschil in de lengte van de vorkschedes wellicht? Hoe dan ook, de maat op die op de band staat komt sowieso zelden exact overeen met de werkelijke maat, het blijft wat dat betreft altijd een beetje een gok hoe het uitpakt...

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Rob Houkes schreef:Vredestein maakt de transport extra zwaar banden al lang niet meer, maar ze hebben nog wel een band met de naam transport, met een soort opefiets-blokprofiel. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn er alleen in zwart, maar misschien zijn ze bij Vredestein bereid om ze voor een keertje ook in creme te fabriceren.
Ik heb van anderen vernomen dat het niet al te beste banden zijn. Hoge weerstand, snel lek enzo. Ik zie ze ook niet meer op de Vredestein website staan, dus ik vermoed dat de produktie ook gestopt is.

Vrestestein Transport Extra Zwaar zijn nog niet eens zo heel lang uit productie, sinds 2006. Tot 5 jaar terug waren er nog online winkels die ze te koop hadden uit voorraad. Maar helaas zijn ze nu overal op. Alleen Toon heeft er nog een paar, maar voor die prijs vind ik het niet meer interessant. Gelukkig heb ik nog een aardige voorraad liggen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Rob Houkes schreef:Maar bij de stafiets van Jeroen bijvoorbeeld met dezelfde banden, is veel minder ruimte over en ligt het voorspatbord zelfs bijna op de band. Een klein verschil in de lengte van de vorkschedes wellicht?
De spatbordstang is wat aan de lange kant. Daardoor komt het spatbord aan de voorkant wat dichter bij de band. Wellicht pas ik dat nog een keertje aan.
Plaats reactie