Aangenaam!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Jean-Philippe

Aangenaam!

Bericht door Jean-Philippe »

DSCN4782.jpg
DSCN4782.jpg (123.41 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4776.jpg
DSCN4776.jpg (125.57 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4789.jpg
DSCN4789.jpg (139.57 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4772.jpg
DSCN4772.jpg (124.2 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4787.jpg
DSCN4787.jpg (126.01 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4785.jpg
DSCN4785.jpg (143.93 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4783.jpg
DSCN4783.jpg (127.04 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4792.jpg
DSCN4792.jpg (106.95 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4788.jpg
DSCN4788.jpg (115.04 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4779.jpg
DSCN4779.jpg (129.58 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4790.jpg
DSCN4790.jpg (92.95 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4770.jpg
DSCN4770.jpg (118.83 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4771.jpg
DSCN4771.jpg (98.88 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4775.jpg
DSCN4775.jpg (87.1 KiB) 4900 keer bekeken
DSCN4774.jpg
DSCN4774.jpg (96.83 KiB) 4900 keer bekeken
Goedenavond,

Mijn naam is Jean-Philippe van den Berg. Ik ben 58 jaar en woon in Dordrecht. Wilde al tijden een kwalitatief hoogwaardige degelijke oude fiets. Jaren geleden een paar keer emailcontact met Ed Collier gehad. Hij bracht mij wat basiswetenswaardigheden bij met betrekking tot oude Gazelles. Die kennis heb ik goed opgeslagen. Het heeft nog wat jaren geduurd maar vorige week bij Bikes to Remember een Gazelle 66cm kruisframe no. 8 uit 1942 met versnellingen en stangenremmen gekocht. Wat fietst dat geweldig. Ik heb nog wat te wensen want een originele kettingkast, jasbeschermers en bel ontbreken nog. Maar daar ga ik aan werken. Ik zal wat foto's plaatsen. Geleend van Bikes to Remember.
hansvanhoek

Re: Aangenaam!

Bericht door hansvanhoek »

Jean-Philip, wat een mooie fiets, geweldig. Ik heb net ook wat kleine onderdelen van Bikes to Remember gekocht. Mooi spul hebben ze daar.
Misschien leuk voor je om naar de 13e Fietsen Verzamel Beurs op 8 april 2018 te gaan. Ik ga er zeker heen om wat rond te struinen.
de rode

Bericht door de rode »

prachtig exemplaar ; de kettingkast[ zeker een vetersluiter] in die kleur zal een spelt in een hooiberg worden vrees ik jasbeschermers idem , maar geduld is een schone zaak je weet maar nooit ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

een heel mooie entree!
En welkom ook bij de club, leuk dat je lid bent geworden.
Zowel een kettingkast als jasbeschermers kun je evt zelf ook spuiten. Heb ik uitstekende ervaringen mee.

Tot ziens op een meeting?

groet,
Maarten B
(voorzitter van de club)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jean-Philippe

maartenB schreef:een heel mooie entree!
En welkom ook bij de club, leuk dat je lid bent geworden.
Zowel een kettingkast als jasbeschermers kun je evt zelf ook spuiten. Heb ik uitstekende ervaringen mee.

Tot ziens op een meeting?

groet,
Maarten B
(voorzitter van de club)
Dat zelf spuiten van kettingkast en jasbeschermers lijkt me wel wat. Maar vraag me af hoe ik überhaupt aan de juiste kleur verf kom?
asterduc

Bericht door asterduc »

dag Jean-Philippe,

het is dan toch eindelijk gelukt je droomfiets te vinden :D

Mooi exemplaar zo, en al helemaal in die kleur.

Kettingkast: ik neem aan dat ze zwart is?
de juiste groene kleur vinden is een drame, en al helemaal als je perfectionist bent.

De pigmenten die vandaag gebruikt worden reageren anders op licht dan de pigmenten van toendertijd.
Dit wil zeggen dat het pigment anders zal reageren bij verschillende lichtinvallen. En laat groen daar nu net heel gevoelig voor zijn.
Je kan dan best op zeker spelen en die nieuwe kleur een tint donkerder maken, dan valt het minder op.

Het lakken van lakdoek gaat vrij goed, maar vraagt toch wat oplettendheid. Dat kan trouwens ook goed met een lakrol. Ontvetten is uiteraard belangrijk. Zelf ruw ik de onderliggende lak een ietsje op met een schuursponsje. Let wel op bij de naden die aan elkaar gestikt zijn. Dat touwtje schuur je makkelijk door.
Dikwijls is deze naad genaaid met ingevette of ingewaxte draad (vooral bij de jasbeschermer) en daar houdt geen verf op. Dus op die plaats zeer goed ontvetten. Daarbij steeds opletten met solvent en oplosmiddel, het doek kan daar wel eens raar op reageren.
Mvg,
Ed

Deze heb ik bvb met een lakrol gedaan, heet bieswerk met een trekpen en het transfer komt van Pelders vandaan
kettingkast.jpg
kettingkast.jpg (123.8 KiB) 4826 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Jean-Philippe

asterduc schreef:dag Jean-Philippe,

het is dan toch eindelijk gelukt je droomfiets te vinden :D

Mooi exemplaar zo, en al helemaal in die kleur.

Kettingkast: ik neem aan dat ze zwart is?
de juiste groene kleur vinden is een drame, en al helemaal als je perfectionist bent.

De pigmenten die vandaag gebruikt worden reageren anders op licht dan de pigmenten van toendertijd.
Dit wil zeggen dat het pigment anders zal reageren bij verschillende lichtinvallen. En laat groen daar nu net heel gevoelig voor zijn.
Je kan dan best op zeker spelen en die nieuwe kleur een tint donkerder maken, dan valt het minder op.

Het lakken van lakdoek gaat vrij goed, maar vraagt toch wat oplettendheid. Dat kan trouwens ook goed met een lakrol. Ontvetten is uiteraard belangrijk. Zelf ruw ik de onderliggende lak een ietsje op met een schuursponsje. Let wel op bij de naden die aan elkaar gestikt zijn. Dat touwtje schuur je makkelijk door.
Dikwijls is deze naad genaaid met ingevette of ingewaxte draad (vooral bij de jasbeschermer) en daar houdt geen verf op. Dus op die plaats zeer goed ontvetten. Daarbij steeds opletten met solvent en oplosmiddel, het doek kan daar wel eens raar op reageren.
Mvg,
Ed

Deze heb ik bvb met een lakrol gedaan, heet bieswerk met een trekpen en het transfer komt van Pelders vandaan
kettingkast.jpg
Hallo Ed,

Leuk je weer tegen te komen.

Nou ja, droomfiets. Hij komt aardig in de buurt. Heb het 'strenge statige zwart' ook nog steeds hoog op het verlanglijstje maar vond dat ik na jaren dralen ook eens een keer wat moest ondernemen. Ik had al begrepen dat de ontbrekende onderdelen in deze kleur vinden als een speld in een hooiberg zou zijn. Op dit moment is de kettingkast donkergroen. Een afwijkende kleur van die van het frame. Staat niet erg fraai. Ik ga me eens oriënteren op een herstelplan. Hartelijk dank voor je adviezen!

Mvg Jean-Philippe
Plaats reactie