Help

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Emeric

Help

Bericht door Emeric »

kan iemand mij vertellen van welk merk deze fiets is, het bouwjaar weten, zou ook heel leuk zijn?
Bijlagen
IMG_7524aangepast.jpg
IMG_7524aangepast.jpg (140.81 KiB) 5669 keer bekeken
Emeric

Re: Help

Bericht door Emeric »

Wat ik ook bijzonder vind aan deze fiets is dat de achterbrug verstelbaar is. De padden kunnen lichtjes uitgeschoven worden om de ketting aan te spannen of het wiel uit te lijnen?).
Bijlagen
IMG_7527aangepast.jpg
IMG_7527aangepast.jpg (74.23 KiB) 5667 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Inderdaad bijzonder! Het lijkt me ook een mooi frame, maar de overzichtsfoto is te klein om dat echt te kunnen zien.
Is er een framenummer? Maak eens een detailfoto van de trapas en de kroon van de voorvork?
Stuur is vervangen neem ik aan?

welkom op het forum trouwens! Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
velootje

Bericht door velootje »

lijkt me een belgische fiets

deze beweegbare patten, " pattes amovible" = meestal in België jaartal 1911
Emeric

Bericht door Emeric »

Bedankt voor de reacties.

Onder aan de trapas en aan de zadelpen zijn enkele nummers gedeeltelijk zichtbaar. Ik probeer deze nummers dit weekend vrij te maken door te decaperen. Op de kroon heb ik nog niet gekeken.

De informatie over de "pattes amovibles" is wel interessant. Bij het googlen kreeg ik wel enkel hedendaagse vorkpatten te zien? Vélootje, heb je hier soms meer info over of een link waar ik meer info kan uithalen?

Op onderstaande foto is te zien dat de opening van de patten vrij groot is. Zou dit oorspronkelijk zo zijn, of zou iemand daar een stuk, voor één of andere reden, weg geslepen hebben? Zoals te zien is het zo bijna onmogelijk om de wielnaaf vast te houden. Hoewel het zo wel even houdt. (En ik kan je zeggen dat de fiets heerlijk rijdt. Het verzet is ideaal) Maar ik zou niet willen dat het wiel er onderweg uitspringt.

Bedankt voor de hulp,

Emeric
IMG_7552aangepast.jpg
IMG_7552aangepast.jpg (67.56 KiB) 5618 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

De constructie van die achterpat lijkt me, gezien de positie van de twee ringen, niet de bedoeling. De binnenste ring zit gedeeltelijk gekanteld en dat zal geen framebouwer voor z'n rekening nemen. Weet je zeker dat er niet een stuk afgebroken is? Of, ja, afgezaagd, maar waarom dan. Is de linker pat nèt zo? En misschien hoort er nog wel iets tussen?
Een kettingspanner van een dergelijk model heb ik overigens bij een klassieke motorfiets wel eens gezien. Wel ingenieus!
DCR gaat nooit verloren....
Emeric

Bericht door Emeric »

Ik heb de fiets 2 dagen geleden zo gekocht en misschien iets te vlug mij akkoord gegeven. Wellicht is dit één van de redenen dat de vorige eigenaar de fiets verkocht. Als ik de foto nu bekijk, lijkt het me dat daar inderdaad een stuk weggehaald is. Aan de andere zijde is het net zo. Misschien omdat de opening te smal was voor de huidige naaf? Of misschien ontbreekt er toch nog een stuk.

Ik denk er alvast aan om onderaan een beentje op te laten lassen waardoor er een smalle opening ontstaat waar de naaf in kan glijden. Of iemand een beter idee?

Emeric
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat ziet eruit als een breuk: een van de vingers van de pat is afgebroken. Zo wordt het wiel niet vastgehouden. Zou geen probleem moeten om daar weer een stuk aan te (laten) lassen. Is de andere kant nog wel heel?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. enig idee waar de haak voor dient die ernaast zit?
Emeric

Bericht door Emeric »

Deze haken (langs beide zijden) maken het mogelijk om de achterbrug of vork te verlengen en zo de ketting aan te spannen of het wiel uit te lijnen. De armen van de vorkpatten schuiven in de achterbrug. Door de haak lichtjes te draaien, schuift de arm in of uit de achterbrug. Onderstaande foto schept meer duidelijkheid.

Emeric
Bijlagen
IMG_7544aangepast.jpg
IMG_7544aangepast.jpg (143.65 KiB) 5606 keer bekeken
Plaats reactie