Draaihandvat Gazelle
-
Draaihandvat Gazelle
Heeft iemand een afbeelding van of een idee hoe het versnellings draaihandvat van Gazelle gedemonteerd wordt?
Simon
Simon
Re: Draaihandvat Gazelle
er zijn 3 generaties Simon.
Hierbij een beeld waar ze alledrie op staan.
Mocht je meer informatie wensen, laat dan maar weten. Reserveonderdelen voor reparatie heb ik ook nog wel, behalve dan het handvat zelf.
Hierbij een beeld waar ze alledrie op staan.
Mocht je meer informatie wensen, laat dan maar weten. Reserveonderdelen voor reparatie heb ik ook nog wel, behalve dan het handvat zelf.
- Bijlagen
-
- Gazelle handvatversteller.jpg (91.07 KiB) 7029 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Vanaf welk jaar werd de 1e generatie gemonteerd/leverbaar?
-
Bedankt Ed,
gebeurt het demonteren door alleen verwijdering van de bout aan het eind van het stuur? Deze lijkt helemaal vast te zitten. De Gazelle is een no 8 van 1958.
gebeurt het demonteren door alleen verwijdering van de bout aan het eind van het stuur? Deze lijkt helemaal vast te zitten. De Gazelle is een no 8 van 1958.
- Elibert van Dalen
klopt met het schroefje verwijder je ook het handvat. even een slagje losdraaien en voorzichtig een tikje op het schroefje geven. er zit een soort van wigje in het handvat dat dan weer vastgrijpt in het draaideel binnenin. wel voorzichtig het is nogal poreus op den duur. moeilijk is het niet om werkend te maken.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...

-
Bedankt voor de info dusver. Het wigje ging probleemloos uit de weg, maar het handvat komt niet los. Ook zit er een scheur in het handvat en draait verschrikkelijk moeilijk rond. Het mechanisme binnenin draait wellicht soepel. Ik denk dat misschien het einde van het stuurgedeelte is uitgezet wat alles vermoeilijkt. Ik zie geen roest in elk geval. Ik kan (en wil) ook geen brute kracht uitoefenen waardoor ik het handvat vernietig.Alles is al drie dagen overdadig ingeolied en zou los moeten zitten. Suggesties zijn welkom.
Een weekje helemaal onderdompelen in een blikje lampolie wil nog wel eens helpen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
- Elibert van Dalen
het kunstof handvat zit al ware om een messing draaideel. wat dan weer om je stuur zit. ik denk dan zoals hierboven staat een poosje laten weken. als het een beetje draait zou je het eraf moeten kunnen trekken normaal gesproken...als je wigje los is. zoals je al aangaf zal denk ik het wigje nog wel uitgezet zijn in het binnendeel,,
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

ik denk dat ik daar melding rond heb gedaan in het laatste Gazelle boek (125 jaar Gazelle) . Er staat ook een grafiek bij met de beginperiode. Aangezien ik mijn laatste exemplaar heb verkocht en momenteel geen toegang heb tot mijn server kan ik het even niet nakijkenNicolas schreef:Vanaf welk jaar werd de 1e generatie gemonteerd/leverbaar?

Hoedanook, ik dacht dat het in de brochure van 1957 werd vermeld en dat de eerste productie exemplaren eind 1957 of begin 1958 werden gemonteerd.
Ik heb in mijn verzameling een fiets uit (ik dacht) 1953 waar een prototype (nr4) op is gemonteerd. Daar zouden ze dan een jaartje of 3 mee gereden hebben om de bedrijfszekerheid te testen. Die versteller is bijna identiek aan de eerste generatie.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Reuze bedankt voor alle tips en trucs beste mensen. Helaas wou het originele handvat geen kant uit, nu was het toch al gescheurd. Het zat compleet gefuseerd met het draaideel in het stuur. Gelukkig kent een draaibank geen grenzen
Een set handvatten gemaakt van beukenhout met een metalen insert. Alles werkt perfect! Nogmaals bedankt voor de technische tekeningen en info!

Een set handvatten gemaakt van beukenhout met een metalen insert. Alles werkt perfect! Nogmaals bedankt voor de technische tekeningen en info!
- Bijlagen
-
- IMG_20180306_131452.jpg (375.13 KiB) 6720 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rodin van Lieshout op 6 mar 2018, 20.50, 1 keer totaal gewijzigd.