Welk merk en van welk jaar is mijn transportfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Svenhaan

Welk merk en van welk jaar is mijn transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Ik ben begonnen aan transportfiets nummer 2. Eigenlijk gekocht voor een zacht prijsje voor de onderdelen, maar de fiets blijkt toch nog het opknappen waard in mijn ogen.

Nu ben ik erg nieuwschierig welk merk de fiets is en van welk jaar ongeveer.

Het is een jongere fiets dan mijn andere transportfiets, ik schat zelf jaren 60.
-Er heeft een balhoofdplaatje opgezeten met twee klinknageltjes, niet in één lijn onder elkaar, wie herkend dit?
-Er zit een nokje op de buis voor de elektra van het achterlicht, deze loopt onderlangs de trapas met twee gaatjes, hier heeft ooit een buisje gezeten misschien? Bij de linker achtervork zit aan de binnenkant een gaatje waar het snoertje dan uit moet komen.
-typerende voorvork kroon.
-nokjes voor slot en achterdrager.
-serienummer 184163 aan de rechterkant van de zadelbuis.
-spatborden hebben twee sets stangen.

Verder is de fiets een rommeltje, smalle achtervelg met favorit naaf met drie gebroken spaken waarop doorgefietst is. Spaken zaten in de ketting en het tandwiel gedraait, eigenaar klaagde dat de rem niet meer werkte. De linkercrank was een gewone omafietscrank en was krom.

Gelukkig is de trapas perfect en van de maat 17.3mm, precies wat in mijn andere transportfiets ook zit en waarvan ik de oude cranks nog had. De linkercrank van deze set was nog perfect en past precies op deze as (wie wat bewaard heeft wat). Wat er verder nog ontbreekt zijn een zware spatbord stang, een originele achtervelg (naaf heb ik liggen), een dun slotmoertje van de vooras, 1 bevestigingsboutje van het achterspatbord, etc. We kunnen dus weer op zoek!

Alvast bedankt!

vr groeten Sven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Svenhaan

Re: Welk merk en van welk jaar is mijn transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Update,
Ik heb mijn eigen vraag beantwoord met wat zoeken op google.
Het is een Batavus uit de jaren 60.
Opzoek dus naar een passend balhoofdplaatje!

vr groeten Sven
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zeer grote kans dat dit een Batavus is, en van minimaal jaren '50. De voorvork en balhoofd kloppen (normaal zit over die vork nog een vernikkeld messing kapje), de nokjes op de staande vork voor de baggagedrager kloppen en het serienummer is ook correct. Ook de gaatjes die niet in lijn staan klopt geloof ik ook, omdat de nagel bovenin de "B" in het midden zit, en onderaan ook, maar de "B" is bovenin smaller dan onder.

Het Roelewiel rek dat ik verwacht zou echter extra steunen hebben aan de achterkant richting de voornaaf. Wat ook typerend is voor Batavus is de zware achterspatbordbeugel met handvat. Ik weet niet of je die ook hebt.

Dit is zoals Batavus transportfietsen verkocht werden in 1957:
Batavus_1957.jpg
Batavus_1957.jpg (163.66 KiB) 5478 keer bekeken
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Bedankt!

Het achterspatbord mist 1 set stangen, dat zal dan degene zijn met het handvat. Nu weet ik nog ergens een kringloop waar zo'n spatbord aan het plafond hangt samen met een net 28 inch achterwiel, even goed denken waar dat ook alweer was :S :)

Het Roelewiel rek zit er zo te zien origineel op en heeft nooit de extra pootjes gehad, misschien een variatie?

Ik ga samen met mijn eerste transportfiets een lijst maken van onderdelen, dan kan ik de komende tijd weer opzoek.
Het plan is om deze weer origineel op te knappen. Ik heb alleen nog een nette Torpedo dreigang mod 55 liggen die wel erg mooi op deze fiets zou passen als toekomstige dagelijkse fiets : :twisted:
Jeroen Zuiderwijk

Svenhaan schreef:Bedankt!

Het achterspatbord mist 1 set stangen, dat zal dan degene zijn met het handvat. Nu weet ik nog ergens een kringloop waar zo'n spatbord aan het plafond hangt samen met een net 28 inch achterwiel, even goed denken waar dat ook alweer was :S :)
Dat zou ik direct al meenemen als de prijs goed was. Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt ;)
Het Roelewiel rek zit er zo te zien origineel op en heeft nooit de extra pootjes gehad, misschien een variatie?
Zou best kunnen. Ik heb ook Batavus transportfietsen gezien met dit model, alleen weet ik daarvan niet uit welk jaartal die fietsen zijn.
Ik ga samen met mijn eerste transportfiets een lijst maken van onderdelen, dan kan ik de komende tijd weer opzoek.
Het plan is om deze weer origineel op te knappen. Ik heb alleen nog een nette Torpedo dreigang mod 55 liggen die wel erg mooi op deze fiets zou passen als toekomstige dagelijkse fiets : :twisted:
Nee joh, geen versnellingen, dat gaat toch allemaal maar stuk. Er is ook een reden waarom transportfietsen vrijwel nooit met versnellingen waren uitgerust (behalve dat het simpel en goedkoop moest zijn).
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sven,
Batavus dus maar dat was al duidelijk.
Ik heb hier nog naven en velgen liggen om een achterwiel voor een transportfiets te maken.
Laat maar even weten als je dat wilt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Hallo Charles,

Bedankt voor het aanbod, ik zoek inderdaad nog een nette velg om een achterwiel van te maken. Als naaf heb ik nog een NOS favorit uit '51 liggen, maar mocht je nog een mooie passende naaf hebben dan heb ik zeker interesse.

Nog meer goed nieuws, na behandeling met grafiti remover is een groot deel van de dikke gouden bies weer tevoorschijn gekomen op het frame en achterspatbord. Het voorspatbord is helaas ooit vervangen en heeft geen bies, maar die kan ik matchen aan de fiets.
Afbeelding

vr groeten Sven
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

en nog meer biezen, en zelfs decals.
Het rode stuk op het balhoofd is ook apart, weet iemand hier misschien de reden van?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vrij sleets, maar toch nog acceptabel.
Hoe zal ik dit verder behandelen, owatrol of blanke lak?

groeten Sven
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Zo'n rode balhoofdbuis ken ik alleen van PTT fietsen, voorop stond dan in witte letters "PTT".

Nog een linkje: http://www.transportfiets.net/2011/02/23/ptt-fiets/

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Mooi dat de lak er nog goed onderuit komt. Zit de rode laag over het zwarte of andersom? Als het eronder zit, dan is het menie, ofwel de roestwerende grondlak.

Goede vraag wat te doen. Wellicht dat blanke lak de beste optie is? Owatrol is niet echt geschikt om over lak aan te brengen en is meer voor kale (licht) roestige plekken.
Plaats reactie